Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Heej

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra prisvärda larm system till en 745, är det svårt att koppla det på centrallåset så man får fjärrlås? Finns det mera saker man kan göra för att göra det lite svårare för någon att bryta sig in i bilen? Har haft 2 inrbott på 1 år så är lite trött på att grejer försvinner så är tacksam för svar :D

// Jimmy
Hej!

Vet precis vad du menar(2 inbrott på 6 månader här).

Det är INTE svårt att koppla in larm i 744/745 om man har tungan rätt i mun och kan hantera en lödkolv. Jag har själv monterat det LaserLine larm som jula just nu säljer ut(221s tror jag det heter). För att koppla in för fjärrlås brukar krävas en c-låsmotor i förardörren annars inga konstigheter. Koppla in denna clåsmotor till larmet och låt gamla censorn sköta resten av bilen..

Sen när du väl har fjärrlås kan en idé vara att lura tjuven genom att ta bort låsfunktionen på cylindern på förardörren(där de gjort inbrott för mig samtliga gånger de gått in i bilen) så att de kan veva skruvmejseln varv på varv på den sidan och hoppas de går till en annan bil istället för passagerarsidan när de inte får upp bilen(bra att ha någon backup för att ta sig in om larmet strular).. På så sätt slipper du köpa ny cylinder istället för den de knäckt sönder..

Annars är det ju tyvärr a och o att inte ha ett piss i bilen som boende i stockholm :evil: Tyvärr kostar även en låda säkringar, några extralampor och en ficklampa pengar...
En annan ganska enkel grej är ju att bara skruva av låsknopparna.. råkade låsa in nycklarna i min och de gick fruktansvärt smidigt att böja till en antenn som fick tag runt knoppen och vips så var bilen öppen igen..

Kan ju vara ett litet tips på vägen innan du bestämmer dig för något bättre

Edit: såg att du hade centrallås och då har du väl de små knopparna och då é ju mitt lilla tips överspelat
Byt ut dörrarna mot nyare från 940 f.o.m 1995. Dom kan man inte få upp på något annat sätt än med nyckel, dom har stagen skyddade så man ej kommer åt dom varken genom nyckelhål eller fönsterlisten.
Larm.. någon kanske det skrämmer men det är inget skydd.
Ta inte bort någon låsmekanism utifall centrallåset pajjar, då kommer du inte in i förardörren.
När jag hade min 944 LTT -95, så monterade jag ett defa-larm och något med centrallåset lirade inte riktigt, för när lamet va inkopplat så fungerade inte centrallåset med nyckeln utan bara med larmet. Kompisen som köpte bilen av mig fick inbrott för ett tag sedan. Dom ville sno baslådan o steg, men dom kom aldrig in i bakluckan :lol:
I dagens läge, om dom ska in i bilen så tar dom lilla rutan i en bakdörr, så där är en stor risk att dom tar sig in... inte genom någon dörr!
230fk går snålt

Allra lättast är nog att skruva loss hel[…]

Växellådan behöver inte vara d&a[…]

Söker dörrar och framskärmar passan[…]