Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Exyzäta skrev:
Lillarapunzel skrev:Enligt kvittot gjordes följande:
- Kamremsbyte
- Byte av vattenpump
- Byte av olja
- Byte av oljefilter
Vet ej varför de två sistnämnda gjordes dock...
Tripp- och vägmätaren vågade han dock inte röra......
För att han kanske bryr sig mer om bilen än vad ni tycks göra? Dessutom var troligen oljan svart till färgen och luktade bränt.
Vi bryr oss jättemycket! :D
So..? Ska inte oljan vara svart och lukta bränt på äldre bilar? (HMM)
av Rådlös
Rent allmänt: Olja och filter skall bytas efter motortillverkarens anvisningar efter körsträcka eller minst en gång om året.
Jag skall inte tråka ut dig med länkar till motoroljor etc. etc. Men jag skall berätta en historia ur verkliga livet. För många år sedan, på 70-talet köpte jag en bil av en jobbarkompis, en Pegeuot 404. Någon sen 60-talsårgång som jag har glömt nu. Den hade väl gått om jag minns rätt 15000 - 16000 mil??? Det vanliga på den här tiden var att man kollade oljestickan lika ofta som man tankade. Det var bara så på den tiden. Emellanåt fick man fylla på en liter olja. Jag kollade också i min Pegeuot, men det märkliga var att den drog ingen olja! Så jag pratade med min jobbarkompis och sa att "Den drar ju ingen olja?" "Nej, jag vet det, men det ville jag inte säga i spekulationen för då hade jag inte blivit trodd", sa han. Det var så här att han hade tidigare jobbat på en mekanisk verkstad som borrade om och renoverade bilmotorer. På den här tiden var det vanligt att motorer borrades om när dom var gamla och slitna. (15000 - 16000 mil). På den här firman hade min jobbarkompis haft personalrabatt. Sådant förekommer knappast i dag då det är skattepliktigt, om man skall följa reglerna. Hursomhelst. Han hade köpt på sig ett lager oljefilter och en stor volym motorolja. Han bytte olja och filter mycket oftare än vad som föreskrevs och helt säkert sensationellt och märkligt mycket oftare än vad gemene medelbilsvensson gjorde på den här tiden.
Därför drog den bilen ingen olja. Du kan ju kolla var oljestickan sitter nu i din motor. Håll koll på den, kanske inte varje gång du tankar, men låt oss säga var annan eller var tredje gång. Då kommer du att förstå, med min berättelse i bakhuvudet, varför man byter olja och filter i bilmotorer.
av Exyzäta
Schmoyoho skrev:Exyzäta: tror det var motoroljan som byttes medan det var växellådsoljan som luktar bränt.
Om nu motorn har klarat sig med ett kamremsbyte så kan de gå och köpa sig en lott för det har nog varit rena turen isåfall.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Brukar köra 2år innan jag byter olja för så jäkla dålig är inte oljan nu förtiden så att den behöver att bytas efter 1 år men visst kör man mycket så då är väl ett år lagom, men nu kör jag inte så mycket.
av Lillarapunzel
Exyzäta skrev:
Schmoyoho skrev:Exyzäta: tror det var motoroljan som byttes medan det var växellådsoljan som luktar bränt.
Om nu motorn har klarat sig med ett kamremsbyte så kan de gå och köpa sig en lott för det har nog varit rena turen isåfall.
Ett kamremsbyte? :shock:
Nej, 2 st!
Första: 2002 (6 år) - 10 500 mil.
Andra: 2016 (20 år, nu) - 23 xxx mil.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Brukar köra 2år innan jag byter olja för så jäkla dålig är inte oljan nu förtiden så att den behöver att bytas efter 1 år men visst kör man mycket så då är väl ett år lagom, men nu kör jag inte så mycket.
Gubben som bytte kamremmen sa något om var 6e månad...Men vet inte om jag tror på det... Blå går ju bara ca. 7-900 mil/år.
av Rådlös
Håll dig till oljebyte och filter en gång om året. Förslagsvis inför varje vinter. Det är fördelaktigt att ha en färsk och fräsch olja under vinterperioden.
Genomsnittskörsträckan för genomsnittsmedebilsvensson är ca 1250 mil om året. Med 7-900 mil om året kommer du med i den gruppen om man är lite generös med marginalerna. Och när du har fått ditt körkort och nu en driftsäkrare bil, så kommer du förmodligen att överskrida dina beräknade 7-900 mil om året.
av Lillarapunzel
Rådlös skrev:Håll dig till oljebyte och filter en gång om året. Förslagsvis inför varje vinter. Det är fördelaktigt att ha en färsk och fräsch olja under vinterperioden.
Genomsnittskörsträckan för genomsnittsmedebilsvensson är ca 1250 mil om året. Med 7-900 mil om året kommer du med i den gruppen om man är lite generös med marginalerna. Och när du har fått ditt körkort och nu en driftsäkrare bil, så kommer du förmodligen att överskrida dina beräknade 7-900 mil om året.
Jo, det känns väl kanske rimligt!
Ja, men Blå är ju bara "extra"/övningskörningsbil, så inte så konstigt att den går lite då ;) "Skrot-Skodan" går å andra sidan ca. 2 500 mil/år...
Men vaddå driftsäker bil? :shock: Blå är ju jättebra! Och den vill jag ha kvar lääänge! :D
av Schmoyoho
Tror Rådlös syftar på att bilen blev driftsäkrare av att få en ny kamrem. Byt olja i växellådan också så är det bara att tuta och köra.
  • 1
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 159
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]