Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Exyzäta skrev:
Lillarapunzel skrev:
Exyzäta skrev:Där ser man vad lite du förstår i sammanhanget. Ett däck med för lite luft ändrar form pga av vikten som pressar ner mot vägbanan. Detta skapar värme och med däck som har torrsprickor så utvidgas luften i däcket av värmen som blir och till slut kan då däcket explodera. Ett däck med högre tryck utsätts inte för denna värmehöjning på samma sätt.

Jag kör långtradare och har gjort det i över trettio år och vet vad som händer med överbelastade lastbilsdäck.
Fast kruxet är ju fortfarande att 1,8 kg inte är för lite för en 854a? ;)
Du fattar fortfarande inte sammanhanget. Det har inte att göra med 854. Ett gammalt däck har inte den elasticiteten kvar i gummit för att stå emot värmeutvecklingen som blir av för lite luft i. Med mer luft i däcket sker inte temperaturhöjningen pga att däcket inte deformeras hela tiden. Att du inte kan lyssna och ta till dig utan att svara emot hela tiden! Du är ju totalt hopplös på att förstå.
Våra däck är inte deformerade?? De är jättehårda om man sparkar på de!
av Lillarapunzel
Lucif3r skrev:
Lillarapunzel skrev:Våra däck är inte deformerade?? De är jättehårda om man sparkar på de!

.............................. Vilket är precis det dom inte ska vara... Speciellt inte med 1.8kg luft i dom......................

Inte?! :-O)
Jag trodde hårda + 1,8 kg luft = Perfekt tryck och bra stabilitet...
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag har 3,2 i däcken och dom är hårda men ändå mjuka på ytan om man tar fingret och trycker.
av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Jag har 3,2 i däcken och dom är hårda men ändå mjuka på ytan om man tar fingret och trycker.
Oj! Mina är stenhårda hela tiden...Trodde det var bra! :O
av Torparn12
Kör också lastbil och ett däck som exploderar med 60 ton på ekipaget är inte kul, det blir inte roligare när det brukar bli på ett framdäck. Nu väger inte en bil 60 ton men principen är den samma att man skiter på sig av smällen, det yr däcksrester omkring en och som grädde på moset vet man inte riktigt var slitbanan tog vägen. Smäller ett bakdäck helst ett super singeldäck blir det soprent där det satt, alltså skärm, skärmstag och lampor brukar inte sitta där dom ska. Nu blir skadorna inte lika stora på en personbil men smäller ett framdäck vid fel tillfälle kan det gå illa. Jag brukar nog tänka så att däck och bromsar snålar man inte på utan det är en billig livförsäkring att ha koll på dom sakerna, givetvis tar man hand om resten av bilen också.
Användarvisningsbild
av White
Lillarapunzel skrev:
Att det öht inte kommer hända när man har 1,8 kg luft i däcken. Till att börja med.
*Suck* Hopplöst fall detta! :| Förstår verkligen inte varför du tar upp grejer här när du tydligen redan vet allt bäst själv?
Senast redigerad av 1 White, redigerad totalt 0 gånger.
av Lillarapunzel
Torparn12 skrev:Kör också lastbil och ett däck som exploderar med 60 ton på ekipaget är inte kul, det blir inte roligare när det brukar bli på ett framdäck. Nu väger inte en bil 60 ton men principen är den samma att man skiter på sig av smällen, det yr däcksrester omkring en och som grädde på moset vet man inte riktigt var slitbanan tog vägen. Smäller ett bakdäck helst ett super singeldäck blir det soprent där det satt, alltså skärm, skärmstag och lampor brukar inte sitta där dom ska. Nu blir skadorna inte lika stora på en personbil men smäller ett framdäck vid fel tillfälle kan det gå illa. Jag brukar nog tänka så att däck och bromsar snålar man inte på utan det är en billig livförsäkring att ha koll på dom sakerna, givetvis tar man hand om resten av bilen också.
Tack för saklig förklaring!
Men ändå, hur reell är ens risken för explosion när man har 1,8 kg? Känns försumbart i mitt huvud...
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 159

Stenskott då rostar det inge konstigt med de[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ar[…]

Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]