Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1158108
Det är besiktning årligen tror jag. När jag skulle betala skatt förra året fick jag besiktiga i alla fall. De kollade chassinummer, motorkod, provade broms på valsar och mätte avgaser. Avgasmätningen vet jag inte vad den gjorde för katten är borttagen på min.

Dock tror jag det är många som kör runt i gamla oregistrerade vrak ute på landet. Det ses nog lite mellan fingrarna där. Under tiden vi körde tror jag inte jag såg någon annan bil pre 2000 på någon parkering till hotellen. Rost är inte så vanligt, men jag har sett många bilar med "slix".
#1158264
Jag gick på det du skrev i första inlägget och som skvalpade runt någonstans i mitt huvud :)
Det ska sägas att priser på gamla bilar i Thailand generellt ligger betydligt högre än i Sverige. Antar att det beror på att de inte har någon bilprovning som dömer ut vrak samt att rost generellt inte är ett så stort problem.
#1158336
Haha ok, ja det var först när jag skulle betala vägskatt förra året som jag fick reda på att jag skulle besiktiga :D
#1161944
Efter att vi kommit hem fortsatte växellådan att strula. Den ville inte växla upp från 1:an när den var kall och inte ner till 1:an varm. Jag provade att byta oljan i lådan genom att tappa ur 3 liter ur pluggen några gånger men det blev inte bättre. Efter att ha läst på nätet var detta tydligen inte helt ovanligt med min låda. Det sätter sig partiklar som kommer förbi filtret i guvernören. Detta är ett tecken på att någon kopplingsskiva inte mår bra i lådan.

Så valet stod mellan att sälja bilen som den var, försöka få tag i en begagnad låda eller renovera. Efter att ha sökt på nätet hittade jag en firma i utkanten av Bangkok som specialiserat sig på växellådor till europeiska bilar. Så valt föll på att renovera lådan.

Bilen tog sig för egen maskin in till Bangkok och vi fick en rundvisning i verkstan och "labbet".
IMG_0414.JPG
IMG_0414.JPG (115.82 KiB) Visad 749 gånger
Lite bra att ha saker kanske?
20170323_130723.jpg
20170323_130723.jpg (85.46 KiB) Visad 749 gånger
Denna stod och samlade damm i ett hörn.

Efter två dagar var bilen klar. De fick även byta ledningarna till oljekylaren som gick i bitar när de skulle montera ner dem samt kick-down-wiren.
IMG_0418.JPG
IMG_0418.JPG (89.48 KiB) Visad 749 gånger
Kopplingsskivorna var så spröda att de gick att bryta lätt med fingrarna. Även kuggarna på skivorna var rejält nedslitna. Så man kanske skulle fundera på om miltalet på mätaren verkligen stämmer ;).

Kalaset slutade på ca 6200 kr inklusive montering och allt. 1 års garanti dessutom. Så nu glider jag runt med alla växlar igen, och det är ganska fantastiskt att man kunde få till så mjuka och fina växlingar med en helt mekanisk låda som har sina rötter i tidigt 80-tal.
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1161957
Ja, fast bara ett renoveringskit med nya kopplingsskivor och packningar ligger på 3-4000 kr på ebay. Så det blir nog inte så bra timpenning ändå :)
#1162626
Idag byttes olja och filter. Kört 900 mil sedan förra året. Oljenivån sjunktit 5 mm under tiden vilket måste ses som helt OK 8). Bytte även bränslefilter, men det bökade lite eftersom det gamla var draget så hårt att bulten på pumpsidan bara gick runt :cry: .

Ny olja 15w50. Enligt instruktionsboken rekommenderas 15w40 alt. rak sae 30 olja för 40+ graders utetemp så det blir nog fint. De var förvånade på verkstan att det endast skulle vara 3,85 l olja dock.

Kalaset gick på 250 kr inklusive olja, men jag hade ett eget volvo oljefilter med mig.
#1164806
Liten uppdatering vad som hänt senaste tiden.
IMG_0420.JPG
IMG_0420.JPG (94.57 KiB) Visad 651 gånger
Köpte lite bumper-shine. Jag använde det för typ 10 år sedan och det är ju inte så bestående, men tar inte så många minuter att måla på heller. Här är en före-bild.
IMG_0423.JPG
IMG_0423.JPG (68.83 KiB) Visad 651 gånger
Och en efter-bild.
IMG_0421.JPG
IMG_0421.JPG (75.37 KiB) Visad 651 gånger
Har ingen före-bild på stänkskydden, men de var närmare bilens kulör än svart innan kan jag säga...

Fick även åka lite akut och byta bromsar bak. Jag kollade klossarna fram när vi bytte däck förra året och de hade mycket material kvar. Så när det började väsa lite i förra veckan tänkte jag att bromsarna bara behövde motioneras. Men när jag tittade igen i slutet av veckan (man ser inte skivorna så lätt genom Omega-fälgarna) såg jag ett fult spår i vänster bak. Helt slut bak alltså. Blev förvånad att det gått så långt, alltid annars när jag kört slut på bromsklossar låter det ju väldigt illa när man bromsar med metallen...
IMG_0440.JPG
IMG_0440.JPG (51.35 KiB) Visad 651 gånger
Typ ganska slut klots...

Såklart satt en kolv stenhårt fast i varje ok, men verkstan lovade att de skulle försöka med en renoveringssats i nästa vecka. Så nu smyger man runt med en ny klots och en gammal på varje sida ;).

De nya klotsarna kom utan skrikplattor, kör man inte med det längre, eller ska jag be verkstan att sätta dit de gamla?
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
#1164955
Ja, men jag har ingen servicehistorik så den kan ju gått 15 år med samma olja...

Nu har väl du också AW lådan, även om jag tror ZF:en har lite oförtjänt dåligt rykte.

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 36
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]