Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Grammse skrev:laddar inte en stor turbo senare? ju större desto segare få fart på? eller har jag missuppfattat det hela :oops:
Jo, av naturliga skäl så börjar en större turbo ladda senare. Men inte så sent som många tror. För mig som ska köra med ett gammalt lastbilsaggregat så blir det ju naturligtvis en viss ytterligare fördröjning kontra ett fint kullagrat aggregat. Men det är ju mycket som spelar in i vad man får för gassvar, och vad man är ute efter för karaktär. Och sen är det ju även så enkelt att desto mer effekt man siktar på, desto större (eller fler för den delen) turbo lär man ha.
Jag räknar med att 0-tryck i insuget vid 3000rpm, ev strax under och sen ska jag har fullt ladd nånstans runt 4300 förhoppningsvis. Men nu har jag ju ett riktigt grenrör och så komemr det bli mottrycksstyrning på wastegaten så det ska väl bli bra svar. Dock så är det ju som så att segdragningen påverkas ju klart negativt. Stämplar jag fullt i 90 så lär det ta en stund innan det börjar hända nånting.
Men det går ju alltid att kugga ner, och varvstoppet i boxen ligger på ungefär 8500 så det ska nog gå att lösa ifall man vill göra en lite mer inspirerad omkörning.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Synd bara att det är så mycket kvar innan man kan ut och göra riks80 osäker... En hel del är ju avklarat redan, men listan på saker som är kvar är inte att leka med:

*Downpipe, den är halvklar
*Grenrör, svetsa i uttag för egt + mottrycksmätning
*Rör ut från wastegate, hade planer på att köra med öppen wg, men har ändrat mig. Har lite planer som gör att jag inte kan ha den öppen.
*Ic-fästen
*Tryckrör
*Växellådan, ska bytas och framförallt diffas
*Koppling, bygga om till intern slavcylinder och byta till 6-puck's sinterlamell (707 + r-lamell som jag har nu är ingen vardagskombo direkt å det lär inte bli bättre med sinter... men smällar man får ta :D )
*Bromsar fram, oken har jag köpt nya tätningar till. Nya skivor är som jag nämnt inte billigt. PEAN är billigast med 8600:- för ett par. Bara tätningarna till oken gick loss på nästan 800:- AP gör bra grejjer, men billigt är det icke.
*Bromsar bak, finns planer på att bygga om.
*Nya bränsleledningar hela vägen från tanken och tillbaks
*Flytta batteriet till bagaget, kabeln är dragen redan, men jag lär bestämma vart batteriboxen ska sitta och dra en del andra småkablar med.

Sen är det ju en del saker runtikring. Köpte på mig banracingslicks i höstas, men dem har jag inga fälgar till, och det lär väl köpas vad det lider. Har köpt nya matter till golvet fram, men bak kunde man inte köpa nya så jag lär leta på en sån. Flytt av batteriet kanska nån gissar på är pga viktfördelning, men det är av ett annat skäl: annars får inte lufiltret plats...
Ett par dimljus skulle jag ha fixat, är lite less på att ha 2 hål i fronten men inga ljus. Xenon i helljusen finns det funderingar på.
Och sen skulle jag ha velat.... gjort en massa. Men jag har bestämt att 09 blir sista året jag bygger på 850in. Kommer väl säkert bli nåt avsteg från den "regeln" men fokus skiftas. För sen ska jag kicka igång igen med mitt första projekt som stått i dvala i allt för många år.
Ond... Mja... Har ju kört med original styrbox så... :oops: Det va bara förra sommaren som jag hade chip. Vart ju aldrig av att göra nåt med den eftersom jag höll på och byggde en "skaplig" maskin baserad på en 2,4T förut, men den såldes. Och sen när jag väl bestämde mig för att chipa så börja ju maskin uppvisa vissa trötthetstecken...
Bild
Vart ett litet ryck idag iaf, satta tillbaks fläkten på kylaren och bultade tillbaks den + ac-kylaren

Bild
Höll på och måttade och funderade över ic-placering + tryckrör. Insåg att min plan för ic-fäste ser ut att spricka, så jag lär fundera ut nåt nytt

Bild
If it dunt run, chrome it... Börjar polera lite prylar så det händer nånting iaf.

Bild
Kommer väl inte bli 100% när det är klart, men bättre än oxideringen i alla fall
Har för mig att jag sett någon stans att man kan köpa måttanpassad intercooler till 850? är jag helt fel ute eller kanske det ändå inte är något som skulle passa för att underlätta en massa jobb menar jag då :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
230fk går snålt

Detta är enda jag hittat på hur man m&a[…]

Rostskyddstips

Owatrol och Fluid-film är välkända […]

Bud från utländsk intressent för a[…]

Hej på er! Jag har felkod P2101 i min Volvo[…]