Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#972961
Nexus skrev:herregud! Inga stänkskydd bak och ingen vinge , hur kan du färdas utan de tillbehören :wink:

Hehe, stänkskydd bak har jag faktiskt funderat starkt på, så det blir nog det när man får en slant över.
Vinge har jag också velat fram och tillbaka med, men ärligt talat tycker jag inte 85x70 vingen är så där jättesnygg. 85x70 ser ju inte SÅÅÅ hemsk ut utan vinge heller, till skillnad mot t ex 7/945.

Aja, det visar sig vad det blir, båda sakerna finns i tankegångarna iaf ;) Men jag lägger inte ner sådär supermycket energi(pengar) på utseendet, utan försöker prioritera driftsäkerheten(+ alla andra måsten i livet som inte har med bilen att göra...). Småsaker blir det ju lite då och då, som toningen t ex som var ett 'impulsköp' när jag var på biltema och köpte draget+batteriet.

Har väl tänkt att knata in på volvo med en lång lista på diverse packningar framöver också, och börja byta packningar på känn för att råda bot på oljeläckaget. Har en misstanke om att det kanske kan vara termostathuset(för oljan) som läcker.
Behöver även fixa fram nytt galler över dragögglan i fronten, då någon ansåg att dom behövde den mer än mig ?:-/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#976595
Så, då var bilen besiktad också. Blankt papper i år också :shock:
Men avgasvärdena är fortfarande åt h-e, gränsfall att den klarade sig igenom :???: lambda 1.01, HC 98, co 0.3, co2500 0.2.
Så får ta någon dag och sätta mig och fundera över varför den är så grinig... Hade ju hoppats att åtgärden av EFI-514 skulle haft en possetiv inverkan på värdena :|
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#976786
Nexus skrev:lambdan var ju okej iallafall :D
Ja, "tyvärr"... Söker man om liknande fel brukar dom även ha låg lambda, dvs att bilen går fett, men min ligger ju tämligen perfekt, lite på den magra sidan t om.
Kan det vara kissen som börjar tacka för sig? Eller turbon kanske? Jag har ingen aning, är verkligen inte insatt i avgasreningen (I)
Ska väl iaf ta och göra en storservice av bilen. Byta stift och kablar till en början, då dom har setat där gud-vet-hur-länge. Stiften ser ju dock fina ut och ger bra gnista, men det behöver ju inte betyda att dom är helt friska...
Tänk om man vore rik, då skulle jag kasta ur motorn och göra en helrenovering av den :P

---------
Ska även ta och införskaffa rostskydd och svart hammarlack och rostskydda draget samt runtomkring, såg att rosten har börjat komma fram lite på draget redan, vilket jag redan visste att det skulle göra. Visste dock inte om man fick rostskydda innan reggningen/besiktningen, eftersom dom ska kolla bultar osv, så har skjutit på det.

Måste dock "skryta" med att den är bra jävla fräsch under, finns fasen inte en rostfläck :mrgreen: Typ bara alla bultar och muttrar som rostat, men det är ju "typ" oundvikligt på en 18år gammal bil. Svetsa nå golv och balkar behöver jag iaf inte oroa mig för på bra länge, och det är ju skönt.

Rätt fascinerande också att den har gått igenom 2år i rad prickfritt när det gäller styrleder, spindelleder, dämpare osv. Förutom den inre högra styrleden och höger fram hjullager så har ju allt suttit där gud-vet-hur-länge(det också :-DD )

Btw, någon som vet hur mycket olja det rinner ut när man plockar bort termostathuset för oljan? Eller sitter den ovanför oljenivån(kall bil, givetvis)? Huset är bra oljigt med både halv-ny och gammal olja, så tänkte 'chansa' och byta packningarna där, se om det är den jäkeln som läcker...

Jadå, det finns allt att göra på bilen, men jag får köra helt lagligt i ett år till iaf :mrgreen:
#995422
Mja, inte hänt mycket här på sistonde. Det som gjorts sen sist, som egentligen har ett skit med bilen att göra, är en rejäl urstädning av garaget, rivit ner massa hyllor, byggt verktygstavla osv osv. Så nu går det tamemigfasen t om att gå i garaget när bilen står där :P

Men nu så, nu ska det börja pillas lite. Dom som varit uppmärksamma har säkert sett mig prata lite om elektronik och sånt lite då och då, och nu är det dags att göra slag i saken :)
Tyvärr har dom väsentliga komponenterna inte kommit ännu, men dom har landat i sverige iaf så bör dyka upp under veckan.
Det kommer väl inte vara speciellt mycket uppdateringar här till en början iaf, då jag tvivlar på att kodning är intressant att titta på :P

Men har iaf börjat pilla på en sak; (känsliga tittare och pedanter, var vänliga och ignorera min röra :P)
Bild

Bild
(kabel ivägen, det står -0.5 på mätaren)

Vad är då detta? Ja, förutom en hög kablar och ett rörigt bord...
Jo, det är en turbo/vacuum mätare. "Men har du inte en redan...?", jo visst har jag det - men denna är med elektrisk givare, min nuvarande är vanlig mekanisk.
Vad ska det vara bra för? Ptja, med denna kan jag få in infon i valfri dator/MCU, och sen göra lite vad jag vill med den infon. Kan ju t ex fippla så det står att bilen laddar 2.0bar, när den egentligen bara laddar 0.8 - eller tvärtom givetvis :)
På bilderna ovan så snokar jag bara reda på hur signalen från givaren till mätaren fungerar, och simulerar sedan denna signal från arduino'n till mätaren. Signalen som skickas från givaren till mätaren är mellan 0V(-1bar) och ~3.4V(2bar), med en 50Hz signal.

Och det är väl allt jag kan göra för tillfället. Det som återstår är att koppla upp bilens elsystem till testutrustning och luska reda på hur diverse signaler fungerar där, och hur jag kan sno dom och manipulera dom till det jag vill - Helst utan att kortsluta/bränna något :mrgreen: .
Sen all programering, och slutligen installationen i bilen.
Det sistnämnda är väl det jag kommer fota och uppdatera tråden med. Ev. något demo på testbänken innan installation också. :)
#995735
Idag dök resten av grejorna upp :) Här syns även min Viasat bänk-strömenhet :mrgreen:

.
20150810_170920_resize.jpg
20150810_170920_resize.jpg (194.76 KiB) Visad 1001 gånger
.

Satt och lekte lite med design/layout, här är en början iaf:
20150810_222233_resize.jpg
20150810_222233_resize.jpg (101.66 KiB) Visad 1001 gånger
(siffrorna är givetvis påhittade... Min arbetsbänk gör tyvärr inga 132km/h :( )

Displayen är f.ö. "xenon-vit" precis som min instrumentbelysning, men blev att se mer blå ut på kortet.

Ska pilla lite mer på designen imorgon, sen ska jag väl riva isär bilen och börja mäta och ha mig där också :roll:
Senast redigerad av 1 Lucif3r, redigerad totalt 0 gånger.
#996628
Går sakta frammåt, kodning är verkligen inte min starkaste sida.
Har iaf fått klart grunden för menyn, 'öppen dörr varning', klocka, inställning av klocka, samt påbörjat valmenyn av layout.
Har redan fått krångla en hel del då programmet blev för stort för MCU'n :lol: Men tror jag fått ordning på det nu, tillräckligt iaf, utan att offra allt för mycket.
Nästa problem blir att fundera ut hur jag ska få tillräckligt många fria ingångar till MCU'n för alla mackapärer. :roll: Bara dörrarna kommer ju käka upp 4st(ignorerar bakluckan just nu iaf, finns ju lampa för den redan)... I värsta fall får jag väl använda en MCU till

Strömförbrukningen ligger för tillfället på 40mA, display och allt. Den slutgiltliga MCU'n kommer dra något mindre, då det inte har flera olika VREG som käkar några mA.

Någon som kommer ihåg/vet ungefär vad 85x70's strömförbrukning är avstängd? Vill minnas att det är runt 500mA, men jag vet inte...

Nåja, tänkte väl slita ur instrumenthuset under helgen och göra lite mätningar... se om man blir nå klokare :roll:

Inte mycket respons här, men hoppas någon tycker det är intressant iaf :P
#996806
Ett steg frammåt - 73 steg bakåt >_>
Kopplade in turbomätaren och la till formulan för att kalkylera laddtrycket, och hela skiten fick tokspel :lol: Jag gissar på att MCU'n inte har tillräckligt med minne för att klara av allt jag försöker göra...
Ska prova med några andra MCU'er jag har och se om det blir bättre då... Annars blir jag tvungen att dela upp jobbet mellan flera MCU's och splitta koden... Vilket betyder att jag likagärna kan börja helt från början :lol:
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 54

Har haft exakt samma problem i min xc60 T8. Skall[…]

Inpassning

Står jag framför bilen, så ser h&[…]

Hej gänget. Har sökt runt överallt […]

Ja, det stämmer att det var en sådan la[…]