Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Vid fikabordet på jobbet snackas det ibland om att i stort sett alla bilar är lika säkra nuförtiden, och att säkerheten inte längre är ett argument att vvälja en Volvo före till exempel en BMW eller Toyota.

Mycket av det "snacket" beror enligt mig på att Euro NCAP har haft alldeles för stor genomslagskraft, och att många tillverkare optimerar sina modeller för att klara kraven i NCAP, och enbart dessa krav. Jag anser att Volvo fortfarande leder säkerhetsligan, om vi pratar bilar i normala prisklasser.

Jag som volvonörd vill ju som sagt gärna hålla flaggan med järnmärket extra högt, och nu fick jag lite draghjälp från amerikanskt håll :-)-)

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 679304.ece
av swemax
V9097 skrev:Vid fikabordet på jobbet snackas det ibland om att i stort sett alla bilar är lika säkra nuförtiden, och att säkerheten inte längre är ett argument att vvälja en Volvo före till exempel en BMW eller Toyota.

Mycket av det "snacket" beror enligt mig på att Euro NCAP har haft alldeles för stor genomslagskraft, och att många tillverkare optimerar sina modeller för att klara kraven i NCAP, och enbart dessa krav. Jag anser att Volvo fortfarande leder säkerhetsligan, om vi pratar bilar i normala prisklasser.

Jag som volvonörd vill ju som sagt gärna hålla flaggan med järnmärket extra högt, och nu fick jag lite draghjälp från amerikanskt håll :-)-)

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 679304.ece
Folksams granskning av verkliga olyckor http://www.folksam.se/testergodarad/hur ... en/1.57836 känns ju mer rätt än NCAP men sen får man väl erkänna att NCAP gjort mycket för att sätta säkerheten i rampljuset.
Speciellt på småbilar.
av bilgalen
Den stora nackdelen med Folksams sammanställningar (för forskning är det väl ändå inte?) är ju att det endast sker på bilar som har vagnskadeförsäkringen hos just Folksam. Så bilar som tex Toyota som har sin fabriksvagnskada hos Folksam kommer ju med från dag 1 när bilen är tillverkad. Andra bilar kan ju ta många år innan de dyker upp i Folksams statestik. Ta tex Saab 9-3 SS som väl ganska nyligen finns med, trots att bilen funnits sen 2003.
Användarvisningsbild
av V9097
Helt klart får man sig en tankeställare när Yarisen krockar med en 940, man sitter inte så säkert i en gammal Volvo som man tror. Utvecklingen har gått fort framåt, inte minst bland de mindre bilarna som precis som någon nämnde. Det skulle vara kul att se hur en likadan yaris klarar sig mot en sprillans V70.

Om man jämför bilar av årsmodell 2010 tror jag ändå att Volvo ligger främst vad gäller säkerhet.

Och som kommentar till Folksams undersökning: Avensis av senaste modell är bättre än V70 av GAMLA modellen som slutade tillverkas för ca 2 år sen.

Och som jag inledde tråden med: Den amerikanska undersökningen där man nu lagt till krav på rundlagningsskydd ger flera Volvobilar i topp. Varken Saab, Toyota eller BMW klarade sig särksilt bra.
Användarvisningsbild
av Brainy
V9097: Till saken hör ju att den ende som klarade sig sämre i volvon än i toyotan var föraren. De i baksätet klarade sig bättre än samtliga i Toyotan. Och jag tar hellre lite större skador om min familj i baksätet klarar sig betydligt bättre. Inget snack om saken

Detta sa dock inte folksam ett ord om utan det var bara stora rubriker om att Volvon var så otroligt mycket osäkrare. Tänk förresten om alla gått ner på en toyota småbil från 92... Nä stort är säkrare oavsett årsmodell, sen kan självklart en flång ny liten bil vara bättre än en mycket gammal större bil. Men inte ens så var det i det här fallet när lite mer info kröp fram.

/Anders
Användarvisningsbild
av V9097
Mycket bra poäng Brainy!

Sen finns det en sak till som ingen statistik i världen rår på. Detta är på lite mer spekulativ nivå, men jag tror att förare av vissa bilmärken gillar att köra bil, och tar lite större risker och kör (krockar) lite fortare. Jag tror tex att BMW och Alfa Romeo på så sätt missgynnas av statistiken, och att riktiga tråkbilar (enligt mig tex.Toyota, Renault och Opel) gynnas. Volvo och Saab hamnar någonstans i mitten på tråk/roligskalan

Därför att det viktigt att kombinera statistik från verkligeheten med krocktester. Detta har folksam gjort, men redovisar inte till fullo hur dom vägt ihop resultaten, och man har bara tittat på NCAP. Och NCAP tar som sagt inte hänsyn till tex rundslagningsolyckor.
av *pettson*
Notera nu att statistik baserar sej på en specifik situation. Ska vi liksom leka med statistiken ur olika situationer och blanda dessa till smaskig info, så kan jag lätt bevisa att alla bilar med airbag dödar folk istället för att rädda dom. Det är sanning, om vi bara tittar på den specifika delen av krockar där kuddar inte löser ut. Voltningar, sidokrockar som hamnar mellan skyddszonerna (främre bagen tar inom 30grader från fronten, sidan tar inte exakt vid där främkre kudden slutar så att säga, på äldre bilar.) Sammanfattar vi så vet vi att kuddar inte löser ut vid dessa tillfällen och därmed kan vi dra slutsatsen att kuddarnas icke vara har dödat dessa människor. För allt är väl svart o vitt? Dom hade väl varit helt skadelösa med bags... eller? som sagt statistik..
Det är ju tyvärr så att ska vi gå mot verkligheten så lär nollvisionen vara en utopi sålänge vi alla färdas i olika åldrar på fordon.
Om Ncap bilar möter diton så går det väldigt bra idag för dom som är med. Om Ncap möter en 10år gammal bil och dom träffas med delvis front går det utmärkt för ncap folket och det är med högsta sannolikhet dödsfall i den äldre bilen. Hade den äldre bilen träffat en lika gammal bil, ja det hade dom klarat sej skapligt allihopa. Varje dag ser livet ut så att nyare möter äldre på vägarna.
Att specificera vilka bilar som är *Bra* att krocka i är inte lätt, ingen vet förräns du oskadd går ur just din bil ur din situation.
Det enda vi kan göra är att se vilka som är som korthus och försöka undvika dessa. Ska vi köra *säkert* tja då gäller 30km/h som maxfart. Det är då ditt sinne slutar att registrera allt i realtid och du börjar missa saker oavsett vad man har för fordon.

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]

Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]