Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

av stuve
Update: Var just nu och lämnade in bilen på Volvo för felsökning av gasspjället, passade på att åka förbi mekonomen för att kolla batteriets status, och det visade sig att det var dåligt batteri! så de är väl 1500 spänn till då, ska fan även försöka ta de på garantin!
Nu får vi se i eftermiddag vad Volvo säger efter felsökningen då!
av stuve
stefnil29 skrev:Tjena,

Din S80 bör inte dricka mer en max 0,9 landsvägskörning.
Har en kompis som äger en S80 T6 -99 och den dricer inte mer en 0,9 landsvägskörning. Värt att kolla upp
Hej, japps, skall kolla på det ! som försvar för volvo kan jag väl säga att det var mina första 3 timmar med bilen, så jag körde nog rätt ryckigt, samt så vet jag inte om gasspjället som inte mår bra kan ha påverkan på det? skall iallfall kolla upp det när allt är fixat!
av stuve
Så, sammanfattningen på fel som hittades första veckan:

Fjäderbensstag högerfram helt slut, måste bytas!
Ena katalysatorn är dags att byta!
Gasspjället ger felkod och ryckig gång: rengörs, ny programvara, men troligtvis byte!
Batteriet är slut och måste bytas!

Ja, vad kan man säga, man kan ha roligare första veckor av bilköp, jag tackar gud att jag köpte bilen med garanti. Nu gäller det bara att försöka få ut rubbet på garantin, men de kan väl inte vara omöjligt?!
av stuve
Thomas J skrev:Hur länge har du ägt bilen? Om inte säljaren står för ALLA kostnader häv köpet, köp en annan bil från en annan firma.
Mvh Thomas

Ja, det var i fredags förra veckan som jag köpte den, så det är 1 vecka precis idag.

Har du koll på regler osv.. Vad är de som gäller vid "återköp" ?
av Lövet
Att kräva återköp är mycket svårt och det absolut sista som en firma behöver göra. Först får de försöka laga varan (flera försök), sedan är det prisnedsänkning/kompensation som gäller. Först när detta inte löst problemet så kan det bli tal om återköp. Vid ett återköp får firman dra av pengar för den tid och de mil du kört med bilen också.

Att kräva återköp med de fel du har är långsökt. De är ju inte särskilt komplicerade fel.
av stuve
Hej, ne som sagt, återköp var ju bara aktuellt om dom inte skulle ta på sig att åtgärda felen.

Lite uppdatering, Hämtade min bil nu, Dom hade rengjort och uppdaterat mjukvaran och tagitbort felkoden, så ska köra nu tills nästa vecka och se om detta har hjälpt.
av stuve
lite uppdatering: Fick idag ett samtal om att dom skall står för "ny" katalysator, blir en bättre begagnad, men antar att man inte kan räkna med mer.. Sen även fixa fjäderbenstaget. Det skall dom göra nästa torsdag. Då skall vi koppla in datorn och kolla om det visar felkod igen på gasspjället eller om de hjälpte med rengöring + ny mjukvara.

När dom har fixat de här är de bara batteriet kvar att tjata om, tänkte dom skall få fixa detta först innan jag tar upp det. Men det ser ju ut som om de löser sig det här iallfall
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]