- tor 25 maj 2006, 09:56
#44643
Tjo, ja senaste 2½ dugnen har varit hektiska
Lossade toppen

Lite begagnat avgassystem som ska på

Ny turbo vs. gammal turbo, (td04hl-18T vs td04h-13c) Fysiskt sett ungeför lika stora utanpå

Dock skilljer det väl 100hk i prestanda.
Grenröret putsades upp så man slipper lite gjutskägg och oroligheter på insidan, när jag hade loss det

Givare till oljetrycksmätaren i A-stolpen monterades på en adapter, så
originaltryckgivaren sitter där med, snett under..

Nya toppen på plats, samt grenröret

Nya turbon passas in, brukar ha oljereturen fastsatt och sita in den i blocket,
och sen vara 'vika upp' turbon på plats mot grenröret, och det funkar bra varje gång

Igår blev det andra bullar, bilen provstartades och kördes med nästan
obefintligt avgassystem till jobbet. Var tvungen komma under bilen för att fixa avloppet.
Svetsar en böj på några grader, då den hemgjorda downpipen inte är riktigt rak:

Ett par silikonslangar jag fick tag på, en flexande efter LMM samt reducerande in mot turbon (76->67mm)

Sådär, allt på plats! :)

Nu ska jag leta rätt på någon lokal förmåga med TIG så jag får en
slanganslutning fastsvetsad på mitt tryckrör, samt en på röret mellan
LMM och turbo.. Måste ju ha en avlastningsventil :shock: (dumpventil)
Bilen har lite svårt att hålla sig vid liv när man släpper gasen utan sådan.
Resultatet är väl inte set snyggaste, men sådär ser det ut me 2 dygn
panikmek på lediga dagar, som måste bli klart så man tar sig till jobbet (idag) :D
//Erik
Lossade toppen

Lite begagnat avgassystem som ska på

Ny turbo vs. gammal turbo, (td04hl-18T vs td04h-13c) Fysiskt sett ungeför lika stora utanpå

Dock skilljer det väl 100hk i prestanda.
Grenröret putsades upp så man slipper lite gjutskägg och oroligheter på insidan, när jag hade loss det

Givare till oljetrycksmätaren i A-stolpen monterades på en adapter, så
originaltryckgivaren sitter där med, snett under..

Nya toppen på plats, samt grenröret

Nya turbon passas in, brukar ha oljereturen fastsatt och sita in den i blocket,
och sen vara 'vika upp' turbon på plats mot grenröret, och det funkar bra varje gång

Igår blev det andra bullar, bilen provstartades och kördes med nästan
obefintligt avgassystem till jobbet. Var tvungen komma under bilen för att fixa avloppet.
Svetsar en böj på några grader, då den hemgjorda downpipen inte är riktigt rak:

Ett par silikonslangar jag fick tag på, en flexande efter LMM samt reducerande in mot turbon (76->67mm)

Sådär, allt på plats! :)

Nu ska jag leta rätt på någon lokal förmåga med TIG så jag får en
slanganslutning fastsvetsad på mitt tryckrör, samt en på röret mellan
LMM och turbo.. Måste ju ha en avlastningsventil :shock: (dumpventil)
Bilen har lite svårt att hålla sig vid liv när man släpper gasen utan sådan.
Resultatet är väl inte set snyggaste, men sådär ser det ut me 2 dygn
panikmek på lediga dagar, som måste bli klart så man tar sig till jobbet (idag) :D
//Erik
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?