Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Jo, visst är det en liten sparbössa när det gäller bränslet. Det värsta är att Toyotas övriga teknikstab även dom verkar vara födda i småland ;-). Ljudisoleringsingenjören, plastblandaringenjören och sitslängdsingenjören borde få Nobels ekonomipris ta mej f*n. Snålare finns nog inte att uppbringa..

Nej, en bil med lite mer omsorg och känsla föredrar vi nog allt i våran familj. Och visst, har man väl kört 2,5T AWD med nästan alla tillval så är ju steget (neråt) ganska markant!

Men om planen håller så blir det en nyare Volvo nästa höst! Och enligt Brainy så ska det bli en V60 T6 :-)-) . Och då får jag nog gå till banken med..men det kan det ju vara värt...hmm...nu blev man ju lite sugen :twisted:

/M10
Användarvisningsbild
av crumpets
Förstår precis vad du menar :lol: Är corollan som civicen så är interiören i princip plast skruvat rakt i plåt. Dämpmaterial? Vad är det för mög...?

Upptäckte häromdagen att om man lyfter mattan i min bagagelucka så kommer man direkt till plåten :shock:
av xxargs
Man kan prata om tråkiga toyor - men i jämförelse med den Ford Fokus ca 5 år gammal jag harvar omkring med på jobbet så känns Corollan av samma stuk som ovan men med 1.6 liters motor och AC som jag har privat väldigt välbyggd i jämförelse med Forden.

toyan har kostat mig hittills från när en var ny 2 omgångar bromspads fram och en bromspads bak, en vindruta pga. stenskott och några clips för skärmen efter en snökörning utöver sedvanliga service - detta på 12000 mil.

Ford fokusen jag harvar omkring i känns närmast skrotfärdig efter 9000 mil, AC:n pajat (kompressorn låter väldigt mycket), ojämn motorgång med ideliga tjuvstopp vid rödljus, dragläge i uppförbacke mm. vid kökörning, kort sagt tomgångskontrollen suger maximalt, man hör lätt knackning i motorn vid belastning när man kör normalt och med 95-oktan bensin och indikerar att knacksensorn är sådär i funktion - när man kör över skapare farthinder så låter det som att hela framvagnen skall ramla isär i småbitar och det är nästan på vippen att man stannar, kliver ur bilen för att se om det ligger några delar kvar efter bilen. gungig känns den också - dvs stötdämparna är knappast som nya längre. Törstig som fasen är den också - över litern.... AC:n är dessutom av orifice-typ vilket jag verkligen inte rekommenderar om man kommer från bilar med TXV, med massor av slangar och övergångar och dyra burkar (receiver) inknölad så att det tar en god bit av motorutrymmet under huven och gör det jäkligt trångt om man skall mecka själv. Med många slangar och skarvar så är det större risk för läckor - vilket precis är det som har hänt...

Kort sagt Ford Fokus åldras inte med värdighet på något sätt och Ford Fokus kommer inte att vara någon alternativ när jag tittar på ny bil i framtiden!
Användarvisningsbild
av Nexus
ingen AC? är det importbil? Sverige sålde bara med "ac "eller "ecc" vad jag vet.
Stor service på den där gör man på 30 minuter. Kupefilter byter du på 30 secunder :wink:
Kolla bara så den inte läcker olja i nerkant från kamkedje kåpan. Vanligt fel på de.
av matzen10
0,44 står sig! Har jämfört med två tankningar och räknat "vid pumpen". Nåja, lite kreativ..0,446 noga räknat.. Men behöver inte Juholt vara så nogräknad så avrundar inte jag uppåt i onödan ;-).

Det är en hiskelig skillnad jämfört med Opel Frontera 2,4, 1993.. (har lånat från meken när BMW:n är på service) Den slurpar i sig 1,6, bara genom att öppna baklämmen/provsitta/gå förbi den... Dessutom kostar den oerhörda pengar vid IKEA-besök... Nä, tacka vet jag Toyota som är billig i drift och omöjligen kan lasta mycket IKEA-prylar!!

/M10

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]