Ok, en liten bildupdate tänkte jag. Jag har kört en tankning till och denna landade på 11,7 l/100 km, lyckades tänka riktigt 95 oktanig bensin på Shell den här gången så vi får se om det gör något på nästa tankning.
Stötte också på första problemet igår, den klickade på starten två gången när den var riktigt varm, men det funkade båda gångerna när jag väntade 5 min. Idag gick det inte att återskapa. Jag tänkte först se över jordanslutningen till motorn. Skulle behöva köpa en ny minus-anslutning till batteriet eftersom den är riktigt misshandlad så får vi se om det hjälper. Igår körde jag dock 200 km i stekande hetta och fastande i en kö där jag kom 5 km på 1 h. Tur att jag inte hade någon tempmätare på växellådsoljan för då hade jag nog inte vågat titta, försökte lägga i N när tillfälle gavs i alla fall. Sedan har AC lite svårt att hålla bilen kall om man inte kör på max när den står på tomgång, men annars riktigt imponerad att kylsystemet klarar att hålla tempen galant efter 23 år.
Dessvärre har den också börjat läcka lite olja, kanske inte helt oväntat eftersom den gått så lite de senaste två åren. Gissar på bakre packboxen eftersom det letar sig ut mellan motor och låda, men det är också lite fuktigt i bakkant på ovansidan motorn under insuget, vad skulle det kunna vara?
Här kommer lite fler bilder i alla fall:
20151023-154432.jpg (54.53 KiB) Visad 1999 gånger
img-8713.JPG (31.66 KiB) Visad 1999 gånger
img-8715.jpg (5.27 KiB) Visad 1999 gånger
Köpt en uppsättning fasta nycklar eftersom verktygslådan saknades. Hittade även en dekal på svenska. Samt en bild på reservdäcket som jag tror har legat orört i 23 år. Det var dock tomt så jag lyckades fylla det på en mack.
img-8716.JPG (48.02 KiB) Visad 1999 gånger
Det finns bra sätt att laga högtalare, men att kleta på nån jäkla silikon är inte ett av dem, smetade av sig som f-n till dess jag petade på lite toapapper. Detta galler saknas också så om någon har något till övers är jag intresserad! (vänster bak).
img-8718.JPG (36.4 KiB) Visad 1999 gånger
Förarplats, smidigt med nyckeln så nära dörren, bara att öppna dörren, luta sig in och starta. På alla andra högerstyra bilar jag kört har blinkers och torkare bytt plats, antagligen för att man ska kunna växla med en hand och blinka med en, men på volvon är placeringen samma som på en vänsterstyrd.
img-8728.JPG (36.5 KiB) Visad 1999 gånger
Senaste service vid 169,5k, Castrol olja såklart. Nästa service efter 500 mil rekommenderas. Här syns också att man inte väljer hur kallt man vill ha utan hur lite varmt. Vet dock inte hur det regleras eftersom det inte finns något värmepaket i bilen...
img-8722.JPG (35.28 KiB) Visad 1999 gånger
En bild under. Det bruna som syns är lera och inte rost. Klisterlappen på bakaxeln sitter kvar, 1031 och 3,91 i utväxling.
img-8726.JPG (30.19 KiB) Visad 1999 gånger
Här syns att den börjat läcka lite olja :(. I förgrunden syns kondensvatten från AC:n. Vi körde 400 km idag på 7h så den har jobbat lite. Ingen katt på denna heller, fast det står skrivet blyfri bensin överallt. Trodde Volvo körde med B230G när de inte körde med katt? Kanske någon extra hästkraft alltså :).
img-8723.JPG (65.05 KiB) Visad 1999 gånger
Och till sist en motorbild, som synes (och ganska naturligt) sitter huvudcylinder och rattstång på andra sidan motorrummet...
Kör nu: Tesla Model 3 LR, Volvo 850 Turbo -94
-> Garagetråd! <-
Tidigare bilar: Volvo 240 B200E -89, Volvo 960 B6304F -94, Volvo V70N B5254T -05, Alfa Romeo Giulietta 1,3T -13, Volvo 850 B5252S -96, Volvo 940 B230FB -93, Alfa Romeo Giulia 2,0T -18