Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Förövrigt har den haft problem att starta sista dagarna :(
Tar 3-5 försök innan den startar, och när den väl gör det smäller det till, och ryker svart ur avgasröret. Någon som vet varför? :shock:
Användarvisningsbild
av White
Lillarapunzel skrev:
White skrev:Ett gott råd om du nu inte vill skrota "Blå" är att börja reparera den innan ni plågat livet ur den.
Vad finns det ens att reparera, undrar jag?
Kamrem - bytt
Olja - bytt
Oljefilter - bytt
Termostat - bytt (gjorde dock ingen skillnad, ACn/värmen funkar inte bättre, och imman blir inte mindre, för det....)

Det enda som skulle behöva fixas nu är växellådsoljan, som aldrig är bytt (och ser ut som grusig/seg Coca Cola...) och tripp/vägmätare.
Förstår dock inte vad det har med bilen går illa att göra? :???:
Öppna huven och kolla, ta dig sedan en funderare på att en motor kanske behöver mer än ny olja och kamrem. :roll:
av Exyzäta
White skrev:
Lillarapunzel skrev:
White skrev:Ett gott råd om du nu inte vill skrota "Blå" är att börja reparera den innan ni plågat livet ur den.
Vad finns det ens att reparera, undrar jag?
Kamrem - bytt
Olja - bytt
Oljefilter - bytt
Termostat - bytt (gjorde dock ingen skillnad, ACn/värmen funkar inte bättre, och imman blir inte mindre, för det....)

Det enda som skulle behöva fixas nu är växellådsoljan, som aldrig är bytt (och ser ut som grusig/seg Coca Cola...) och tripp/vägmätare.
Förstår dock inte vad det har med bilen går illa att göra? :???:
Öppna huven och kolla, ta dig sedan en funderare på att en motor kanske behöver mer än ny olja och kamrem. :roll:
Hon skriver ju själv att hon "kan inte förstå" och det förstår jag med att det finns en begränsning där.
av Lillarapunzel
White skrev:Behövs ju ingen rymdforskarintelligens för att förstå att en motor kanske består av mer än en kamrem och olja!
Det finns ett batteri i, tror jag iaf. Vet inte om det någonsin är bytt, när jag tittade lite hastigt i dokumenten tidigare ikväll hittade jag ingenting om det iaf....
av Rådlös
Lillarapunzel skrev:Förövrigt har den haft problem att starta sista dagarna :(
Tar 3-5 försök innan den startar, och när den väl gör det smäller det till, och ryker svart ur avgasröret. Någon som vet varför? :shock:
Pumpar du med gasen när du försöker starta? Prova med att inte röra gasen innan motorn har startat. Berätta gärna här hur det gick.
Bilbatterier som vårdas rätt beräknas ha en medellivsålder på 10 år. Men då gäller vårdas rätt. Ditt batteri är alltså mycket yngre än bilen. Det finns en datumkod ingjutet på batterier, men det är nog lite överkurs här. Det kräver att man öppnar motorhuven och försöker läsa på det.
av Lillarapunzel
Rådlös skrev:
Lillarapunzel skrev:Förövrigt har den haft problem att starta sista dagarna :(
Pumpar du med gasen när du försöker starta? Prova med att inte röra gasen innan motorn har startat. Berätta gärna här hur det gick.
Bilbatterier som vårdas rätt beräknas ha en medellivsålder på 10 år. Men då gäller vårdas rätt. Ditt batteri är alltså mycket yngre än bilen. Det finns en datumkod ingjutet på batterier, men det är nog lite överkurs här. Det kräver att man öppnar motorhuven och försöker läsa på det.
Jag har bara övningskört med Blå en gång, vet inte hur pappa gör. Men eftersom att han haft körkort i 40+ år så lär han väl göra rätt, antar jag.

Som sagt, jag vet ingenting. Vet inte heller vad det kan vara som felar i motorn, nu när allt tänkbart är lagat/bytt.
  • 1
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 159

Nej den inre knuten gick rätt av där l&a[…]

Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]