Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Vårstädning hmm min står dammig i garaget fortfarande..... Städa ur vinterebilen lite och det var ju ett mindre grustag i där :D .
Det skulle sitta fint med cromade mätarringar på din kärra.
Nexus skrev:Vårstädning hmm min står dammig i garaget fortfarande..... Städa ur vinterebilen lite och det var ju ett mindre grustag i där :D .
Det skulle sitta fint med cromade mätarringar på din kärra.
Ja jag hade också några kilo grus på förarsidan.

Ja jag har att sett såna mätarringar och dom är väldigt snygga men tyvärr får man ju vänta med sånt då man har massa annat som måste fixas först på bilen.
Har även idag varit ute i vårvärmen och grejat med bilen. Det blev rengöring av gasspjället och så har jag rengjort dom största jord punkterna dvs jordkabeln vid växellådan och jordkabeln i chassit (bakom vänstra lampan) och även jordkabeln vid luftfiltret det var dags gängorna där var fulla i rost. Har är även rengjort plusmatningen till startmotorn, generatorns plusmatning kom jag inte åt så det får bli en annan gång. Sen så fick det bli en motortvätt man måste hålla efter om man ska ha det snyggt :) passade även på att ta bort kylarfläkten för att kolla hur stort läckaget var på kylaren det är inte jätte stort blir en liten pöl på plasten under inget som är någon panik att byta än iaf.

Imorgon blir det provstart av bilen då batteriet får stå på laddning nu under natten.

Här kommer det några bilder :D

En bild på gasspjället innan det är rengjort det blev aldrig någon bild efter att jag hade rengjort det. Inte är det lätt att ta någon bra bild på gasspjället då det är monterat på bilen.
Bild

Samma här även innan det blev rengjort lite lortigt ser det ut att vara det blev iaf svart på pappret jag rengjorde med.
Bild

En bild på kylaren och vart den läcker.
Bild

Rev ner ganska mycket alltid bra att ha gott om utrymme och så kom jag åt att tvätta ordentligt.
Bild

En översiktsbild på motorn innan den vart rengjord.
Bild

Avspolad från avfettning.
Bild

Det blev väldigt rent.
Bild

Även denna sida vart det rent på.
Bild

Det kommer en helhets bild imorgon på motorrummet då den jag tog vart tydligen suddig :(
Jag borde göra rent min batterihylla också... fast och andra sidan syns ju knappt hyllan med batteriet på plats... Heh, snacka om att "sopa skiten under mattan" :mrgreen:

Men pluspolen på generatorn bör väl inte vara så svår att komma åt? 99-00 har ju mindre insug än dom tidigare otympliga enorma insugen, och jag kan komma åt min pluspol med insuget på plats :P

Men vad är det för rostigt elände du har under bilen, som syns på kylar-bilden?
Lucif3r skrev:Jag borde göra rent min batterihylla också... fast och andra sidan syns ju knappt hyllan med batteriet på plats... Heh, snacka om att "sopa skiten under mattan" :mrgreen:

Men pluspolen på generatorn bör väl inte vara så svår att komma åt? 99-00 har ju mindre insug än dom tidigare otympliga enorma insugen, och jag kan komma åt min pluspol med insuget på plats :P

Men vad är det för rostigt elände du har under bilen, som syns på kylar-bilden?
Ja jag tänkte att jag gör rent ordentligt under batteri hyllan då det brukar bli skitigt där och rost, trodde först att skruven som håller fast batterihyllan skulle vara rostiga som bara den men inte det minsta :shock: varje bil som jag har plockat bort batterihyllan på har alltid dessa skruven varit fulla i rost och då trögt nåt så inåt....

Pluspolen på generatorn sitter ju längst in mot blocket vet inte om den gör det på -98 det är ju en annan generator på 99-

Ser inget rostig någonstans på kylarbilden det enda som är under bilen är gatstenarna som bilen står på :)
Så batteriet är påkopplat och bilen är provstartad den startade direkt men efter att ha stått 1-2 minuter på tomgång så började den att små hugga och gå orent på tomgång :cry: antog att det är det vanliga felet som blir när man tvättar att vattnet rinner ner till tändstiften och det blir över slag. Så jag tog bort kåpan vid tändspolarna och ja där var det blött.

Bild

Bild

Allt är rentorkat konakterna blåste jag med tryckluft torra, tändspolarna är torra konstigt nog så hade det inte runnit ner något vatten till tändstiften. Passade även på att göra rent bägge jord punkterna där sen ihop med allt och provstarta nej inte blev det något bättre :cry: så då tog jag och blåste rent kontakten till LMM hjälpte ej blåste rent spridarkontakterna och några andra stora kontakter hjälpte ej. Testade även att rycka ur en och en spridarkontakt när motorn var igång det blir märkbar skillnad på spridare 1,3,4,5 men inte någon skillnad på spridare 2. Är alla spridarna i så går den att varva skapligt den hugger då och då på högre varv, drar jag ur spridaren 2 så hackar den helatiden på högre varv så cylinder 2 verkar inte vara helt död.

Får fortsätta imorgon och felsöka vet dock inte vad jag ska fortsätta med :roll: Får väl bli en ordentlig varm körning sen får jag väl testa att byta plats på tändspolarna mellan 1 och 2 ska även kolla hur tändstiften ser ut om det är något stift som är blötare än det andra. Känns som att det är något som inte stämmer på cylinder två då den slutar att vandra på tomgången när jag rycker spridarkontakten, men är spridarkontakten i så vandrar den på tomgång mellan 900-700rpm.
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 252

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram