Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
EXYZÄTA:

Om vi gör en jämförelse med din häst, tänk om hästen tappar en hästsko och börjar halta. Om du inte gör nåt åt det i tid så sliter ju hästen ner hoven tills det börjar blöda och blir infekterat. Till slut så får man avliva hästen för det kostar alldeles för mycket att åtgärda eller bespara hästen en massa lidande.

Att tro att bilen reparerar sig själv bara för att ni har bytt olja, kanske alldeles för sent egentligen eftersom olja inte bara smörjer och kyler till viss del, den transporterat även bort små metallpartiklar och andra slaggprodukter som kommer från motorns innanmäte vid förbränning. Detta ska då fastna i oljefiltret är det tänkt, men när filtret redan är fullt av partiklar så går ju överflödet runt i motorn och sliter ner denna i förtid med ett haveri till slut.

Tänk på detta när hästens skor börjar slitas ner eller han tappar en sko helt. Du måste tänka lite längre än vad näsan räcker![/quote]

Hästar i gemene blir inte halta av tappskor. Mitt exemplar har dock benägenhet för det, ja. Men om han skulle tappa en sko skulle jag se till att han står så still som möjligt och rör sig minsta möjliga, tills jag fått ut min hovslagare. Allt annat vore ju djurplågeri.

Men kan ändå inte riktigt köpa liknelsen helt.
Alltså, jag fattar om det hade varit något misskött, misshandlat vrak som vårat förra lik Doddan. Men Blå har alltid blivit regelbundet omskött, fått olja och oljefilter bytt var 5e år och nu också fått kamremmen bytt efter ca. 13 000 mil. Dessutom har vi inte kört så mycket sen vi köpte den. Då hade den gått ca. 22 750 mil, nu kanske 23 100 mil eller så (mätaren är ju som bekant paj...). Så begriper faktiskt inte för mitt liv vad som kan ha tagit skada på den.
Användarvisningsbild
av svergie2
Lillarapunzel skrev: Men Blå har alltid blivit regelbundet omskött, fått olja och oljefilter bytt var 5e år och nu också fått kamremmen bytt efter ca. 13 000 mil.
Men snälla nån, hör du inte själv hur illa det låter? Oljebyte SKA ske en gång om året minst! Att överskrida något så basalt så länge är helt uppåt väggarna!

Din bil har inte blivit omhändertagen i den mån den kräver, det är bara till att inse. Att du då upplever problem är självklart.

Skickat från min OnePlus 3
av Exyzäta
Olja och filter byter man EN gång om året eller 1000-1500 mil mellan gångerna, inte FEM år!
Gör denna jämförelsen istället då. Om du inte tvättar dina stallkläder regelbundet så slits de av den smuts som fastnar i materialet och sedan gnuggas det sönder av den friktion som uppstår.
Om du inte förstår att en bilmotor behöver omvårdnad i form av oljebyten (det finns de som aldrig byter olja utan istället bara fyller på när oljestickan börjar bli torr om de ens upptäcker det innan motorn går torr och skär ihop helt) så ska du nog inte ha bil utan åka kollektivt eller cykla. Detta sagt så du är mer medveten om att det kostar pengar när man inte sköter om saker.
av MickeM
Oj, 88 sidor tråd! Jösses!

Jag har bara läst de sista 5 sidorna eller så, men förstått att du (Lillarapunzel) inte är bilkunnig.
Inga fel i det.
Det är därför man frågar. ...

Men:
Oljebyte var 5 år, är inte välservat.
Men jag tror inte du kört endast 400mil på 5år.
Du misstar dig. Milen springer iväg, om man så bara åker kort tur till affären/stallet/träning nån gång/vecka.
Få mil/år betyder kortkörningar under 1mil/åktur, och då MÅSTE oljan bytas OFTARE, för att inte föstöras.
Det är inte logiskt, men så är det. Oljan bryts ner, och smörjer betydligt sämre, och kan även korka igen oljekanaler, med förhindrad smörjning som följd.
Då börjar det knacka och sen havererar det katastrofalt, bara nån mil senare.
Kan gå fortare också, om smörjningen upphört helt.

Din bil är 20år gammal. Precis vad som helst kan hända med den!
Betydligt nyare bilar återfinns på skroten för plötsliga haverier.

Ny kamrem är BRA, men det finns mycket mer som kan fela.
Steg ett är som sagt att lokalisera VART det knackar.
Måste inte vara det värsta, utan kan vara nått löst också.

Som okunnig, bör man köpa en betydligt nyare bil kanske av billigare modell, och lämna till proffesionell service årligen, minst.
Dyrt, tänker du, men det blir billigare i längden. Pålitligare dessutom.
Eftersom du har häst, så antar jag att du drar transport ibland.
Då bör du ha skaplig bil.
Har nu bilen bara körts 400 mil på flera år, rekomenderar jag busskort istället, och be om hjälp med hästtransport.
(Kan inte vara mycket hästtransport med de få milen)

Då är ju bilen en helt onödig utgift och besvärkälla.
av Exyzäta
MickeM skrev:Oj, 88 sidor tråd! Jösses!

Jag har bara läst de sista 5 sidorna eller så, men förstått att du (Lillarapunzel) inte är bilkunnig.
Inga fel i det.

Men:
Oljebyte var 5 år, är inte välservat.
Men jag tror inte du kört endast 400mil på 5år.
Du misstar dig. Milen springer iväg, om man så bara åker kort tur till affären/stallet/träning nån gång/vecka.
Få mil/år betyder kortkörningar under 1mil/åktur, och då MÅSTE oljan bytas OFTARE, för att inte föstöras.
Det är inte logiskt, men så är det. Oljan bryts ner, och smörjer betydligt sämre, och kan även korka igen oljekanaler, med förhindrad smörjning som följd.
Då börjar det knacka och sen havererar det katastrofalt, bara nån mil senare.
Kan gå fortare också, om smörjningen upphört helt.

Din bil är 20år gammal. Precis vad som helst kan hända med den!
Betydligt nyare bilar återfinns på skroten för plötsliga haverier.

Ny kamrem är BRA, men det finns mycket mer som kan fela.
Steg ett är som sagt att lokalisera VART det knackar.
Måste inte vara det värsta, utan kan vara nått löst också.

Som okunnig, bör man köpa en betydligt nyare bil kanske av billigare modell, och lämna till proffesionell service årligen, minst.
Dyrt, tänker du, men det blir billigare i längden. Pålitligare dessutom.
Eftersom du har häst, så antar jag att du drar transport ibland.
Då bör du ha skaplig bil.
Har nu bilen bara körts 400 mil på flera år, rekomenderar jag busskort istället, och be om hjälp med hästtransport.
(Kan inte vara mycket hästtransport med de få milen)

Då är ju bilen en helt onödig utgift och besvärkälla.
Hon är inte bara totalt okunnig, hon har inte ens körkort ännu så hon har mycket att lära.
Användarvisningsbild
av Lucif3r

Inga fel i det.
Dom första 40 sidorna var mer eller mindre fyllda med goda råd, som hon totalsket i. Så jo, här är det mycket fel i det....
MickeM skrev: Det är inte logiskt, men så är det.
Inte logist? Det är ju precis det det är :)
MickeM skrev:Som okunnig, bör man köpa en betydligt nyare bil kanske av billigare modell,
Näe, håller inte med. Som bilokunnig bör man LYSSNA på vad dom som KAN bilar säger, inte totalskita i det och sen komma och gnälla när följdfel inträffar.

MickeM skrev:Har nu bilen bara körts 400 mil på flera år
Dom har visserligen bara haft bilen i dryga halvåret, men har hela tiden körts på en kamrem som skulle byts för flera flera FLERA år sedan, plus hälften av all körning har körts trots att bilen skrikigt halsen av sig med diverse missljud, ingen prestanda(om jag minns rätt toppade den knappa 80km/h... yeah...), och allmänt skrotfärdig.

Detta är en bil som hade kunnat blivit räddad för typ inga pengar alls(knappa 2000 uppskattar jag det till, med olja+filter+växellådsolja inräknad), men som nu istället blivit totalt skrot/behöver lagas för flera flera flera flera tusen pga. folk som svävar på rosa moln och totalskiter i råd från dom bättre vetande.
av Lillarapunzel
svergie2 skrev:
Lillarapunzel skrev: Men Blå har alltid blivit regelbundet omskött, fått olja och oljefilter bytt var 5e år och nu också fått kamremmen bytt efter ca. 13 000 mil.
Men snälla nån, hör du inte själv hur illa det låter? Oljebyte SKA ske en gång om året minst! Att överskrida något så basalt så länge är helt uppåt väggarna!

Din bil har inte blivit omhändertagen i den mån den kräver, det är bara till att inse. Att du då upplever problem är självklart.

Skickat från min OnePlus 3
Gäller de där intervallerna även fast den hos senaste ägare bara snittade 1 500-1 700 mil/år?
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:

Inga fel i det.
Dom första 40 sidorna var mer eller mindre fyllda med goda råd, som hon totalsket i. Så jo, här är det mycket fel i det....
MickeM skrev: Det är inte logiskt, men så är det.
Inte logist? Det är ju precis det det är :)
MickeM skrev:Som okunnig, bör man köpa en betydligt nyare bil kanske av billigare modell,
Näe, håller inte med. Som bilokunnig bör man LYSSNA på vad dom som KAN bilar säger, inte totalskita i det och sen komma och gnälla när följdfel inträffar.

MickeM skrev:Har nu bilen bara körts 400 mil på flera år
Dom har visserligen bara haft bilen i dryga halvåret, men har hela tiden körts på en kamrem som skulle byts för flera flera FLERA år sedan, plus hälften av all körning har körts trots att bilen skrikigt halsen av sig med diverse missljud, ingen prestanda(om jag minns rätt toppade den knappa 80km/h... yeah...), och allmänt skrotfärdig.

Detta är en bil som hade kunnat blivit räddad för typ inga pengar alls(knappa 2000 uppskattar jag det till, med olja+filter+växellådsolja inräknad), men som nu istället blivit totalt skrot/behöver lagas för flera flera flera flera tusen pga. folk som svävar på rosa moln och totalskiter i råd från dom bättre vetande.

Gud vad jag skrattar åt detta inlägg... :lol:
Du får det ju för tusan att låta som om Blå är någon slags skrotbil! (N) (HMM)
Den är jättefin. Rostfri och lågmilad. Sen kanske den inte orkar i mer än 75-80 km/h längre och har en del hackanden och missljud för sig, men herregud - den har ju 20 år på nacken också!
av Lillarapunzel
Exyzäta skrev:Olja och filter byter man EN gång om året eller 1000-1500 mil mellan gångerna, inte FEM år!
Gör denna jämförelsen istället då. Om du inte tvättar dina stallkläder regelbundet så slits de av den smuts som fastnar i materialet och sedan gnuggas det sönder av den friktion som uppstår.
Om du inte förstår att en bilmotor behöver omvårdnad i form av oljebyten (det finns de som aldrig byter olja utan istället bara fyller på när oljestickan börjar bli torr om de ens upptäcker det innan motorn går torr och skär ihop helt) så ska du nog inte ha bil utan åka kollektivt eller cykla. Detta sagt så du är mer medveten om att det kostar pengar när man inte sköter om saker.
Fast det där var en väldigt dålig jämförelse. Jag känner ingen som tvättar sina stallkläder regelbundet. :| :lol:
Alltså jag förstår att man behöver byta olja och filter ofta om bilen går mycket. På Skrot-Skodan byts det 2 ggr/år, men den går ju 2 500 mil/år också. Men Blå har hos senaste ägaren gått ca. 1 500 - 1 700 mil/år och vi kommer enbart att ha kört ca. 800 mil under vårat första år med den. Kan inte se att det skulle vara så nödvändigt så ofta på en bil som går såpass lite.
  • 1
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 134
  • 159
Trådlös laddning MY2026

Den kanske funkar nu? :P

AC-rem V50 1.8F -09

Kan jag bara skära bort AC-remmen o köra[…]

Har också samma problem med att det fungera[…]