Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
DayDreamer skrev:Du kan ha däcken i flera år om du förvarar dom rätt dvs mörkt och svalt, vilket jag tror att ni inte gjort eller :wink: sol, värme och salt dödar däcken rätt fort.
Men 20 år gamla däck är inget bra och besiktningen skiter i stort sett hur dom ser ut ja förutom mönsterdjup och torsprickor. Det kan finnas torsprickor på insidan av däcket och det märks först när det är för sent.
Är ett garage tillräckligt mörkt och svalt? ;)
Oj! Nej, för de ser inte slitna ut iaf.
av Lillarapunzel
White skrev:Besiktningsmannen blev kanske INTE informerad om att däcken var så gamla eller? I vilket fall hoppas jag att jag aldrig möter er på
vägarna så länge ni kör runt med skrot! :evil:
Pappa sa att de var gamla, sen vet jag inte om han sa exakt ålder.
Det behöver du knappast oroa dig för lilla gubben! Vi bor ca. 55 mil ifrån varandra. 8)
Användarvisningsbild
av White
Lillarapunzel skrev:
White skrev:Besiktningsmannen blev kanske INTE informerad om att däcken var så gamla eller? I vilket fall hoppas jag att jag aldrig möter er på
Pappa sa att de var gamla, sen vet jag inte om han sa exakt ålder.
Det behöver du knappast oroa dig för lilla gubben! Vi bor ca. 55 mil ifrån varandra. 8)
Tur är det, men det finns ju andra stackare i er närhet som kan råka illa ut!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Nej nej inte skrot, utan ett smörgåsbord av godsaker :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Besiktningen kollar bara mönsterdjup..................................... Så om du tror det är en tillräckligt bra utredning av hur bra däck är så.....

Men du och din duktiga pappa vet bäst, 20år däck är inte trafikfarliga, en kamrem som slår tvärstopp på motorn är inte trafikfarlig, 1.8kg luft i däcken är helt normalt, trots att bilen mer eller mindre står på fälgarna..............

Sen kan vi ju plussa ihop det hela.... 20 år gamla däck + åt helvete för lite luft.... Det kan vem som helst med en gnutta förstånd fatta vad det innebär....... Men inte Ni inte, nej nej, ni vet bäst......................................... Jävla idioter, fattar inte hur din duktiga far kan vara så fruktansvärt oansvarlig att släppa ut sin ungjävel i ett livsfarligt fordon hon inte har en susning om hur man hanterar i krissituationer.......... Han måste ju verkligen önska livet ur dig, vilket iofs är förstårligt....
Användarvisningsbild
av FyoDisco
Kolla denna: http://teknikensvarld.se/dackexplosion- ... mh-203698/

Nu går din Blå visserligen inte så fort, men ändå i dina 80km/h så kommer det orsaka skador på bilen och framförallt kommer det vara väldigt farligt eftersom du kör på en väg med andra trafikanter.

Kan inte vi alla här bara ta en mekarhelg hos Lillarapunzel för att fixa hennes bilskrälle så att vi får tyst på den här tråden? Visst, tråden är underhållande men man sliter ju av sig sitt hår när man läser här.
Användarvisningsbild
av Briander
Besiktningen kollar bara mönsterdjup på däcken, INGET annat, man ska aldrig ta besiktningen som en koll på bilens skick då de bara ser på ett fåtal punkter. 20 år gamla däck ÄR farligt, däck är en färskvara! Och mönsterdjup i sig självt behöver inte säga något alls om skicket, även om de skulle vara "rätt" förvarade i 20 år är det bara att kasta bort då gummit hårdnar, spricker och framförallt för att däck tillverkade för 20 är har OTROLIGT mycket sämre egenskaper.

Du sätter alla som åker i bilen och alla medtrafikanter i fara. Vill du ha det på samvetet är frågan. Jag jobbar och har jobbat med däck länge och skulle aldrig i livet låta en kund åka ifrån mig med 20 år gamla däck, som tur är är det extremt ovanligt att någon ens har 10 år gamla däck. Efter fem år bör man börjar fundera på däckbyte oavsett skick, däck är som sagt en färskvara och det handlar om säkerhet.
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 159
Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Dett[…]