- ons 12 okt 2016, 18:38
#1116241
EXYZÄTA:
Om vi gör en jämförelse med din häst, tänk om hästen tappar en hästsko och börjar halta. Om du inte gör nåt åt det i tid så sliter ju hästen ner hoven tills det börjar blöda och blir infekterat. Till slut så får man avliva hästen för det kostar alldeles för mycket att åtgärda eller bespara hästen en massa lidande.
Att tro att bilen reparerar sig själv bara för att ni har bytt olja, kanske alldeles för sent egentligen eftersom olja inte bara smörjer och kyler till viss del, den transporterat även bort små metallpartiklar och andra slaggprodukter som kommer från motorns innanmäte vid förbränning. Detta ska då fastna i oljefiltret är det tänkt, men när filtret redan är fullt av partiklar så går ju överflödet runt i motorn och sliter ner denna i förtid med ett haveri till slut.
Tänk på detta när hästens skor börjar slitas ner eller han tappar en sko helt. Du måste tänka lite längre än vad näsan räcker![/quote]
Hästar i gemene blir inte halta av tappskor. Mitt exemplar har dock benägenhet för det, ja. Men om han skulle tappa en sko skulle jag se till att han står så still som möjligt och rör sig minsta möjliga, tills jag fått ut min hovslagare. Allt annat vore ju djurplågeri.
Men kan ändå inte riktigt köpa liknelsen helt.
Alltså, jag fattar om det hade varit något misskött, misshandlat vrak som vårat förra lik Doddan. Men Blå har alltid blivit regelbundet omskött, fått olja och oljefilter bytt var 5e år och nu också fått kamremmen bytt efter ca. 13 000 mil. Dessutom har vi inte kört så mycket sen vi köpte den. Då hade den gått ca. 22 750 mil, nu kanske 23 100 mil eller så (mätaren är ju som bekant paj...). Så begriper faktiskt inte för mitt liv vad som kan ha tagit skada på den.
Om vi gör en jämförelse med din häst, tänk om hästen tappar en hästsko och börjar halta. Om du inte gör nåt åt det i tid så sliter ju hästen ner hoven tills det börjar blöda och blir infekterat. Till slut så får man avliva hästen för det kostar alldeles för mycket att åtgärda eller bespara hästen en massa lidande.
Att tro att bilen reparerar sig själv bara för att ni har bytt olja, kanske alldeles för sent egentligen eftersom olja inte bara smörjer och kyler till viss del, den transporterat även bort små metallpartiklar och andra slaggprodukter som kommer från motorns innanmäte vid förbränning. Detta ska då fastna i oljefiltret är det tänkt, men när filtret redan är fullt av partiklar så går ju överflödet runt i motorn och sliter ner denna i förtid med ett haveri till slut.
Tänk på detta när hästens skor börjar slitas ner eller han tappar en sko helt. Du måste tänka lite längre än vad näsan räcker![/quote]
Hästar i gemene blir inte halta av tappskor. Mitt exemplar har dock benägenhet för det, ja. Men om han skulle tappa en sko skulle jag se till att han står så still som möjligt och rör sig minsta möjliga, tills jag fått ut min hovslagare. Allt annat vore ju djurplågeri.
Men kan ändå inte riktigt köpa liknelsen helt.
Alltså, jag fattar om det hade varit något misskött, misshandlat vrak som vårat förra lik Doddan. Men Blå har alltid blivit regelbundet omskött, fått olja och oljefilter bytt var 5e år och nu också fått kamremmen bytt efter ca. 13 000 mil. Dessutom har vi inte kört så mycket sen vi köpte den. Då hade den gått ca. 22 750 mil, nu kanske 23 100 mil eller så (mätaren är ju som bekant paj...). Så begriper faktiskt inte för mitt liv vad som kan ha tagit skada på den.