Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

hej!

ja ska snart beställa en v50 och ja funderar på det här med passagerar airbag, då vi kanske i framtiden funderar på barn. man kan ju löpa till nyckel avstängning det känns ju ok just nu, men kanske inte sen när man väl står där med barnstol och ska sätta i framsätet. kanske bäst att strunta i airbagen helt och hållet????? hur hade ni gjort????

mvh/fredrik
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag hade absolut skippat krockkudden på passagerarsidan. När jag köpte min nuvarande V70N så trodde jag att det satt en krockkudde på passagerarsidan (försäljarens uppgift) men jag har till min glädje upptäckt att så inte är fallet. :)
av dr mugg
Folksam har gjort studier på verkliga olyckor och de konstaterar att det är i mycket få fall som passagerarkudden gör nytta. Det är en helt annan sak när man har en ratt halvägs upp i ansiktet.

Handlar mer om marknadsföring än faktiskt säkerhet.
av S60AWD2.5T
Brainded skrev:Det finns en anledning till att volvo inte säljer med kudde där som standard. Att den gör mer skada än nytta. Så strunta glatt i att beställa med sådan du :)

/Anders
Nja skada gör den väl inte om platsen brukas som den skall.

Den gör däremot inte så stor nytta, så välj något annat tillbehör för pengarna.
Användarvisningsbild
av Brainy
S60AWD2.5T skrev:
Brainded skrev:Det finns en anledning till att volvo inte säljer med kudde där som standard. Att den gör mer skada än nytta. Så strunta glatt i att beställa med sådan du :)

/Anders
Nja skada gör den väl inte om platsen brukas som den skall.

Den gör däremot inte så stor nytta, så välj något annat tillbehör för pengarna.
Ansiktet brukar inte må särskilt bra av att få en krockkudde uppsmälld i sig. Klarar man sig med lindriga skärsår ska man vara glad. Då hänger jag hellre in i tomma luften.

/Anders
av Snowroller
Är det någon som vet om urkoppling av passagerkrockkudden även automatiskt innebär att den högra sidokrockkudden(SIPS) också är urkopplad? Gäller i mitt fall en V70 -00.

Fick brev i fredags från Volvo car corp. att tidigare ägare kopplat ur passagerarkudden, tänkte få det fixat gratis av bilhandlaren då det inte framgick vid köpet för en månad sedan att den var urkopplad...
av Frigge
Snowroller skrev:Är det någon som vet om urkoppling av passagerkrockkudden även automatiskt innebär att den högra sidokrockkudden(SIPS) också är urkopplad? Gäller i mitt fall en V70 -00.

Fick brev i fredags från Volvo car corp. att tidigare ägare kopplat ur passagerarkudden, tänkte få det fixat gratis av bilhandlaren då det inte framgick vid köpet för en månad sedan att den var urkopplad...
SIPS kopplas INTE ur för att man kopplar ur hö sidans Air-bag.
Användarvisningsbild
av CarMan
på en V70N så klarar man av dom flästa krockar bra uten pasagerar bag.
men på en V50 är det lite närmare till bagen.

det är helt korekt att man vid många tillfällen får en större påfrästning på kroppen med krock kudde än utan, då systemet inte går att optimera för alla olika senarier som kan uppkoma.
den på förarsiden är betydligt viktigare att ha än den på passagerarsiden.
om man skjuter tilbaka pasagerarstolen max, så siter man otroligt säker helt utan pasagerar bag.
av Snowroller
Ok, då kanske det är lika bra att inte koppla in passagerarkudden då? Har aldrig bilbarnstol i bilen, så därav tanken att koppla in den igen men nu vet jag inte...

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]