Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av scampi
Hej!

Har en Volvo 855 av årsmodell 1995 som det står Volvo Guard på fönstrena på. Jag har även en "Glass Break Sensor", ett extra horn mot torpedplåten och extrafästet till motorhuven.

Det enda jag saknar är fjärrkan till bilen. Och vetskap om vilket VG det är jag har. Är det I eller II?

Jag har läst mycket om någon diod, men jag har ingen sådan. Inte vad jag har sett i alla fall.

Köpte nyss bilen begagnad och ingen dosa följde med. Har läst lite om att man kan köpa CarGuards dosor - om man har VGII, eller köpa en direkt från Volvo - spelar som ingen roll. Vill mest veta vilken version av VG jag har, så jag köper rätt dosa.

Även om någon vet vars /om man kan köpa dosorna på internet så skulle det uppskattas.

tacksam för svar.

Mvh
Martin
av blådåren
Låter som du har VG II .
KAN iofs vara baslarmet också, prova att låsa med nyckel och öppna huven eller en dörr !.

Larmfjärrarna hittar du hos välsorterade bilradiohandlare då larm brukar ingå i repertoaren sas, kostar 3-400:- ca .
VG I har bla en trekantig dosa sittandes på A-stolpen .
av scampi
blådåren skrev:Låter som du har VG II .
KAN iofs vara baslarmet också, prova att låsa med nyckel och öppna huven eller en dörr !.

Larmfjärrarna hittar du hos välsorterade bilradiohandlare då larm brukar ingå i repertoaren sas, kostar 3-400:- ca .
VG I har bla en trekantig dosa sittandes på A-stolpen .

Okej... efter en tio timmars lång och svettig arbetsdag kanske jag är trögare än vanligt... men hur ska jag kunna öppna dörren om jag låser den...? :???:

Jag har inte sett något trekantigt på A-stolpen, är det stort? Kanske ska kolla noggrannare i morgon....

Och... om jag nu testar larmet på detta sätt - hur får jag då av det??

Tack för svaren!

Mvh
Martin
av blådåren
Om du har baslarm stängs det av och sätts på med vanliga nyckeln.
För att testa larmet kan du ju låta någon ruta vara nere och sträcka in handen och öppna huven :wink: .

Trekanten till vg I hade du märkt om du haft!!.. den sitter på a-stolpen och är runt 5cm på sidorna med knappar bakåt och dioder framåt.
av scampi
blådåren skrev:Om du har baslarm stängs det av och sätts på med vanliga nyckeln.
För att testa larmet kan du ju låta någon ruta vara nere och sträcka in handen och öppna huven :wink: .

Trekanten till vg I hade du märkt om du haft!!.. den sitter på a-stolpen och är runt 5cm på sidorna med knappar bakåt och dioder framåt.

Okay, tack. Då har jag VGII då jag verkligen inte har någon sådan "Star Trek" pryl. Så att... om jag nu bränner av larmet efter ditt tips, så är det bara att låsa upp bilen, och det ska sluta vråla? Bor med "skvallergrannar" så det skulle vara rätt pinsamt om jag inte fick tyst på den... att rycka batteriet är väl annars en tanke??
av blådåren
Jo, eller kanske rycka tutan om det är huven du öppnar.
Detta gäller isf baslarmet!!, vgII sätts på /stängs av med fjärr endast!!.
av scampi
blådåren skrev:Jo, eller kanske rycka tutan om det är huven du öppnar.
Detta gäller isf baslarmet!!, vgII sätts på /stängs av med fjärr endast!!.

jaha, okay. Men hur vet man om man har "baslarm" eller "VGII"? Jag har läst en del om en diod i bilen , och något som ska blinka när larmet är aktiverat, men jag har ingen diod. Däremot så har jag märkt om när jag låser bilen, och sen "drar" nyckeln ett hack till, så låter det som den låser igen... är larmet aktiverat då, eller vad händer då?

Diod var det ja... var ska den sitta? På ovansidan instrumentpanelen har jag försått, men där har jag inget...
av Bongtor
Lånar tråden litegrann.

Har nyss införskaffat mig en V50 1,8F MY09 som enligt specen har volvo guard.
Dock saknas det en diod i sensorn framme vid vindrutan och det är ingen rörelsesensor-knapp vid displayen/ljusknapparna i taket. Däremot finns det en "panikalarm-knapp" på nyckeln som funkar fint. Det dyker också upp ett meddelande i radiodisplayen om nedsatt skydd vid avstängning av motorn.

Har testat att låsa bilen med nyckel och vänta 30sek tills det klickar till i bilen och öppna motorhuven = inget tjut
även testat att låsa den, vänta 30 sek och sen öppna bilen med nyckelbladet = inget tjut.

Har försökt läsa mig till att det ska finnas två olika sorters volvo guard, jag antar att detta är basic versionen av larmet eller vad tror ni? Finns det något man kan göra för att ändra detta i menyerna?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
@Bongtor: På de nyare bilarna finns bara 1 sorts larm vad jag vet. Är det tutan eller larmet som ljuder när du trycker på panik- knappen? Blinkar det (blinkers) när du försöker öppna motorhuven?
av Bongtor
Tutan och blinkersen aktiveras när jag trycker på "panik-knappen" på nyckeln men ingenting händer när jag försöker öppna huven....kan något vara avaktiverat i menyn?
Får frågan om nersatt skydd när jag stänger av bilen men har aldrig tryckt på något alternativ då.

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&a[…]