Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
#1600774
Ställde Teslan hos Volvo och tog den här rackaren hem för test igen. Provkörde för ganska exakt ett år sedan och kände väl rätt meh. Men den har ju fått lite uppdateringar osv och med till synes bra leasingerbjudanden så tänkte jag testa igen.

Bild

Bild

Jag ska säga att jag nog tycker om den överlag, mer än jag mindes. Den går mjukt, relativt tyst och känns väldigt stabil på vägen nu på vinterväglaget. Gillar den lite skumma formen på ratten. Det finns dock fortfarande punkter som gör att detta nog inte blir nåt vi överväger att skaffa

-Sittkomforten, eller den totala avsaknaden av den. För egen del noll stöd för benen och jag får en skum vinkel på högerbenet.

-Enpedalsläget borde inte få kallas enpedalsläge, och varför kan man inte ha på det tillsammans med performance awd?

- Förmodligen jag som inte hittar, men körlägen? Hittade liksom inget snabbt sätt att köra t.ex awd utan att gå in inställningar

- Ett tryck för mycket för att höja/sänka värme.

- För liten skärm, och åt fel håll. Känns mycket mer plottrigt. Hastighet hamnar för långt bort. Inte helt frälst av Googles OS, iallafall inte i denna tappningen

- "Nyckeln", verkar lite hit n miss när den låser upp och inte.

- Parkeringsklimat verkar hålla all belysning på? Satte på det när jag gick in och handlade och bilen lyste hela tiden. Stereo på osv. Kanske inställningsfråga.

- Tänder upp när när nyckeln kommer nära, när jag hade den i fickan och gick runt i huset vaknade den väl upp i tid och otid och tände lamporna. Kanske inställningsfråga.

- För dyr. Offerterna jag fått på leasingen denna kampanjen på lagerbilar är 6000 och 7000 för single respektive twin motor. Fint utrustade och jadda jadda men då är man vääääldigt nära andra bilar såsom Enyaq 85x, ID4 4motion eller till och med Q4 e-tron quattro.

Men men, kul att testa iallafall. Kan tro att EX60 kommer bli riktigt nice.
av Lövet
#1600828
batmac skrev:6000 och 7000 för single respektive twin motor.
Exakt. ID4 Pro Edition kostar 5.595kr nu och visst, man kanske behöver komplettera med något paket men det är ju typ 50% mer bil hur man än vrider och vänder på det.
Användarvisningsbild
av batmac
#1600836
Lövet skrev: lör 01 feb 2025, 16:51 Exakt. ID4 Pro Edition kostar 5.595kr nu och visst, man kanske behöver komplettera med något paket men det är ju typ 50% mer bil hur man än vrider och vänder på det.
Ja. Från-priserna låter ju dock så mycket bättre än slutpriset :-D

Priserna jag fått upp i onlineverktygen hos Skoda och Vw är enligt nedan om man ska ha 2000 mil, service, försäkring, vinterdäck och dragkrok.

ID4 2WD: 7655
ID4 4WD: 7910

Enyaq 85: 6905
Enyaq 85x: 7465

Dock är Skoda lagerbilar av pre-facelift så det spelar in.

Provsatt C40 idag när jag lämnade tillbaka EX30 och den var för låg i tak. EX/XC40 är för låg i tak om den har glastaket men funkar annars. Provkörde en utan glastak och sittkomforten var ju mycket bättre än EX30 men det märks att det är en äldre plattform och förbrukningen stack iväg.

Var förbi och provsatt ID4 och Enyaq, ingen av dom verkar ha förlängning av sittdynan? Är för lång för alla bilar tydligen. Men stolarna i enyaq sportline var ganska trevliga. Annars blev jag mest påmind om det totala ointresset hos lokala VAG ÅF.. man är inte mycket värd där inne.
Användarvisningsbild
av batmac
#1600942
Dåså, bilen inlämnad hos Tesla. Spännande att se hur det går den här gången. Enligt ärendet i appen så är den beräknad klar på fredag, men vid inlämning trodde dom inte det skulle ta så lång tid och att dom skulle ringa senare under dagen. Vad som skulle göra fick jag inget bra svar på dock...

Bild

Som lånebil fick jag den vita Model Y lite till höger i bild. Bakhjulsdriven 2024. Höll på att bli tokig på att den skulle plinga så fort den kände av en ny hastighet, för den var fan inte bra på det. Tog en stund innan jag listade ut att det var just det som det plingades om..

I övrigt så tycker jag bromspedalen är riktigt stum, måste ta i en del för att bromsa och ratten kändes också seg. Kändes konstigt så ska nog påpeka det, för det kändes inte som att den borde vara så. Inget jag känner igen från att ha kört Model Y tidigare.

En annan sak som slog mig att det är markant skillnad på hur den hanterade acceleration i halka. Våran bil verkar inte bry sig det minsta om att det är halkigt och att hjulen släpper, utan den spinner lös och fångar sen upp det med antispinn/framhjul. Den här bilen låter mig inte ens gasa efter eget huvud när det är halkigt. Spelar ingen roll om jag lägger plattan i mattan, den släpper inte hjulen utan den tar det i sin egen takt. För att förhindra hjulspinn och sladd förmodar jag. Har en liten backe här i närheten efter en sväng och i den brukar jag gasa lite extra så baken släpper och sen rätt hård gas uppåt (för att det är lite roligt), med denna så gjorde det noll skillnad vilket läge pedalen var i, den körde i sin egen takt ändå :-D

Vet inte om skillnaden ligger i AWD vs RWD, Model Y vs Model 3, årsmodell 2020 vs 2024.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1600946
Intressant upplevelse av RWD, trodde inte de var så hårt hållna.
Efter att ha sett en ID3 som svängde friskt med baken trodde jag att typ alla RWD var på samma sätt, men uppenbarligen inte. :-)

Återstår att se om fler märken/modeller är lika hårt hållna som MY RWD.
Användarvisningsbild
av batmac
#1600954
fjohan82 skrev:Intressant upplevelse av RWD, trodde inte de var så hårt hållna.
Efter att ha sett en ID3 som svängde friskt med baken trodde jag att typ alla RWD var på samma sätt, men uppenbarligen inte. :-)

Återstår att se om fler märken/modeller är lika hårt hållna som MY RWD.
Ja jag har inte testat några andra, jag har bara kört fyrhjulsdrivna elbilar utöver denna. Det skiljer sig nog ganska mycket från märke till märke. Just ID3 har jag hört ska vara helt livsfarlig (nåja...smått överdrivet förmodar jag) på vintern pga hur den beter sig.
Senast redigerad av 1 batmac, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
#1600955
Jag har kört id4 vintertid. Livsfarlig är den verkligen inte men överraskande löst hållen. Det handlar dock om små viftningar, absolut inga jättekast. Jag tycker den är trevlig, den kritik som var i tidningarna känns mycket överdriven.
Användarvisningsbild
av grillchips
#1600965
Jag som tycker min M3 RWD är förhållandevis löst hållen! :-D Har noll problem med att kasta iväg baken, får nästan ta och prova kompisens MY Performance och jämföra. :-D
Användarvisningsbild
av batmac
#1600970
Ja nu var jag väl inte alltför våldsam med den, men just det där med full "gas" var intressant, då var det väldigt tydligt att den inte lät mig bestämma själv som våran gör.
Användarvisningsbild
av batmac
#1601053
“Senare under dagen” som jag hörde igår har inte varit ännu :P

Så jag rullar vidare med Model Y. Vet inte vad jag tycker om den, eller bakhjulsdrift. Men något jag helt klart vet är att det är sååååå skönt att kliva in i bilen istället för ner i den. Hade gärna haft en högre bil. Börjar bli gammal kanske, eller så är jag lite för lång för mitt eget bästa :-D
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 24

Jag har i alla fall sett åtskilliga laddpla[…]

Vilken ratt är detta??

Jag köpte för ca 6 månader sen e[…]

Jag har tagit loss laddningsregulatorn och kolen s[…]

Volvo har 8 års garanti på batterierna[…]