Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Tänk om han som bytte kamremmen tänkte men dessa rullar är ju så gott som nya och återanvände dom... Kanske ett spännrullshaveri står nära :shock: Sen så kan faktiskt remspännaren till multiremmen skramla något för jävligt om den är dålig, varje gång jag startar min bil när den är kall så hör jag ett maracas ljud ifrån spännaren har inte bara orkat brytt mig om den då jag bytte den till en begagnad men den skramlade lika mycket, sen så har skiten fått varit, sen så gillade den inte heller att bli dränkt i avfettning precis :roll:
Användarvisningsbild
av White
Lillarapunzel skrev:
White skrev:
Lillarapunzel skrev:White: Varför skulle det vara några kvarstående problem nu? Jag menar, kamremmen är bytt, det finns ingenting som kan vara felaktigt som är kvar! :shock:
Men då är ju allt frid och fröjd.
Uppenbarligen inte, eftersom att det rasslar och har sig. Men det borde ju inte vara några problem i.o.m att kamremmen är bytt.
Du borde kanske lyssnat på goda råd tidigare då?
av Lillarapunzel
Alltså jag blir tokig snart.
Pappa skulle bara parkera om Blå idag, och alltså den rasslade, knakade och lät som jag-vet-inte-vad. Dessutom var den tydligen svårstartad.
Detta trots att både kamrem, vattenpump, olja, oljefilter och fan-hans-moster är bytt för mindre än 1 vecka sedan. Jag begriper inte vad som är fel!! ?:-/ (HMM)
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:Erat eget fel..... Som man bäddar får man ligga, så att säga...
Möjligen. Men VAD är det som är fel?! Jag menar kamrem är bytt, oljan och oljefilter är redan bytt igen fast det gjordes så sent som 2010 osv. osv. Vad är det ens som kan fela?!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Vem vet, har den som bytt kamremmen använt tolkar? Annars så skulle jag nog börja med att kolla så att kammarna står rätt.
Användarvisningsbild
av garinge
Lillarapunzel skrev:
Lucif3r skrev:Erat eget fel..... Som man bäddar får man ligga, så att säga...
Möjligen. Men VAD är det som är fel?! Jag menar kamrem är bytt, oljan och oljefilter är redan bytt igen fast det gjordes så sent som 2010 osv. osv. Vad är det ens som kan fela?!
Detta är skrattretande... :)

VAD som är fel, kan vara att ni totalt sket i att byta remmen när ni KÖPTE bilen, utan plågade den och körde den, trots att den lät illa osv,
då kan ni ha skadat den, och då spelar det ingen roll om ni byter kamrem 10ggr, eller så är kamremmen felaktigt bytt (hamnat några kuggar snett)

Sen bör man byta olja/filter VARJE år, att det gjordes för 6år sen skriker MISSKÖTSEL så det heter duga...

Varför inte köra bilen till skroten låt den sluta lida, eller sätt ut den på blocket och låt någon annan som kanske sköter om bilen ta över den... :)

Svaret på dina frågor är ganska lätta, sköter man om ett fordon (servar, underhåller) så mår det bra och fungerar, när man strutar i underhåll (service) och förebyggande saker (kamrem) så slutar det med att saker går sönder, en efter en...

Sluta tvätta bilen, så rostar den tillslut sönder med :)
av Schmoyoho
Hade aldrig trott kamremmen skulle hinna bytas i tid än mindre än att tråden skulle ta nya spännande (nåja) vändningar väl efter den mot all förmodan blivit bytt.

Rapunzel: se det som att bilen har bestående hjärnskador efter trauma mot huvudet. Om du eller din häst slår huvudet nog hårt i någonting så spelar det ingen roll hur ni lindar om såret, för skadan på insidan är redan skedd. Antingen kan ni låta operera för många många tusenlappar eller så kan ni försöka förlika er med att ni litegranna försummade er in i den här situationen. Liknelsen gäller även för oss läsare som följt tråden eller ens öppnat den:

Bild
Användarvisningsbild
av White
Lillarapunzel skrev:Alltså jag blir tokig snart.
Pappa skulle bara parkera om Blå idag, och alltså den rasslade, knakade och lät som jag-vet-inte-vad. Dessutom var den tydligen svårstartad.
Detta trots att både kamrem, vattenpump, olja, oljefilter och fan-hans-moster är bytt för mindre än 1 vecka sedan. Jag begriper inte vad som är fel!! ?:-/ (HMM)
Allt kan fela!
av Exyzäta
Lillarapunzel skrev:
White skrev:
Lillarapunzel skrev:White: Varför skulle det vara några kvarstående problem nu? Jag menar, kamremmen är bytt, det finns ingenting som kan vara felaktigt som är kvar! :shock:
Men då är ju allt frid och fröjd.
Uppenbarligen inte, eftersom att det rasslar och har sig. Men det borde ju inte vara några problem i.o.m att kamremmen är bytt.
Om vi gör en jämförelse med din häst, tänk om hästen tappar en hästsko och börjar halta. Om du inte gör nåt åt det i tid så sliter ju hästen ner hoven tills det börjar blöda och blir infekterat. Till slut så får man avliva hästen för det kostar alldeles för mycket att åtgärda eller bespara hästen en massa lidande.

Att tro att bilen reparerar sig själv bara för att ni har bytt olja, kanske alldeles för sent egentligen eftersom olja inte bara smörjer och kyler till viss del, den transporterat även bort små metallpartiklar och andra slaggprodukter som kommer från motorns innanmäte vid förbränning. Detta ska då fastna i oljefiltret är det tänkt, men när filtret redan är fullt av partiklar så går ju överflödet runt i motorn och sliter ner denna i förtid med ett haveri till slut.

Tänk på detta när hästens skor börjar slitas ner eller han tappar en sko helt. Du måste tänka lite längre än vad näsan räcker!
  • 1
  • 129
  • 130
  • 131
  • 132
  • 133
  • 159

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]