UPDATE! das müturblock cleanup unt problemsolvieeer
Tjenixen, dags för en liten update för dagens arbete och händelser,
vill ännu en gång tacka för att redan fått ett visst intresse i tråden :roll: Nu är servicen klar och startade bilen, var ju ett tag sen :) Mer om de längre ner.
Har bara lite frågor jag behöver åsikter om, en del saker jag ändrat mig/tänkt på.
1;
Funderade tidigare på att piffa bilen med röda -volvopenta- färgen.. Har bl.a titta på kylar/tryck & insugs silli-rör från do88 och hade tankar på fler små detaljer.
Men ju mer jag tittar desto mer börjar jag tveka på om jag ska hålla kvar idén. Det jag börjar överväga till är att köra mer på aluminiumslangar & andra alu detaljer. Tror det kan vara riktigt fräscht, dels för att man kan hålla det rent. andra anledningen är att hela blocket smälter in mer om man kör alu än om man skär av med den röda färgen. Så, vad tycker ni?
2.
vad kan man göra för att få blocket mer "rent". nu sitter jag och skrapar bort den svarta lorten med förarbete med motortvätt & kall-avfettning. Men får inte riktigt bort dom här "fläckarna" som är på blocket. Har fått tips om att använda dremel med mjukare trissa för att komma ner i porerna där smutsen troligtvis sitter.. Finns de någon med erfarenhet om detta eller har ett bättre sätt? :) Har redan gjort stor skillnad men om lösningen på frågan är simpel så kan man ju få det mycket bättre :lol:
_________________________________________________________________________________________________
Nu till det som gjorts:
> Motortvättat mer
> Felsökt problem löst, var rädd för ventilknack :shock:
Har suttit och krigat för att kunna speglat mig i blocket men inte lyckas?? skämt åsido.
Slitit och skrubbat i stort sett hela tiden jag var ute i garaget och det har helt klart gett resultat kommer fortsätta knugga på tills resten av motorrummet ser bra ut ;) Har också tanke på att dra idag och tvätta och inspektera underredet. Varför detta är för att innan jag bytt olja samt oljefilter märkt att det varit sjöblött på undersidan av hela motorn. Har torkat av runt sumpen och nu finns det inga spår av läckage vid filtret men vill ändå se vad som kan ha orsakat och kunna få loss lite gegga klumpar som limmat sig fast 8) sen är det lite annat man ha koll på som t.e.x. avgassystemet, underredet över huvudtaget och bromsrörens skick. Downpipen är nämligen rostfritt men inte rören & flexrören som sitter mellan turbon, katten och ljuddämparen. Blir lite trött på att pannbiffarna svetsat fast flexröret med rostfritt vilket är helt gömt bakom rost. Varför inte kosta på sig den lilla skitbiten med rostfritt också?
GRR!
Fick lite problem när jag för förstas gången skulle starta monstret (

) efter servicen. Det tickade nämligen ifrån motorn. Det lät precis som om någon rem tog i på ett speciellt ställe men med en touch av plast. Blev redigt orolig för när man läste i Haynes boken så stod de att; kamremmen kunde ha felmonterats, ramlagrena trasiga, drivremmen feljusterad, elsystemet misständer, kamaxellager trasiga m.m. Sisådär lagom mysiga fel alltså.
Farsan hade också tankar på att ventilerna knackade eller spruckna, och då ligger det en hel del jobb framför en.
jaja, fixade problemet, eller det löste sig själv. Det var nämligen så att när jag bytte bränslefilter så släppte jag ut trycker från bränslesystemet genom bränslebryggan. när jag sen skulle starta så tog det lite tid för systemet att trycka ut luften vilket framhävde de tickande ljudet. Det ändrades ju också med varvtalet vilket gjorde de mer oroligt :D
Blev över lycklig när det löste sig i alla fall. :D
_________________________________________________________________________________________________
Blev lite mycket text denna update. Hoppas jag inte uttråkade fööör mycket. Gottgör med pics! :mrgreen:
Fullt beredskap! Då kör vi! :D
Liten one-of-a-kind moddning på kåpan? Något som kanske kan bli snyggt? Vad säger ni? Den är redan sprucken så har inget att förlora

Förresten, fas2 kåporna (dem utan 1 stor över blocket och istället bara 1 över toppen) Passar den rakt på?, på en fas1? Är det värt jobbet om det är allt för mycket jobb att få det att passa om det inte går på rakt av?
kåpan :)
Hm... 06.20
Det är bara slå på kaffebryggan, käka frulle och dra på sig blaa-klaaaderna och börja dona med bilen känns det som ;)
"Sova kan man göra i graven?"
over'n'out!
/stagesix