Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Exyzäta
Lillarapunzel skrev:
Exyzäta skrev:Olja och filter byter man EN gång om året eller 1000-1500 mil mellan gångerna, inte FEM år!
Gör denna jämförelsen istället då. Om du inte tvättar dina stallkläder regelbundet så slits de av den smuts som fastnar i materialet och sedan gnuggas det sönder av den friktion som uppstår.
Om du inte förstår att en bilmotor behöver omvårdnad i form av oljebyten (det finns de som aldrig byter olja utan istället bara fyller på när oljestickan börjar bli torr om de ens upptäcker det innan motorn går torr och skär ihop helt) så ska du nog inte ha bil utan åka kollektivt eller cykla. Detta sagt så du är mer medveten om att det kostar pengar när man inte sköter om saker.
Fast det där var en väldigt dålig jämförelse. Jag känner ingen som tvättar sina stallkläder regelbundet. :| :lol:
Alltså jag förstår att man behöver byta olja och filter ofta om bilen går mycket. På Skrot-Skodan byts det 2 ggr/år, men den går ju 2 500 mil/år också. Men Blå har hos senaste ägaren gått ca. 1 500 - 1 700 mil/år och vi kommer enbart att ha kört ca. 800 mil under vårat första år med den. Kan inte se att det skulle vara så nödvändigt så ofta på en bil som går såpass lite.
Jag förstår att du inte vill förstå men det är ditt problem och din bil. Min bil mår bara bra för den får vad den behöver.
Användarvisningsbild
av svergie2
Lillarapunzel skrev:
svergie2 skrev:
Lillarapunzel skrev: Men Blå har alltid blivit regelbundet omskött, fått olja och oljefilter bytt var 5e år och nu också fått kamremmen bytt efter ca. 13 000 mil.
Men snälla nån, hör du inte själv hur illa det låter? Oljebyte SKA ske en gång om året minst! Att överskrida något så basalt så länge är helt uppåt väggarna!

Din bil har inte blivit omhändertagen i den mån den kräver, det är bara till att inse. Att du då upplever problem är självklart.

Skickat från min OnePlus 3
Gäller de där intervallerna även fast den hos senaste ägare bara snittade 1 500-1 700 mil/år?
Ja, om jag inte missminner mig så är det antingen ett år ELLER 1500 mil, det som kommer först. :)

Skickat från min OnePlus 3
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hehe och jag som inte har en aning om hur långt min bil har gått sedan senaste oljebytet :oops: Men har fått fylla på någon liter då och då.

800 mil är inte mycket, så jag skulle nog inte ha bytt någon olja på dom milen förutsatt att motorn får varmköras dom flesta gångerna så att det inte bara blir start/stopp.
av MickeM
Exyzäta skrev:
Hon är inte bara totalt okunnig, hon har inte ens körkort ännu så hon har mycket att lära.
Ok, inget körkort?
Det kan förklara de få milen.
Jag läste första sidan nu, och såg att bilen införskaffades nu i våras, vilket nu får mig att inse att den körts 400mil på ca 6 mån. Inte 5 år.
= trovärdigt.
5års service intervallen som nämdes, kommer ifrån serviceboken då, eller?

Då har alltså kamrems, och oljebyte utförts, relativt nyligen, och på en för dig ny bil. Första dessutom.
Då kan jag förstå att DU anser den "välservad", på sätt och vis, eftersom du är okunnig, men bilens servicehistoria är dock helt avgörande.
Är den "misshandlad" av tidigare ägare, så är "skadan skedd" kan man säga.

Men om bilen inte orkar över 80km/h, så är något allvarligt fel.
En normal bilförare skall inte mörka av prestandaförsämringen 20år och ca 25.000mil ger. Absolut inte!

Men jag läste nyss Lucif3r' inlägg ovan,(som troligen varit med från början av tråden) och det ger mig än mer vatten på min kvarn.

Att oljan bryts ner av kortkörningar är självklart för den intresserade och baskunnige.
Men för en person som aldrig ens sett eller brytt sig i motorolja.... inte nödvändigtvis.

Jag vågar också gissa att du (Lillarapunzel) är ganska ung.
Det är inte lätt för en ung (oerfaren) och dessutom okunnig person, att laga, serva, eller ens äga en gammal bil, dessutom med tveksam servicehistoria.
Det kräver i så fall tålmodig bilmekaniker i familjen, typ, som fixar och fixar......

Hjälpen som fås här och på andra forum, är superbra.... .....för den som har åtminstone baskunskaper.

Jag tycker fortfarande att du skall köpa en nyare bil, kanske av billigare modell,, på seriös större firma, och sedan lämna in den för service efter biltillverkarens rekomendation. Annars kommer du ha bilproblem konstant.
Det gäller alla okunniga. Gammal som ung. Kille som Tjej.

Det är inte kul för någon att stå med motorstopp i rusningstrafik, kanske med släp efter, och inte veta vad man skall ta sig till.
Jag har hjälpt flera att knuffa ekipaget åt sidan med dess ägare (män och kvinnor) med gråten i halsen och tutande arga bilister som far förbi utan att hjälpa.
Ofta skrikande "Idiot" eller annat dumt.
Panik panik!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Lillarapunzel skrev: Du får det ju för tusan att låta som om Blå är någon slags skrotbil! (N) (HMM)
Den är jättefin. Rostfri och lågmilad. Sen kanske den inte orkar i mer än 75-80 km/h längre och har en del hackanden och missljud för sig, men herregud - den har ju 20 år på nacken också!

Det är ju precis det den är.... Skrot... Du får inte ens framföra den på dom flesta vägar då den inte ens kan komma upp i tillåten hastighet... Och jo, man kan få böter för att köra för sakta, då det är trafikfarligt.

Min bil är otroliga 1år nyare än din, den ska toppa 235km/h(spärrad där), jag har varit uppe i 210 med den innan jag fegade ur, och den hade mer att ge. Om den hade kommit upp i sina 235km/h vet jag inte, men 220 hade den iaf kommit upp i.
Gamla 945an, -92(uttagen 11/91), GL, 130hk, var jag uppe i 190 med en gång utan att maxa den. Den var... Bra precis 20 år då.
Så, enligt dig ska en 20år gammal 945a med mindre motor utan problem kunna göra 110km/h mer än en 20år gammal 850 - som både väger mindre och har större motor? Ok, det låter logiskt...

Varför vägrar du fatta att bilen är rent skrot? Spelar ingen roll hur den ser ut om den inte går att använda som en bil ska användas. T om epa-raggarna skulle klaga på att den är för slö...

Edit:
MickeM skrev:Men jag läste nyss Lucif3r' inlägg ovan,(som troligen varit med från början av tråden)
jag var med redan INNAN skrotet köptes, och avrådde starkt från köpet då felen var på tok för många för priset som begärdes... Men likväl köptes skrotet för ett helt fantastiskt lågt pris @ 8000kr *HOST HOST*
av Lillarapunzel
MickeM skrev:
Exyzäta skrev:
Hon är inte bara totalt okunnig, hon har inte ens körkort ännu så hon har mycket att lära.
Ok, inget körkort?
Det kan förklara de få milen.
Jag läste första sidan nu, och såg att bilen införskaffades nu i våras, vilket nu får mig att inse att den körts 400mil på ca 6 mån. Inte 5 år.
= trovärdigt.
5års service intervallen som nämdes, kommer ifrån serviceboken då, eller?

Då har alltså kamrems, och oljebyte utförts, relativt nyligen, och på en för dig ny bil. Första dessutom.
Då kan jag förstå att DU anser den "välservad", på sätt och vis, eftersom du är okunnig, men bilens servicehistoria är dock helt avgörande.
Är den "misshandlad" av tidigare ägare, så är "skadan skedd" kan man säga.

Men om bilen inte orkar över 80km/h, så är något allvarligt fel.
En normal bilförare skall inte mörka av prestandaförsämringen 20år och ca 25.000mil ger. Absolut inte!

Men jag läste nyss Lucif3r' inlägg ovan,(som troligen varit med från början av tråden) och det ger mig än mer vatten på min kvarn.

Att oljan bryts ner av kortkörningar är självklart för den intresserade och baskunnige.
Men för en person som aldrig ens sett eller brytt sig i motorolja.... inte nödvändigtvis.

Jag vågar också gissa att du (Lillarapunzel) är ganska ung.
Det är inte lätt för en ung (oerfaren) och dessutom okunnig person, att laga, serva, eller ens äga en gammal bil, dessutom med tveksam servicehistoria.
Det kräver i så fall tålmodig bilmekaniker i familjen, typ, som fixar och fixar......

Hjälpen som fås här och på andra forum, är superbra.... .....för den som har åtminstone baskunskaper.

Jag tycker fortfarande att du skall köpa en nyare bil, kanske av billigare modell,, på seriös större firma, och sedan lämna in den för service efter biltillverkarens rekomendation. Annars kommer du ha bilproblem konstant.
Det gäller alla okunniga. Gammal som ung. Kille som Tjej.

Det är inte kul för någon att stå med motorstopp i rusningstrafik, kanske med släp efter, och inte veta vad man skall ta sig till.
Jag har hjälpt flera att knuffa ekipaget åt sidan med dess ägare (män och kvinnor) med gråten i halsen och tutande arga bilister som far förbi utan att hjälpa.
Ofta skrikande "Idiot" eller annat dumt.
Panik panik!
Jag är tjej, 19 år gammal, och det stämmer bra att jag haft bilen i ungefär ½ år (sen april). Har inget körkort, övningskört 1 gång.
Dock är Blå inte min första bil, hade ett 940 vrak förra året, som det går att läsa om här -> http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=120862

Men att köpa en nyare bil, på firma är rena döden tror jag. Små bilhandlare är som somliga små hästförsäljare = extremt oseriösa.
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:
Lillarapunzel skrev: Du får det ju för tusan att låta som om Blå är någon slags skrotbil! (N) (HMM)
Den är jättefin. Rostfri och lågmilad. Sen kanske den inte orkar i mer än 75-80 km/h längre och har en del hackanden och missljud för sig, men herregud - den har ju 20 år på nacken också!

Det är ju precis det den är.... Skrot... Du får inte ens framföra den på dom flesta vägar då den inte ens kan komma upp i tillåten hastighet... Och jo, man kan få böter för att köra för sakta, då det är trafikfarligt.

Min bil är otroliga 1år nyare än din, den ska toppa 235km/h(spärrad där), jag har varit uppe i 210 med den innan jag fegade ur, och den hade mer att ge. Om den hade kommit upp i sina 235km/h vet jag inte, men 220 hade den iaf kommit upp i.
Gamla 945an, -92(uttagen 11/91), GL, 130hk, var jag uppe i 190 med en gång utan att maxa den. Den var... Bra precis 20 år då.
Så, enligt dig ska en 20år gammal 945a med mindre motor utan problem kunna göra 110km/h mer än en 20år gammal 850 - som både väger mindre och har större motor? Ok, det låter logiskt...

Varför vägrar du fatta att bilen är rent skrot? Spelar ingen roll hur den ser ut om den inte går att använda som en bil ska användas. T om epa-raggarna skulle klaga på att den är för slö...

Edit:
MickeM skrev:Men jag läste nyss Lucif3r' inlägg ovan,(som troligen varit med från början av tråden)
jag var med redan INNAN skrotet köptes, och avrådde starkt från köpet då felen var på tok för många för priset som begärdes... Men likväl köptes skrotet för ett helt fantastiskt lågt pris @ 8000kr *HOST HOST*
Konstigt att mamma, som haft körkort i över 40 år, aldrig fått böter av den anledningen då! Hon kör alltid som en snigel.....

Och nej, den är inte skrot. Man kan inte begära att en äldre bil ska funka lika bra som en ny! Och 8 000 kr är fortfarande ett extremt kap.
av MickeM
Lucif3r skrev: jag var med redan INNAN skrotet köptes, och avrådde starkt från köpet då felen var på tok för många för priset som begärdes... Men likväl köptes skrotet för ett helt fantastiskt lågt pris @ 8000kr *HOST HOST*
Oajdå.
Ja, en 850 sedanmodell för 8000kr skall spinna som en nöjd kissemiss.
Annars är det överpris.
av MickeM
Lillarapunzel skrev:
Men att köpa en nyare bil, på firma är rena döden tror jag. Små bilhandlare är som somliga små hästförsäljare = extremt oseriösa.
Det är sant, till viss del!
INGEN ska köpa bil av nån förb, "Nisses bilfynd" i nån källare.
Då ska man veta vad man köper. På riktigt!

Jag menar, köp en tex nyare mindre Toyota på Toyotafirma, eller mindre Volvo (s40 tex) på Volvofirma med riktig garanti, så länge den orginalservas.
Du slipper problem som gammal bil innebär

Gammal,Volvo är absolut billigast att åka med, ja, MEN baravom man kan laga och serva den själv!
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 159
Trådlös laddning MY2026

Den kanske funkar nu? :P

AC-rem V50 1.8F -09

Kan jag bara skära bort AC-remmen o köra[…]

Har också samma problem med att det fungera[…]