- tor 11 dec 2008, 00:18
Jag räknar med att 0-tryck i insuget vid 3000rpm, ev strax under och sen ska jag har fullt ladd nånstans runt 4300 förhoppningsvis. Men nu har jag ju ett riktigt grenrör och så komemr det bli mottrycksstyrning på wastegaten så det ska väl bli bra svar. Dock så är det ju som så att segdragningen påverkas ju klart negativt. Stämplar jag fullt i 90 så lär det ta en stund innan det börjar hända nånting.
Men det går ju alltid att kugga ner, och varvstoppet i boxen ligger på ungefär 8500 så det ska nog gå att lösa ifall man vill göra en lite mer inspirerad omkörning.
Grammse skrev:laddar inte en stor turbo senare? ju större desto segare få fart på? eller har jag missuppfattat det helaJo, av naturliga skäl så börjar en större turbo ladda senare. Men inte så sent som många tror. För mig som ska köra med ett gammalt lastbilsaggregat så blir det ju naturligtvis en viss ytterligare fördröjning kontra ett fint kullagrat aggregat. Men det är ju mycket som spelar in i vad man får för gassvar, och vad man är ute efter för karaktär. Och sen är det ju även så enkelt att desto mer effekt man siktar på, desto större (eller fler för den delen) turbo lär man ha.
Jag räknar med att 0-tryck i insuget vid 3000rpm, ev strax under och sen ska jag har fullt ladd nånstans runt 4300 förhoppningsvis. Men nu har jag ju ett riktigt grenrör och så komemr det bli mottrycksstyrning på wastegaten så det ska väl bli bra svar. Dock så är det ju som så att segdragningen påverkas ju klart negativt. Stämplar jag fullt i 90 så lär det ta en stund innan det börjar hända nånting.
Men det går ju alltid att kugga ner, och varvstoppet i boxen ligger på ungefär 8500 så det ska nog gå att lösa ifall man vill göra en lite mer inspirerad omkörning.