Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Aeromotors skickar från Estland, vet inte om det spelar in i prissättningen.
Jag beställde krängningshämmarstag från dem, inga konstigheter även om leveranstiden kan bli något längre då jag antar att saker skickas med båt.
Gulvolvo skrev: mån 23 dec 2024, 22:12 Intressant tråd. Gillar denna modell av xc70in.

Vill förövrigt tacka för tippsen om Aeromotors.se jag fann några sidor bak. Herregud vad billig sida på filter,torkarblad och annat smått och gott.
Man trodde att Autodoc//trodo fortfarande var billigt, men Aeromotors hade samma märke/modell på filter för en bråkdel av priset mot autodoc
Hur kan dem sälja så billigt? Bosch filter för 17 bagisar. Kartongen är ju dyrare.

Tänkte först det var nå lurt men såg ju gediget ut.
Aeromotors är grymma.
har själv handlat där dom senaste 2 åren och det har funkat galant. Dom är i typ som autodoc/trodo/mekster/skruvat etcetc..

har själv köpt komplett-brembo bromsar med belägg som gick på ~2500kr istället för t.ex autodoc/trodo som hade kostat minst 3500-4500/set. samt i samband service-filtrar och motorolja.
Plusgrader idag, ingen snöstorm, dagen efter julafton. Fanns det bättre tillfälle att bli lite arg på bilen?

Började med att försöka få loss blindplutten från kontakten där den satt, tvärt omöjligt med mina dasslockshänder. Lyckades istället lirka loss hela kontaktstycket från den skenan den satt på så jag kunde få fram den istället

Bild

Näst på tur var att få igenom kabeln. Här har jag funderat länge och väl och efter diverse olika försök landade jag i att använda resterna av pinnen jag lagade handtaget till bagageluckan med, med ett dragsnöre fäst i sig.

Weapon of choice:

Bild

Bära eller brista

Bild

Success!

Bild

Det var här jag insåg att jag borde ha fört igenom kabeln bak vid huvens gångjärn först.. jag gav det några försök att dra det andra hållet men gav upp och insåg att det bara är att göra om, göra rätt. Men det är ju lugnt tänkte jag, nu har jag ju redan ett dragsnöre fastsatt så jag drar det bara snabbt fram och tillbaka. Det kanske hade gått om jag inte glömt det i nästa ögonblick och slet igenom hela dragsnöret också. Nåväl. Några försök senare var det iallafall igenom och kablage samt nya munstycken monterade.

Bild

Lyckades till och med, händer till trots, få tillbaka kontaktstycket på skenan innanför lampan. Helt galet.

Bild

Så nu var detta klart. Spolarna fungerar fortfarande iaf :-D
Bilen startade den här månaden också, den har nu körts 45 mil sen i oktober :-D

Bild
Var förbi Volvo och återlämnade en demobil så jag passade på att gå till reservdelsdisken och fråga vad alla delarna för ett kamremsbyte skulle kosta. För kamremssats, multiremsats, ac-rem och vattenpump skulle jag få betala dryga 9000kr i bara delar. Hade jag suttit på en stol hade jag nästan trillat av den :-/ :-o

Nä, det blir nog inte köp av delar därifrån :-D Aeromotors får det bli igen. Börjar bli dags nu. Tror jag unnar mig ett halvårsbyte av olja också i samband med kamremsbytet så jag kan skjuta hela servicen tillbaka till våren som den var från början.
Med Teslan på lackverkstad sedan i söndags så har Volvon fått agera primärbil den här veckan. Jag tycker fortfarande att XC70 är en fin bil och utseendemässigt är det något speciellt med den som jag verkligen tycker om. Framförallt efter 2014 när dom fick nya bakljusen. Jag inser ju att denna har många år och mil på nacken också, men jag känner fortfarande att jag köpte rätt exemplar för mina 35 lök. Men gud vad jag längtar till att få hem Teslan igen :-D

Den snabba värmen, kraften, responsen, mjukheten. Har i omgångar funderat på om vi ska sälja av Teslan och bara köra Volvon, antingen tillfälligt eller lite mer permanent. Men det lockar inte riktigt :-)

Tror det är lite svårt att beskriva, men den begränsningen som dom med räckviddsångest känner när dom tänker på alla laddstopp man måste göra när man ska åka långt med elbil, så känner jag lite fast tvärtom med denna nu efter att ha blivit van el. Att dra iväg snabbt är inte lika smidigt. Det känns som att jag vill ge den nån kvart med värmaren för att den inte ska hosta igång som nån som rökt hela livet, även nu när det är lite mildare. Det känns som att varje start tar den ett steg närmare döden även om det mest är nojja :laugh:

Bild
batmac skrev: Att dra iväg snabbt är inte lika smidigt. Det känns som att jag vill ge den nån kvart med värmaren för att den inte ska hosta igång som nån som rökt hela livet, även nu när det är lite mildare. Det känns som att varje start tar den ett steg närmare döden även om det mest är nojja
Känner helt samma. Det är som att man måste veva igång nåt stort varje gång bilen ska startas.
Alla är vi olika. Jag har inga som helst problem med att hoppa tillbaka till XC90:n. Vi var uppe till fjällen över helgen. 150+ mil. Det blev dieselbilen istället för elbilen. För mycket tid och inflexibiliteten med att behöva ladda avgjorde. Samt att vi klarade oss utan takbox...

Däremot håller jag helt med TS. Nästa bil kommer med mycket stor sannolikhet bli en elbil igen. På det stora uppfattar jag fördelarna med elbil som större än nackdelarna. Men att det skulle vara någon gigantisk skillnad har jag svårt att hålla med om.
Det beror väl också på vad närmsta erfarenheten är, en nyare XC90 är väl komfort och teknikmässigt betydligt trevligare än en 15+ år gammal XC70. Hade jag haft kvar Passaten som andrabil hade det inte varit lika påtagligt kan jag tro.
Det har du helt rätt i.

Vi hade en en XC70 -12 innan XC90:n. Den drivlinan är svårt att bli imponerad av i jämförelse med en elbil. Fungerar gör den, men det är rätt mycket traktor över den femcylindriga dieseln med sexväxlad automat. Min far har fortfarande kvar en sådan XC70.

Kombinationen diesel XC90 och en mindre elbil passar oss bra. Vi lägger ca 1500 mil om året på XC90:n och ca 3000 mil om året på elbilen. Numera används XC90:n mest på långresor där vi behöver utrymmet. Speciellt på vintern när det ofta är större nackdelar med att köra elbil. Räckvidden och laddhastigheten på en elbil är inte alltid så bra i snö och kyla.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]

Diagnosprogram

Vida eller autocom skulle jag rekommendera