Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Wigenmark
Nu när det pratas om adaptiva farthållaren..
Det går stänga av radarn i grillen inne i bilen när man kör utan farthållare så man slipper lysa rött i rutan om man nu vill ligga när bakom en grill.
Men när den är avstängd, funkar inte farthållaren utan den adaptiva funktionen då?
Användarvisningsbild
av joel80
Vet inte riktigt om jag förstår.. Du menar varningen för att man ligger för nära som syns i rutan..? Där man kan ställa den på rätt kort avstånd om man väljer kortaste avståndet? Varför skulle man behöva stänga av den? För att kunna jävlas med andra och ligga för nära utan att bli störd?
Och vem är det som backar om du ska ligga nära nåns grill? :D

När radarn framtill i bilen är täckt så att den inte fungerar får man aktivera farthållaren utan adaptiv funktion. På tidigare årsmodeller med adaptiv farthållare har det varit så att farthållaren inte går att använda alls om radarn varit blockerad.
Användarvisningsbild
av MartinS
Avståndsvarnaren har jag nästan alltid avstängd om jag kör på sådana vägar att jag vill använda den adaptiva farthållaren en del. Jag vill ofta ha längre avstånd när jag använder farthållaren, än avståndet jag vill har varningsljus för när jag kör utan farthållaren. På min bil är det iallafall samma avstånd för båda dessa man ställer in, kanske finns det två olika avstånd på nyare bilar?
av andersuw
joel80 skrev:Ska också höra lite om adaptiva helljuset som jag inte tycker funkar bra.. Det "går igång" en gång och följer men sen är det som att det "hänger sig" och bara funktionen på och av fungerar.. Och den är lite seg.. stänger av för sent (speciellt på motorväg med lång sikt) så bilar man möter hinner rätt ofta blinka med helljusen för att man ska släcka.
Även bilar framför som ligger en bit fram vill den ibland inte släcka för innan den kommit "för nära". Vet inte om det varit då det varit frostigt på rutan eller nått. (det blir lättare/snabbare frost där uppe på rutan framför kameror/sensorer verkar det som.)
Men på de senaste årsmodellerna i 60-serien skall ju helljuset inte längre stängas av helt utan bara bländas av på just den "punkt" i ljuskäglan där ljuset kan störa andra. Se t.ex. här:

http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... ta-helljus

Och på lite håll lär ju den punkt som behöver bländas av bli rätt liten så man kanske inte märker den särskilt tydligt som förare. Nämner detta bara för säkerhets skull. Det är möjligt att du har full koll på allt detta sedan tidigare. Men ibland är det bättre med ett ord för mycket än ett för lite. ;-)
Användarvisningsbild
av joel80
Jo den funktionen har jag inte heller fått funka nå bra. Den har funkat max ett par sekunder per resa om ens det.. Sen har den gått över till enbart att slå på och av helljuset. Vissa här inne har sagt att det beror på fart. Jag har ännu inte haft tillfälle att köra på mörk landsväg med bars fåtalet bilar. Det är motorvägskörning i mörker jag fått problem vid.. Tydligen funkar inte adaptiva helljuset med delvis avbländning nå bra i högre farter. (110-120 som jag håller...)
av BennyL
Joel, du märker ju om "helljuslampan" släcks, alltså den extra i lyktan, då har ju bilen hittat något som den inte vill blända, själva zoonavbländningen syns ganska lite om man inte aktivt tittar på vad den skärmar av.
På min fungerar det finfint.
Användarvisningsbild
av joel80
Man ser det genom att när den väl gör så så lyser det fortfarande blått i mätarhuset.
Alltså helljussymbolen är blå om den kör med adaptiva helljuset igång.

Men för mig så släcker den tyvärr helt så gott som jämt.. även om det bara är enstaka bilar jag möter eller kommer ikapp. :(
av andersuw
joel80 skrev:Man ser det genom att när den väl gör så så lyser det fortfarande blått i mätarhuset.
Alltså helljussymbolen är blå om den kör med adaptiva helljuset igång.

Men för mig så släcker den tyvärr helt så gott som jämt.. även om det bara är enstaka bilar jag möter eller kommer ikapp. :(
Låter lite myko det hela. Kan ju i och för sig vara så att systemet för partiell avbländning inte riktigt hänger med vid högre hastigheter och att bilen därför övergår till den enklare varianten att bara slå av och på. Men det skulle ju också kunna vara något vaj, t.ex. med mekaniken i någon av strålkastarna. Vad säger Volvo om saken? Och vet du om du har någon felkod för detta (där jag inser att du just nu troligen inte kan läsa felkoder själv eftersom det inte finns någon version av VIDA som klarar din bil utöver den helt Internetbaserade som Volvo numera använder).
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har ingen felkod angående det.. Var inne i förra veckan för att få den där uppgraderingen man blev kallad till (nån bugg som gjorde att man ibland inte kunde köra i pure-läget utan förklaring.) och då bad jag teknikern kolla felkoderna på det.

Vi kollade även inställningarna på ljusbilden då jag blir mycket blinkad på trots att helljuset är avstängt.. Min känsla är att jag blir blinkad på efter att den försökt med adaptiva helljusen en gång och sen stängt av funktionen.. som att ljusbilden då ändrats och att det lyser för högt, alternativt för mycket åt vänster. Men svårt att kolla eller kunna få hjälp med om inte man får några felkoder.. och jag vet ju egentligen inte om det är något riktigt fel.
Irriterande....
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 32
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19