Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av joysam
#727978
Det går framåt!

Bilen har varit inne på besiktning och vi har fått en arbetsorder.

Lite rost i en sidobalk, ett trasigt bromsrör, ingen avgasmätning utförd pga läckage enligt besiktningsmannen.
Besiktningsmannen han försökte inte ens mäta, lite skumt agerande tycker vi.
Anledningen var att vi fimpat bakre ljuddämparen och ersatt med rkt rör, det röret ansåg han vara för kort för att mätningen skulle kunna utföras korrekt, dessutom ansåg han att bortplockad bakre ljuddämpare försämrade avgasreningen.
Jaja..

Vi är i varje fall på god väg med kärran.
av JE Jr
#728134
Tror egentligen inte det är alltför superhemskt med stel bakaxel för bankörning, banan är ju ganska jämn ändå...
Tror inte heller det är så hemskt med original vagga, det är ju ändå standardeffekt det handlar om. Man kör rally med dessa i VolvoOriginal med bortåt 170Hk, och det blir lite mer pisk i skogen jämfört med en bana...

Tycker absolut du ska mecka ihop stag under bilen motsvarande de på bilden. Har ni tillgång till verkstad så fixar ni ihop dem själva, de är inte alltför svåra att bygga, särskilt om det är skrotbilsfinish och passform ni behöver. De gör väldigt mycket för körkänslan, framvagnen är hyffsat vek från början...

Bild

Mer info om dessa stag samt kränghämmare mm finns i länken
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=63&t=61735

Bakfjädrar i olika hårdheter finns på Biltema. 240bakfjädrar passar om man tar bort gummiinlägget i nedre fjäderfästet.

Ang Camber så är det absolut lättaste att lossa främre muttern för fjäderbenet uppe på tornet, knacka ur bulten, trycka in fjäderbenet så mycket det går, borra upp nytt hål o tryck i bulten igen. Tror nästan det var den mod som gav mest förbättring på min kärra.

Du bör inte ha alltför grov krängare bak bilen blir lite hal då.
av joysam
#728689
JE Jr skrev:Tror egentligen inte det är alltför superhemskt med stel bakaxel för bankörning, banan är ju ganska jämn ändå...
Tror inte heller det är så hemskt med original vagga, det är ju ändå standardeffekt det handlar om. Man kör rally med dessa i VolvoOriginal med bortåt 170Hk, och det blir lite mer pisk i skogen jämfört med en bana...

Tycker absolut du ska mecka ihop stag under bilen motsvarande de på bilden. Har ni tillgång till verkstad så fixar ni ihop dem själva, de är inte alltför svåra att bygga, särskilt om det är skrotbilsfinish och passform ni behöver. De gör väldigt mycket för körkänslan, framvagnen är hyffsat vek från början...

Bild

Mer info om dessa stag samt kränghämmare mm finns i länken
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=63&t=61735

Bakfjädrar i olika hårdheter finns på Biltema. 240bakfjädrar passar om man tar bort gummiinlägget i nedre fjäderfästet.

Ang Camber så är det absolut lättaste att lossa främre muttern för fjäderbenet uppe på tornet, knacka ur bulten, trycka in fjäderbenet så mycket det går, borra upp nytt hål o tryck i bulten igen. Tror nästan det var den mod som gav mest förbättring på min kärra.

Du bör inte ha alltför grov krängare bak bilen blir lite hal då.
Tackar!
Sådana här modifieringar är i helt rätt anda!!!
av joysam
#738762
Rejset är avslutat.

Vi var med och tanken var att köra vår säkra Volvo som en av de säkerhetsbilar som rullar med ute på banan.

Det gick väl sisådär...

Bilen höll 7 varv i kvalet sedan var det bara att ge upp försöken att rulla den mer.
Troligtvis var det vattenpumpen som lade av med överhettning mm som följd.

Vi åkte då till Motala och köpte en 850 GLT, automat.
Modifierad med sänkningsssats, stöddigare motorstag, vevhusventilation som skulle vara förbättrad mm.

Vilken skitbil.

När vi väl fick upp fart så gick det att hålla upp farten bra när det svängde men bilen gick ju in i väggen värre än Jörgen Brink när man hade passerat 128 km/h.

Jag gjorde samma varvtider med en Ford Ka, 64 hk, som med en 850 GLT 170 hk.

Den drack olja i kopiösa mängder.
1 liter i halvtimmen när det var som värst.

Den förbrukade bromsar i mindre utsträckning än vad vi hade trott men å andra sidan så var ju aldrig farten särskilt hög så behovet av inbromsning blev med andra ord litet.

Nåväl, den höll i varje fall ihop de timmar av rejset vi körde vilket var mer än vad flera andra 850 gjorde.

På Utterstad Bildemontering finns det nu en 850 GLT med sänknigssats, angeleyes och lite annat smått och gott.
Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]