Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#765803
Hände konstig grej, mitt billarm har aldrig nånsin utlösts tidigare, idag parkera jag vid macken på norrmälarstrand i sthlm och köpte en kaffe, satte mig så jag hade lite ögonkontakt med bilen, plötsligt gick billarmet igång, gick dit (*) å kika och såg inget konstigt, gick tillbaka å fortsatte fikat, larmet satte igång igen efter några minuter, gick tillbaka å titta inget konstigt, satte mig i å starta bilen och stanna den och låste som vanligt å gick tillbaka, efter ett par minuter larma den igen, denna gång åkte jag iväg, såg ingenting konstigt runt om, men tre ggr alltså bara av sig självt, nu står den hemma på gården utan att larma. Jättekonstigt vadan detta? Inga stora bussar eller så åkte förbi strax innan det larma, tänkte på vibrationer, det blåste inte så farligt heller, jag förstår ingenting?

* på väg till bilen första gången mötte jag en kille som sa nåt, jag hörde inte vad han sa och var på väg mot bilen så jag stanna inte, var inte säker på att han tilltala mig heller, undrar vad han sa, tror han hade en Volvo oxå.

PS, fundera på om det kan va nån varningssignal för låg batteriström eller liknande?
#770314
Intressant. Fenomenet behöver ju inte nödvändigtvis bero på macken i sig. Kan man utläsa med hjälp av felkodsläsare vilken larmgivare som utlöäst larmet? Kan det vara nivåsensor eller rörelsesensor? Luftströmmar i kupén kan till exempel utlösa rörelsesensorn.

Om du åker dit och parkerar bilen på samma ställe, inträffar det igen i så fall?
#770424
Visste inte man kunde utläsa sånt med felkodsläsaren. Rutorna var stängda så inga luftströmmar, det blåste bara lite dessutom. Jag misstänker ett elskåp som stod tio meter bort, det kanske var nåt till trafikljusen som stod ytterligare längre bort.
Jag planerar åka dit och parkera nästa gång jag är i Stockholm. :D

Här var det, vet inte om det funkar men testar:
http://www.hitta.se/karta#center=658057 ... ing=173.46
Rakt söderåt. Där Audin, mercan eller den röda bilen står.
#770454
Jag vet inte om man kan utläsa larmgivaren. Det var bara en spekulation. Vad i ett elskåp kan utlösa ett larm? Vad utlöser larmet i vanliga fall? Vi har brytare i dörrar. Vi kan även ha nivåsensor som triggar larmet om bilen ändrar vinkel/läge. Vi har rörelsesensorer inne i kupén. Det kan också finnas glaskrossensorer. Rent spontant känns det inte som att någon radiostrålning skulle kunna utlösa billarmet.

Normalt sett brukar det stå i färddatorns display om larmet utlöst. Om det inte står något så skulle jag nog börja misstänka fel på larmet. Ofta är de enkla förklaringarna de troligaste.
Stendöd volvo 460

:party:

Det är en W5W och du behöver bara ta bor[…]

Vilket trådlyft! Jag har exakt samma fenome[…]

Fick turbogrillen i dag, så har moddat den l[…]