Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Andis skrev:Härligt att se en ny uppdatering är du nere på semester nu?
Ja, det kan man väl kalla det. Vi kommer bo här hela året.
DayDreamer skrev:Där har du lite att pyssla med ett tag :)"
Ja, jag tar lite i taget. Ingen brådska, eller ja, oljefällan borde jag väl ta tag i :wink:
White skrev:Du kan justera kickdownwiren rätt trots att klumpen sitter löst. Om du tar tag i wiren med fingret och liksom snäpper tillbaks den så
ska du höra hur trotteln nere i lådan slår mot sitt ändläge när du släpper wiren. Justera tills du precis inte kan höra detta ljud, backa
sedan tills du precis kan höra det igen, då är den rätt justerad.
Tack White, jag ska titta på det. Kanske var lite fel att säga att jag spännde på känsla, det stod att wiren skulle vara ute 41 mm innan kickdown och 51 mm efter. Eftersom jag tydligt kände kick-downläget i wiren ställde jag den så att spjället drar wiren 10 mm förbi kick-down.

Nu växlar den vid 5800 på ettan och tvåan. Inte för att det behövs så ofta, men förut ville den exempelvis inte växla ner till 2:an om man inte körde väldigt långsamt vid omkörningar. Nu känns det mer som man kan förvänta sig :-)-)
frasse4 skrev:
Andis skrev:Härligt att se en ny uppdatering är du nere på semester nu?
Ja, det kan man väl kalla det. Vi kommer bo här hela året.
Härligt har du lagt ner sverige och flyttat helt och hållet. Hittat ett sätt att även jobba i Thailand eller bara lång ledigt?

Kul även att se att du tar hand så fint om 940 Bild
Nej det är långledigt. Men mycket kan ju hända under ett år ;). Jag är ju 30 så jag har ett par år kvar att jobba sedan också
Ja, men jag kom till insikten att jag måste investera i familjen också. Vi har ju en son som ska börja första klass, så att kunna lägga tid på att vara med då, lära ut att cykla, lära ut att simma, det är sådant man inte kan ta igen senare. Och jag är övertygad om att verkligheten väntar på mig när vi kommer hem :lol:
Bilen har mest rullat på och kört sonen till skolan. Blir ca 9 mil om dagen. Men lite har hänt också.

Jag har tyckt att AC-kompressorn alltid har låtit lite mycket, och fått för mig att det långsamt blivit värre. Så jag noterade att det låg en AC-verkstad längs vägen till sonens skola.
20170201_084357.jpg
20170201_084357.jpg (82.1 KiB) Visad 967 gånger
20170201_085451.jpg
20170201_085451.jpg (102.7 KiB) Visad 967 gånger
Inträngd bland ananasodlingarna.

De fick lyssna på kompressorn och sa att den var gammal och lär inte bli helt tyst. Men de sa att vi kunde vacuumsuga systemet och fylla på med ny gas och olja. Sagt och gjort tycker jag väl inte det gjorde så stor skillnad när jag åkte därifrån. Men sedan har jag kört några dagar och nu har kompressorn nästan tystnat helt. Så det var säkert lite olja i systemet. Känns ju bra att jag klarat mig från en skuren AC-kompressor. 300 kr gick det hela på, men jag fick känslan av att det var "västerlännings-pris".
IMG_9896.JPG
IMG_9896.JPG (52.82 KiB) Visad 967 gånger
Sedan har jag kostat på mig en uppsättning bra verktyg, så nu ska jag ge mig på oljefällan någon dag.

Jo och en sista sak, dessvärre har den börjat läcka lite växellådsolja. Jag ser att det kommer någon droppe på uppfarten och den fuktar i bakkant på lådan. Jag får åka till mecken på måndag och hissa upp den så kanske vi kan se. Sitter det en packbox vid utgående axel, eller kan det vara så att det läcker från sumpen? Tips uppskattas!
Senast redigerad av 1 frasse4, redigerad totalt 0 gånger.
[quote="frasse4"] Men de sa att vi kunde vacuumsuga systemet och fylla på med ny gas och olja. Sagt och gjort tycker jag väl inte det gjorde så stor skillnad när jag åkte därifrån. Men sedan har jag kört några dagar och nu har kompressorn nästan tystnat helt. Så det var säkert lite olja i systemet. Känns ju bra att jag klarat mig från en skuren AC-kompressor. 300 kr gick det hela på, men jag fick känslan av att det var "västerlännings-pris".

/quote]

Om det varit (ännu) billigare om du inte varit västerlänning så har du kommit ruskigt billigt undan ändå, samma operation här hemma är minst det fem-dubbla...

Mike
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 36
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]