Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev: Får köra med sommardäck så länge det inte är vinterväglag då blir det böter.
Nope, det är krav på vinterdäck t om 31mars, SEN får man köra med sommarsulor om det inte är vinterväglag :)
Jag tolkar inte det så detta är taget från olika däckfirmor.

december-31 mars måste man ha vinterdäck (dubbade eller odubbade) om vinterväglag råder

Vinterdäck, dubbade eller dubbfria, ska användas 1 december – 31 mars om det råder vinterväglag. Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter, Däckia rekommenderar dock ett mönsterdjup på 5 millimeter mönsterdjup för att fungera bra i vinterväglag.
Får faktiskt hålla med Lucif3r. Alldeles för tidigt och olagligt... :roll: Inget jag skulle göra i alla fall.

Vi har ju inga poliser här på sydöstra Öland så att bli stoppad är jag inte rädd för. :wink:
Däremot kör jag ju ofta till jobbet innan 6 på morgonen och det är fortfarande lite för kallt för sommardäck... :roll:

Fälgarna är dock snygga! :-)-)
Bonden1989 skrev:Får faktiskt hålla med Lucif3r. Alldeles för tidigt och olagligt... :roll: Inget jag skulle göra i alla fall.

Vi har ju inga poliser här på sydöstra Öland så att bli stoppad är jag inte rädd för. :wink:
Däremot kör jag ju ofta till jobbet innan 6 på morgonen och det är fortfarande lite för kallt för sommardäck... :roll:

Fälgarna är dock snygga! :-)-)
Förtidigt det kan aldrig bli förtidigt :wink: Olagligt är det inte så som jag tolkar bestämmelserna :) Du får ju köra med sommardäck året om men det är krav på att vinterdäcken ska vara på bilen från 1dec -31mars om det är vinterväglag vilket det oftast är den tiden men är det inte det så får du åka runt med sommardäcken så har jag iaf fattat det när jag har läst :)

Nu spelar detta inte så storroll här men är det inte så att när bilen går och blir 30år så finns det inget krav längre på vinterdäck då får du ut och köra i värsta snöstormen med sommardäcken. Detta är något jag hört så jag är inte säker på om detta gäller. :)

Största anledningen till att dom åkte på redan var för jag hade inget att göra igår, sen så är ju även hjullagret slut så bilen kommer bli mestadels stående fram till april.
StefanN skrev:Det är klart du ska köra sommardäck, finns inga som helst krav på vinterdäck så länge det inte råder vinterväglag.
Ok då har jag tolkat reglerna rätt :)
Idag har det varit en riktig varm dag 12grader visade det i bilen så det fick bli en vårstädning, damsugning, putsat rutorna, invändig avtorkning och så har jag lagt på biltemas rain repelent medel på rutorna så nu pärlar sig vattnet fint på rutorna och rinner av får se hur länge det varar :)

För er som inte tror mig :wink: :mrgreen:
Bild

Här är några ny bilder med sommarhjulen på. Hittade ju snö så var tvungen att testa hur bra grepp det var i dom och förvånande så var det väldigt bra grepp bättre än vad jag hade trott :o

Bild

Bild
White skrev:Bilen känns alltid så fräsch efter dammsugning och fönsterputs! :)
Ja det blir med engång mycket roligare att köra när allt är rent och fräscht :D
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 252
Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]