- mån 12 apr 2021, 21:09
#1440785
Här har vi nu anledningen till att det inte blev sommardäck än, och även en av situationerna som ledde till funderingarna på om awd var aktuellt. Snön som låg tidigare hade mycket riktigt försvunnit när jag kom upp, men det har snöat hela dagen och vi trodde att vi skulle behöva köra 45min till veterinären ikväll pga hund som slickat upp sina stygn, men det blir imorgon bitti istället då veterinären inte tyckte det var nog akut. Förmodligen ännu mer anledning att ha vinterdäck då när äckelslasket frusit till

Nu har jag spenderat ungefär 130 mil i den här bilen och kan väl konstatera följande på den positiva sidan:
-Överlag trevlig att köra
-Bilen känns stabil och stark, den är inte lika kvick som V60, men det känns inte alls som att den får arbeta lika hård när man väl trycker på gasen. Inbillar mig dock att V60n ändrades till det sämre efter EGR-fixen, men kan också vara att jag kom direkt från S60n med gamla D5an i samma veva.
-Carplay, rattvärme och adaptiv farthållare är tillsammans skäl nog att byta bil, satan vad det är nice.
-Förbrukningen långkörning var OK, 0.57 mätt vid pump efter 115 mil. V60n drog 0.55 på vägen ner, även om den varit nere på runt 0.5 tidigare.
-I stadsmiljö rullar den väldigt mjukt och fint, tyst.
-Plöjer snö utan problem, även om det inte är några vansinniga mängder nu.
Det jag konstaterat på den negativa sidan:
-Kommer inte riktigt överens med stolarna. Alldeles för skålade så jag får ont i ena benet efter en stund. Kan inte alls köra lika långt som i V60n utan paus. Dels är det väl dock en vanesak, men ska också försöka hitta mer specifikt var det brister och se om jag kan lösa det med en dyna eller liknande.
-Bristen av elstolar med minne är riktigt drygt. Det kommer ta tid att vänja sig av med den funktionen.
-Bullrig på motorvägen, dock har den helt splitt nya hakka 9 och min upplevelse är väl inte att det eller tidigare generationer har varit tysta däck. Så får se hur det blir med sommarsulor.
-Bilen har som förväntat inte möjligheten att styra värmaren via app, vilket är irriterande men lösbart. Tror dock inte vi kommer orka lösa det förrän till hösten. Däremot vad jag inte förväntat är att den inte är uppkopplad, den har inte car-net / we connect öht. Ingen SOS knapp/funktion. Detta skulle finnas enligt säljaren, även om han inte var säker på just värmarfunktionen. Trist, det är ju en säkerhetsfunktion om någon.
Överlag är jag ändå nöjd, bilen känns betydligt modernare, men på sätt och vis ändå lite "billig". Men den är ju billig i jämförelse med andra också så.


Nu har jag spenderat ungefär 130 mil i den här bilen och kan väl konstatera följande på den positiva sidan:
-Överlag trevlig att köra
-Bilen känns stabil och stark, den är inte lika kvick som V60, men det känns inte alls som att den får arbeta lika hård när man väl trycker på gasen. Inbillar mig dock att V60n ändrades till det sämre efter EGR-fixen, men kan också vara att jag kom direkt från S60n med gamla D5an i samma veva.
-Carplay, rattvärme och adaptiv farthållare är tillsammans skäl nog att byta bil, satan vad det är nice.
-Förbrukningen långkörning var OK, 0.57 mätt vid pump efter 115 mil. V60n drog 0.55 på vägen ner, även om den varit nere på runt 0.5 tidigare.
-I stadsmiljö rullar den väldigt mjukt och fint, tyst.
-Plöjer snö utan problem, även om det inte är några vansinniga mängder nu.
Det jag konstaterat på den negativa sidan:
-Kommer inte riktigt överens med stolarna. Alldeles för skålade så jag får ont i ena benet efter en stund. Kan inte alls köra lika långt som i V60n utan paus. Dels är det väl dock en vanesak, men ska också försöka hitta mer specifikt var det brister och se om jag kan lösa det med en dyna eller liknande.
-Bristen av elstolar med minne är riktigt drygt. Det kommer ta tid att vänja sig av med den funktionen.
-Bullrig på motorvägen, dock har den helt splitt nya hakka 9 och min upplevelse är väl inte att det eller tidigare generationer har varit tysta däck. Så får se hur det blir med sommarsulor.
-Bilen har som förväntat inte möjligheten att styra värmaren via app, vilket är irriterande men lösbart. Tror dock inte vi kommer orka lösa det förrän till hösten. Däremot vad jag inte förväntat är att den inte är uppkopplad, den har inte car-net / we connect öht. Ingen SOS knapp/funktion. Detta skulle finnas enligt säljaren, även om han inte var säker på just värmarfunktionen. Trist, det är ju en säkerhetsfunktion om någon.
Överlag är jag ändå nöjd, bilen känns betydligt modernare, men på sätt och vis ändå lite "billig". Men den är ju billig i jämförelse med andra också så.
Senast redigerad av 1 batmac, redigerad totalt 0 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD - 2020
Volvo XC70 D5 AWD Momentum - 2008
Tidigare:
VW Passat Alltrack 2.0 TDI 2018
Volvo V60 D4 Summum 2016
Volvo S60 D5 Summum 2011
Audi A4 2.0 TDI Proline 2009
Volvo V70 2.0F Momentum 2009
Volvo XC70 D5 AWD Momentum - 2008
Tidigare:
VW Passat Alltrack 2.0 TDI 2018
Volvo V60 D4 Summum 2016
Volvo S60 D5 Summum 2011
Audi A4 2.0 TDI Proline 2009
Volvo V70 2.0F Momentum 2009