- ons 12 okt 2016, 20:32
Lillarapunzel skrev:Jag förstår att du inte vill förstå men det är ditt problem och din bil. Min bil mår bara bra för den får vad den behöver.Exyzäta skrev:Olja och filter byter man EN gång om året eller 1000-1500 mil mellan gångerna, inte FEM år!Fast det där var en väldigt dålig jämförelse. Jag känner ingen som tvättar sina stallkläder regelbundet. :| :lol:
Gör denna jämförelsen istället då. Om du inte tvättar dina stallkläder regelbundet så slits de av den smuts som fastnar i materialet och sedan gnuggas det sönder av den friktion som uppstår.
Om du inte förstår att en bilmotor behöver omvårdnad i form av oljebyten (det finns de som aldrig byter olja utan istället bara fyller på när oljestickan börjar bli torr om de ens upptäcker det innan motorn går torr och skär ihop helt) så ska du nog inte ha bil utan åka kollektivt eller cykla. Detta sagt så du är mer medveten om att det kostar pengar när man inte sköter om saker.
Alltså jag förstår att man behöver byta olja och filter ofta om bilen går mycket. På Skrot-Skodan byts det 2 ggr/år, men den går ju 2 500 mil/år också. Men Blå har hos senaste ägaren gått ca. 1 500 - 1 700 mil/år och vi kommer enbart att ha kört ca. 800 mil under vårat första år med den. Kan inte se att det skulle vara så nödvändigt så ofta på en bil som går såpass lite.