Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

läs denna artikel i vår lokala dass-blaska..

http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/34555

man kan ju börja fundera om detta fenomen, jag menar, själv har jag haft problem att låsa ( !!?? ) min på fjärren på IKEA, Kvantum och på Swedbank då MODO spelar, Volvo T5 -05, detta måste ha ett samband , nu går fler ut och har samma problem. vad i allsin dar stör ut nycklarna????

Detta måste volvo ta itu med.. men vad kan det vara? nätverk? IR ? radio?? asså.. mmm tror ej sanningen blir offentlig från Volvo, de kommer nog lägga locket på..

tur man känner journalister iaf...
K3vlar skrev:läs denna artikel i vår lokala dass-blaska..

http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/34555

man kan ju börja fundera om detta fenomen, jag menar, själv har jag haft problem att låsa ( !!?? ) min på fjärren på IKEA, Kvantum och på Swedbank då MODO spelar, Volvo T5 -05, detta måste ha ett samband , nu går fler ut och har samma problem. vad i allsin dar stör ut nycklarna????

Detta måste volvo ta itu med.. men vad kan det vara? nätverk? IR ? radio?? asså.. mmm tror ej sanningen blir offentlig från Volvo, de kommer nog lägga locket på..

tur man känner journalister iaf...
Ja detta måste Volvo verkligen ta itu med! Ett helt galet problem att det kan förekomma andra sändare i samma frekvensområde som larmdosan. Usch och fy!

För att vara lite seriös. Jag jobbar på en stor industri och våra portöppnare blockerar de flesta larmdosor upp till ett par hundra meter utanför vårt område (lite olika beroende på tillverkare). Det är inte direkt någon sensation att en starkare sändare blockerar en svagare. TV-master och FM-radio sändare har exakt samma fenomen.

Läs mer här:
http://www.pts.se/sv/Radio/Storningar-p ... ottagning/

Saxat från länken ovan, larmdosor till tex bilar ingår i de radiofrekvenser som avses nedan:

Användningen av radiofrekvenser som är undantagna från tillståndsplikt, (se PTS föreskrifter PTSFS 2007:4), planeras inte av PTS. Sådana radiofrekvenser delas fritt, på lika villkor, av många olika användare. Användning av sådan utrustning kan bli störd av annan tillåten användning, vilket får accepteras.

Vid särskilt allvarliga fall (störningar som uppträder under lång tid i ett stort område), kontakta PTS Radiotillsyn:
Telefon: 08-678 58 00
E-post: [email protected]
Det du beskriver låter klockrent.

I närheten av området finns på toppen av ett liet berg en tv & radiomast för ComHem , radio mm.
kan det verkligen vara det som är boven i dramat? borde ej fler uppmärksammat störningar då?

nåväl, blaskorna är ochså informerade.... hoppas vi får fram sanningen om detta så det ej finns en allvarlig bugg i detta och de mindre ärliga ser en chans o åka iväg med nyare volvosar... :-(
K3vlar skrev:Det du beskriver låter klockrent.

I närheten av området finns på toppen av ett liet berg en tv & radiomast för ComHem , radio mm.
kan det verkligen vara det som är boven i dramat? borde ej fler uppmärksammat störningar då?

nåväl, blaskorna är ochså informerade.... hoppas vi får fram sanningen om detta så det ej finns en allvarlig bugg i detta och de mindre ärliga ser en chans o åka iväg med nyare volvosar... :-(
Knappast troligt att det är masten som stör såvida inte larmdosorna ligger i ett högt frekvenområde eller att "någon" nyligen monterat annan utrustning som sänder inom samma frekvensområde som larmdosorna.

Man kan som sagt kontakta PTS för att få till en utredning:
Vid särskilt allvarliga fall (störningar som uppträder under lång tid i ett stort område), kontakta PTS Radiotillsyn:
Telefon: 08-678 58 00
E-post: [email protected]

Jag har dock ingen koll alls på hur PTS gör bedömingen vad som är allvarligt och inte. De kanske kan svara på om det monterats upp ny utrustnig. Jag vet heller inte hur villiga de är på att besvara sådana frågor men det är ett ställe att börja på eftersom det är den tillsynsmyndighet vi har för radiofrekvenser.
Det är varken ett mysterium eller en skandal som Volvo kan påverka.

Volvos fjärrkontroller jobbar på 433,92 MHz.
Tydligen så har andra trådlösa enheter blivit tilldelade
en närliggande frekvens som stör ut vissa bilmärkens fjärrkontroller.
Detta är inget Volvoproblem utan det finns fler märken som har problem
med störningar av denna typ.

Exempel på störande sändare:
Trådlösa hörlurar, garageportsöppnare, villalarm, fjärrstyrda videokameror, trådlösa digitala övervakningskameror, industrianläggningar,
andra bilars fjärrkontroller, trådlösa väderstationer, osv. osv.

Detta problem är störst på stora parkeringar runt stormarknader med trådlös utrustning.

För att komma till rätta med problemet har Volvo bytt till en annan frekvens på dom nyare bilarna.
Nyaste V70:ns fjärrkontroll sänder på 434 MHZ och ska idag allafall inte var lika störningskänslig
Som redan sagt så är inte detta ett specifikt volvoproblem. Jag har varit med om att bilar med nypris över miljonen haft detta problem, även mitt ute i skogen där det väl inte bör vara så stor risk för störningar.

Så någonting stör där, om det är lagligt eller ej återstår att se. Det kan vara grannens garageöppnare, andre grannens trådlösa nätverk eller den tredje grannen som har trådlös överföring av bild och ljud från digitalboxen i vardagsrummet till tv'n i sovrummet. Möjligheterna är oändliga.
Någon skandal är det knappast.

Det finns även störningsutrustning som kriminella i vissa fall använder för att bilägaren när han tror att han låser bilen eg. lämnar den upplåst. Så det gäller alltid att kolla så att bilen verkligen blir låst.

Ändrar även rubriken något så folk förstår!
bra du ändrade rubriken.

många orsaker till detta problem asså.. tycker det är mycket märkligt att bilar som kostar en förmögenhet ska använda sig av en sån vanlig frekvens att det i princip bara e att störa signalerna o sen öppna valfri bil och åka iväg.... det är en skandal enligt mig.

Såg Assa Abloy byter ut kostnadsfritt endel av sina senaste lås, där de enligt konsumenterna och försäkringsbolag upptäckt brister, samt sätt där man med enkelhet kan öppna villadörrarna med deras lås, en dyr kostnad men de gör det iaf.

Att utrustning för under 100lappen ska kunna störa ut larm & lås på en bill för 100 000tals kronor är för mig en just skandal, sen om det är en öppen frekvens visar ju bara hur fatalt billigt det just är.... skandal
Spelar ju ingen större roll vad tillverkarna gör, det kommer
ju hela tiden ny trådlösa saker som ställer till det.
Oftast går det att låsa bilen utan problem, värre att öppna då
bilen väljer att inte svara på den frekvensen som sänds då den inte kan riktigt avgöra om
det är rätt till just den bilen

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&a[…]