Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#1107073
Jättevanligt med läckage i rutans nedre hörn, en riktig 240-sjuka kan man säga.
Och det kommer droppa antingen rätt ner i säkringshållaren, eller på bränslesystemets styrbox. Inte optimalt...

Vill man råda bot på detta så är det givetvis bäst att plocka ur rutan och göra om monteringen. Inte sällan så kan man ha en del rost i rutramen om läckaget har pågått en tid.
Är man sparsam eller kanske ute efter en tillfällig lösning så kan man dreva i något klet, antingen från utsidan (lossa listen) eller från insidan (ur med instrumentbräda och all plast runt rutan).
Jag valde det senare alternativet, och det här kletet: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... 000017139/
Blev tätt!.. Men tanken är väl att byta ruta någon gång eftersom den är nära 40 år gammal och börjar bli lite smårepig.
#1107144
Tack så mycket för svaren!

Hmm, tror nog att jag då lika gärna kan passa på att byta hela rutan. Det skulle verkligen behövas då den nuvarande är extremt repig och även lite sprucken.

Om jag ska göra en lite tillfällig lagning så blir det nog på utsidan, men hur får jag då bort listen runt vindrutan?
#1107216
Listen bör sitta med clips, det gör dom ju typ på alla andra bilar. Och det betyder också att det kommer bara bli småsmulor kvar av clipsen när listen lossas :roll:
På 7/900-serien ska listen skjutas på och av, men det är fasen inte lätt. Jag tror otroliga 1 clips överlevde demonteringen på min 945a, resten blev det bara skrot kvar av :|
Om jag inte minns helt fel så var det 2 clips per sida, samt 4 för den övre listen.

.... Men det är på 7/900-serien det... 240 kanske är totalt annordlunda, även om jag inte tror det...
#1107280
Misstänkte att den sitter med clips. Får väl ta och beställa nya clips för det lär garanterat behövas.

Men hur ska jag täta vid vajergenomföringen till huvlåset?
#1107293
Tänkte förresten lämna in bilen och få rutan bytt på försäkringen. Då är det bara självrisken på 1500kr som jag betalar. Antingen får Ryds eller Upplands Motor göra det om de kan. Är det bra eller är det att rekommendera att göra det själv hemma?
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
#1107329
Lucif3r skrev:Du kan ju inte byta rutan hemma via försäkringen så... Du har väl inte så mycket val :)
Haha nä precis, det går ju inte och så blir det dyrare att göra det hemma. Men tänkte om verkstäderna är dåliga på att byta rutor men det borde de inte vara. Har kontaktat Upplands Motor och de bör nog ha tid nästa vecka.
#1107479
Sedan jag köpte bilen har jag fått en del gjort med den, men listan på saker som ska göras är ännu längre. Det mest akuta är att kolla upp om jag har ett bränsleläckage någonstans, byta vindruta samt fixa läckage från slutväxeln. Jag känner ofta en bensinlukt runt bilen och har nu lyckats lokalisera källan till någonstan runt det bakre hjulhuset på vänster sida. Det verkar inte läcka bensin men något hål måste det vara eftersom ångorna tar sig ut. Eller ska det vara så? Växellådsolja hade jag också tänkt byta.

Rost är det även. Inte så mycket, som tur är, men det ska ändå åtgärdas. Som det är nu är det endast små fläckar med ytrost, vad jag vet. Hoppas kunna fixa lite nu i höst eller under vintern. De värsta reporna skulle också behöva fixas.

Vid kallstart låter det ibland väldigt konstigt från motorn. Den typ klapprar och har sig innan den hoppar igång. Den startar alltid men det låter inte så bra. Är motorn varm så är det inga problem. Ska försöka få ljudet på film så kan ni höra exakt hur det låter.

Ibland är det svårt att lägga i etta och tvåans växel när bilen är stillastående. Det går då att lägga i backen men det skrapar något fruktansvärt. Dock om man lägger i trean och rullar fram en centimeter så går det fint att få i alla växlar. Vet inte vad det kan vara för för, men hade tänkt byta koppling för att se om det kan hjälpa.

Detta ovan är nog det mest akuta. Fast trots det kommer det nog inte gå särskilt fort att åtgärda. Inte allt i alla fall. Förutom detta är det lite annat som ska göras. Bland annat en framvagnsinställning som jag tror vore på sin plats, men innan en sådan utförs så hade jag tänkt byta lite detaljer på framvagnen. Lika bra det när en inställning ändå ska göras sen. Jag upplever också att det kommer ett klonkande från bakvagnen när man kör långsamt på ett gupp eller liknande. Vet inte vad det kan vara men har planerat att forska i det någon gång.

Bränslefilter ska jag byta och även lufta bromsarna ordentligt. Det är inget fel på bromsarna nu men jag tror nog att de skulle kunna ta ännu bättre. Bra med lite ny bromsvätska också.

En annan irriterande grej som måste fixas är låset på vänster bakdörr. Dörren är svår att öppna men om man drar i "låspinnen" på insidan och får den i rätt läge samt öppnar från insidan så går det. Från utsidan är det svårt om inte omöjligt.

Sen är det lite mindre grejer som jag hade tänkt fixa. Till exempel byta ena eller båda baklamporna. De verkar vara av olika sort då den ena är lite mörkare än den andra som ni kan se på bilden nedan. Helst skulle jag vilja byta bara en av lamporna då det skulle bli billigare och enklare, men viktigast är att båda är likadana. Torkararmarna hade jag tänkt fixa till då färgen har börjat släppa och rost har dykt upp. Ena torkararmen till framlyktorna hade jag också tänkt byta då den inte ser så bra ut och sen har nippeln för spolarvätska gått av så slangen sitter inte där längre.

Bild

Fortfarande på är jag på jakt efter en förarstol av rätt typ. Verkar vara omöjligt att hitta. Börjar snart bli så desperat att jag kan tänka mig att sälja bilen för att få rätt förarstol. :| Haha nä inte riktigt så illa, men nästan.

Slutligen skulle bilen behöva en rejäl polering och vaxning. Den röda färgen ser inte så fin ut på nära håll, men jag har aldrig polerat eller vaxat förr så vi får se när jag vågar ta tag i det.

Allt detta hade jag tänkt ta mig god tid att fixa under hösten och vinter, men helt plöstligt för inte så länge sedan blev det ändrade planer. Jag kom in på en militär grunduntbildning som jag ett tag har velat. Så nu kommer det alltså inte hända ett smack med bilen. Lite kanske jag får gjort men inte mycket de kommande månaderna i alla fall. Jaja, bilen med dess problem kommer att finnas kvar när jag kommer hem. Ingen brådska här inte! :D
Senast redigerad av 1 FyoDisco, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1107542
Vad har du för olja i motorn? Tänkte om den kanske är för tjock kall för din motor. Och hur mår motorfästena? Allting går ju mycket trögare när det är kallt än när det är varmt(oavsett om det är sommar eller inte, det är bara ännu trögare på vintern).
Kan ju även vara så att någon cylinder tappar kompet och släpar efter en stund tills oljefilmen kommit tillbaka... Eller glapp vevstake... Ja, svårt att avgöra utan att lyssna själv... :roll:

Det ska ju inte lukta bränsle utanför bilen, det ska det inte... Jag vet inte exakt hur bränslesystemet är draget på en 240, men det kanske kan vara avluftningen som lossnat/spruckit, om en sådan existerar på 240.


Du har inte tänkt att göra dig av med den där förbaskade gubbkröken? :P
#1107575
Lucif3r skrev:Vad har du för olja i motorn? Tänkte om den kanske är för tjock kall för din motor. Och hur mår motorfästena? Allting går ju mycket trögare när det är kallt än när det är varmt(oavsett om det är sommar eller inte, det är bara ännu trögare på vintern).
Kan ju även vara så att någon cylinder tappar kompet och släpar efter en stund tills oljefilmen kommit tillbaka... Eller glapp vevstake... Ja, svårt att avgöra utan att lyssna själv... :roll:

Det ska ju inte lukta bränsle utanför bilen, det ska det inte... Jag vet inte exakt hur bränslesystemet är draget på en 240, men det kanske kan vara avluftningen som lossnat/spruckit, om en sådan existerar på 240.


Du har inte tänkt att göra dig av med den där förbaskade gubbkröken? :P
Vad för olja det är har jag ingen aning om. Lät en verkstad byta olja i våras och jag hoppas att de hade i någon vettig olja. Men jag hade tänkt byta någon gång snart. Visst borde någon delsyntetisk 10W-40 funka? Motorfästena har jag ingen aning om, men jag tror nog att det kan vara hög tid för ett byte av dem snart. Motorn verkar kunna röra på sig ganska mycket, men jag vet inte hur det ska se ut med friska motorfästen så kan inte riktigt avgöra om de är kassa eller inte. I vilket fall som helst så skadar det inte med ett byte.

Räserkröken menar du väl? :wink: Den har sin lilla charm tycker jag, men långt ner på listan över saker som ska göras så ligger det att byta/fixa till avgassystemet till något bättre och snyggare. Kanske låter detta rosta sönder först innan jag gör något. :D
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?

Finns S/V60 T6/T8 med det större batteriet […]

Kopplar man ur knacksensorn kanske sådant sk[…]

Rostskyddstips

Jag har en gammal kompressor från 1971. Jag[…]