- sön 28 aug 2016, 16:43
#1104777
En del slutar som en siffra i statistiken ändå.
Briander skrev:Besiktningen kollar bara mönsterdjup på däcken, INGET annat, man ska aldrig ta besiktningen som en koll på bilens skick då de bara ser på ett fåtal punkter. 20 år gamla däck ÄR farligt, däck är en färskvara! Och mönsterdjup i sig självt behöver inte säga något alls om skicket, även om de skulle vara "rätt" förvarade i 20 år är det bara att kasta bort då gummit hårdnar, spricker och framförallt för att däck tillverkade för 20 är har OTROLIGT mycket sämre egenskaper.Det hjälper föga att komma med pekfinger åt snorungen och tala om för henne, låt henne själv upptäcka världen, går det galet så gör det så.
Du sätter alla som åker i bilen och alla medtrafikanter i fara. Vill du ha det på samvetet är frågan. Jag jobbar och har jobbat med däck länge och skulle aldrig i livet låta en kund åka ifrån mig med 20 år gamla däck, som tur är är det extremt ovanligt att någon ens har 10 år gamla däck. Efter fem år bör man börjar fundera på däckbyte oavsett skick, däck är som sagt en färskvara och det handlar om säkerhet.
En del slutar som en siffra i statistiken ändå.