Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

~Kalle~ skrev:Fyfan vilken otur :x Fasen så less jag hade varit vid andra smällen när man just var klar med första reparationen :( Följer tråden med spänning :wink:

Jag ska erkänna att smällen med vildsvinet, knäckte mig ganska bra :| Så jag ska inte försöka måla upp mig som någon heeman. Dagarna efter den smällen visste jag varken ut eller in... Allt jobb jag lagt ner? Hur smälter man en sån grej? Frågorna var många, och det fanns inte riktigt något svar... Vänner och bekanta som visste om allt jobb jag offrat på bilen, kunde ju "bara" stötta! Men faktum kvarstog att bilen var sabb återigen, och jag var på något vis tvungen att ta ett beslut hur jag ska göra... Rent ekonomiskt vore det idioti att laga upp bilen igen, då jag redan lagt så mycket pengar på kärran samt inköpspriset. Så jag vet att jag aldrig kommer få tillbaka något på det jag kommer göra med bilen framöver, men allt jobb som jag nyligen innan smällen lagt ner? Någon valuta vill jag ha för detta, och enda sättet är att laga upp bilen igen... Och köra vidare med den! Dessvärre lär det kännas väldigt "kyligt" att sätta sig bakom ratten på denna bilen igen, då den bringat så mycket otur redan :???:
Tomas88 skrev:Ja i detta läget hade man varit ganska nere.
Jag var totalförstörd! Så över sommaren har bilen stått, och jag har gett mig en chans att samla krafter igen... Så nog ska det bli en bil av Golfen igen, och volvon hänger lite löst nu med tanke på att jag förmodligen kommer sälja av den för att finansiera detta projet och en gång för alla få Golfen ur världen... En plågsam börda får jag väl nästan kalla bilen för :-(O)
Brainded skrev:Tog bort några onödiga inlägg som jag inte sett tidigare...
Stort tack för det! Du var snabbare än att jag hann be dig rensa inläggen :-)-)
Ingår inte viltskada i vissa halvförsäkringar? Jag vet att vissa bolag har detta. Har du kollat upp det med försäkringsbolaget vad som gäller för dig?
andreas_lofgren skrev:Ingår inte viltskada i vissa halvförsäkringar? Jag vet att vissa bolag har detta. Har du kollat upp det med försäkringsbolaget vad som gäller för dig?
Det stämmer bra, och jag hade denna tillägsförsäkring i min halvförsäkring! Kruxet är att denna bara täcker skador för upp till högsta självrisken du annars skulle betalat vid en helförsäkring... Reparationskostnaden överstiger denna summan med minst det dubbla, OM jag åtar mig allt jobb själv. Så lite plåster på såren har jag fått!

Det jävliga i hela kråksången är att jag beställt på helförsäkring vid påställningen av bilen (Efter reparationen) och denna skulle börja gälla fr.o.m. måndagen den 26'e maj. Jag smällde den 22'a. Anledningen till att inte helförsäkringen började gälla direkt, var att jag bytte bolag tack vare avsevärt billigare premie och detta drog ut på tiden. Så jag undrar om detta kan vara något om Murphys lag? :x
Fan så surt :-( Lider med dig. Lyckligtvis verkar du kunna fixa en hel del själv vilket åtminstone gör att räkningen kan bli lite mänskligare.
Jo, visst kan jag skruva och ordna med bilar själv... Men det har tagit lång tid för att hitta någon form av motivation till detta projekt igen. Nu lyckligtvis börjar jag känna lite gnista och avsaknad till garaget :) Efter en väldigt snabb kalkyl med ögat, skulle jag gissa att kostnaden kommer landa runt 15.000:- Och detta omfattar bara delarna samt ev. lackkostnad. Tiden jag lägger ut, får jag helt enkelt lov att se som någon form av studier :lol:
Följer upp tråden med lite upplyftande bilder också :-)-)

Bild
Taget uppe i Kalix, på norrlandssemestern 07 :) En toppenresa, och det var efter denna resan jag verkligen fick tycke för bilen. Totalt 250 mils körning, till en bränslekostnad av 1300:- (Och turbodieslarna är onekligen pigga i relevans till den låga förbrukningen)

Bild
Även rutorna var tänkt att tonas, men jag hann aldrig så långt innan krocken.

För att komma till omfattningen av skadorna från vildsvinssmällen så är det i stort sett hela fronten som måste bytas! Yttersta biten på ramsnokarna ska riktas, och då ingen airbag utlöst kan inte krockkraften varit så vansinnigt hård även om det kändes som att köra på en sten :shock: Den största energin plockade tvärbalken upp som senare stoppades upp av ramsnokarna och innanmätet av fronten. Kylare och kondensor måste naturligtvis bytas...

*Har även noterat att remskivan till servopumpen, fått sig en smäll och bör bytas! Förhoppningsvis går detta att ragga tag löst, så jag slipper köpa ny pump. Även någon servoslang har gått läck...
*Oljeläcka måste lokaliseras då all motorolja pumpades ut efter krocken, ingen synlig skada på varken block eller tråg! Utan högst troligt en kylslang till turbon som gått, kan även vara skada på oljefilterhållaren då det är insatsfilter på dessa motorer. Filtret sitter beläget precis bakom kylaren...

Men vad tror ni? Är det värt en sista satsning på denna bilen?

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sina […]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]