Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Men det är då väl själva....

Historien börjar i förrgår när jag hissar upp bilen och ska börja rycka bort första fjäderbenet. Drar ju naturligtvis den invändiga insex'n som man håler emot när man drar runt muttern på kränghämmarstaget rund. När jag står och svär över det får jag en svag förnimmelse av att jag gjorde samma sak på andra sidan - redan när jag drog fast dem... Och efter att ha konstaterat i jag där jag stog där och då inte hade någon som helst möjlighet att kapa bort dem så ställdes bilen ner på allla 4 igen.

Igår va jag till TP Speed och lånade plats och verktyg där och kapa bort dem. Va en rätt spännade resa dit eftersom ena kränghämmarstaget inte satt som det skulle så vart den lite mjukare och framflörallt lät det illavarslande. Fick kapa och dona med fick loss dem i alla fall. ett sak jag lånade som direkt hamnade på verktygsönskelistan var ju en liten batteridriven tigersåg. Ruskigt bra grej. Och behöver man den inte i garaget så byter man blad och helt plötsligt är det den elektriska brödkniven från helvetet :D

Hemresen vart spännande då man utan hjälp av främre kränghämmaren får lite konstiga och ovana reaktioner från chassiet. Men det gick det med så länge man inte sväng fort eller tvärt. Råkade ju glömma bort mig på en avfart och sen gick det lungt. alla som speleat GT4 och kört 245:an kan tänka sig ungefär hur den uppför sig :D

Och så kommer vi fram till idag när jag tänkte göra ett ryck och komma igång, men... Vred upp persiennerna imorse och tittade på det vita på marken. Frost? WTF? Kollar termometern och det är 2 grader ute. Startar datorn och ser på fejjan att det är en som skriver att det snöar i grannbyn. Kollar smhi's sida och där hotar dem med snö inatt... Så det lär inte bli nåt gjort idag med. Jag vet att jag hade nåt dilerium i vintras om att hålla på ute i kylan. Men efter att jag bytte slangarna till tryckrören så har jag insett att det inte funkar att hålla på ute i kyla om man inte måste.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
De där stagen är ett mindre helvete att hålla på med, vet hur det är :wink:

Det är så typiskt att när man ska fixa nåt med bilen så ställer vädret till det :|

/Kalle
Användarvisningsbild
av Marlboroman
En lärdom dragen denna gång är ju att inte dra fast stagen med nyloc-muttrar, när jag drar dit dem nya blir det kragmuttrar istället, eller möjligen vanliga + bricka.

Ja, dagens snöande var ju en ortrevlig överaskning även om den försvann fort igen. Får hoppas det blir vettigt väder nån dag så man kommer igång.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild
Idag fanns förutsättningarna för att ge sig på att börja sänka den. Såhär såg utgångsläget ut fram när jag började.

Bild
Eftersom kränthämmarstagen redan var borta va det snabbt gjort att brotta loss det första benet. En liten stilstudie mellan gamla och nya. Fjäderbensgummin och lagringarna byttes. Va väl inga direkta fel på dem, men att spara in dem pengarna nu skulle straffa sig i framtiden när man får riva allt igen för att byta just dem. Satte även i dem extra gummisakerna för att få fjädern att vara tyst. Vart iofs ett klonk på provturen, men jag misstänker enligt uteslutningsmetoden att det måste komma från länkarmarna. Och såna har jag nya som ska preppas med powerflexbussningar innan montering samtså har jag nya spindelleder till dem nya armarna.

Bild
Klart för montering. Hade ju kunnat spara en massa tid om jag köpt propellermutter, bricka och stötdämparskydd, men det kändes som onödiga pengar bara.

Bild
Efter att ha kört en bit så är det en viss liten skillnad. Blir väl kanske lite lägre när fjädrarna satt sig ordentligt. Nu har jag ju bara bytt fram och det är ingen större skillnad i komfort. Man känenr att den är lite hårdare med inte mycket. Men det blir ju annat sen när man även bytt bak, där inverkar det ju mer på komforten med hårdare fjädrar / dämpare. Men det får bliett senare projekt, kanske till helgen rent utav.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Den har sjunkit ihop lite mer nu efter att den sista bilden är tagen, men det vart helt ok. Nu ska jag bara ut och provköra hur det är med att ta sig fram över fartbulor och sånt :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Ett litet tips till dem som tänkt byta till powerflex länkarmsbussningar: det finns 2 varianter av främre bussning tydligen. Den vänstra kommer från de nya länkarmar jag köpte, och passar inte i bussningen om man inte modifierar dem, medans den äldre typen till höger passar i bussningarna som dem är. De nya är helt cylindriska till skillnad från de äldre som mera ser ut som en tom trådrulle. Syns om man tittar noga då den gamla inte är helt renskuren från gummi. Frågan är ju nu om man ska använda dem nya metalldelarna och modifiera bussningarna, eller använda de gamla metalldelarna och omodifierade bussningar. Rent spontant så känns ju det senare alternativet ger en mer stabil montering, så det lutar åt det hållet.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild
Såhär såg det ut bak innan jag började brotta dit nya fjädrarna och dämparna. Fick en alternativ beskrivning på hur man byter fjädrar bak som lät bra, speciellt eftersom det skulle gå fort, under en timme om man låg på. Det tog avsevärt längre än så för mig, men nu sitter dem där till slut.

Bild
Man lossar dämparen uppe och nere och lirkar ut den för att sen sen lossa på denna bult för att släppa på armen. Men man måste ha en domkraft under armen i änden där buklten sitter eftersom armen sitter i spänn. sitter man sen med magen nästan mot skivan så kan man bruta ner armen med hälarna och ta ur fjädern.

Bild
Och då bör det se ut såhär. Brotta dit nya fjädern och se får man ställa domkraften under armen, jag använde n grej utanför stötdämparfästet och trycket hela rsket. Sen får man labba och bryta lite för att få i bulten som håller armen, i med nya dämparen och dra fast allt.

Bild
Va ut på en kort provtur och efter det såg det ut såhär, så lite lägre har den allt blivit, men den kommer kanske sjunka ihop lite mer. Nu skiftas fokus till att byta länkarmarna fram då det låter illa och jag misstänker att dem främre bussningarna inte tyckte om sänkningen. Ena armen är klar för montering, och den andra ska om allt flyter på vara klar ikväll. lär försöka hinna med att byta dem innan helgen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Båda länkarmarna klara att monteras med nya leder (men bara en som är med på bild), hoppas kunna få dit den ena imorrn i alla fall, helst båda. Lät riktigt illa och slog en del i ratten idag när jag åkte hem från jobbet. Det började igår och vart värre idag, hoppas att det är bussningarna som jag tror.
Användarvisningsbild
av hixen
Ser riktigt bra ut, fräscha länkarmar får jag säga. Men vart köpte du bussningarna? Mvh
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 17
945-92 Försäkringskostnad?

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäkr[…]

Hjälp! Volvo 940

Finns det felkoder, lyser lampan?? Det låter[…]

Jag har installerat sprillans nytt batteri, nu har[…]