Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#856619
Tack för det snabba svaret. Ja snygga är dom inte, det är ett som är säkert.

Det finns ju ett svenskt litet företag som ligger i Kista nära Ericsson som sysslar med radar sedan 50-talet någon gång. Jag tänkte om dom var inblandade i den där radarn. Sivers IMA heter det företaget och är tydligen väldigt vassa på radargrejjer. Tänkte att Ericsson och Volvo har lite saker på gång ihop och att kanske det här svenska radarföretaget var inblandade på nåt sätt. Vet du om det är så?

Mvh
#856659
Sivers IMA ägdes väl av Philips på 1990 talet? De tillverkar vad jag vet mest systemkomponenter inom mikro- och millimetervågsteknik för radiolänkar inom mobil kommunikation, samt radarsensorer som du nämner men främst för militära applikationer, har läst någonstans att över 60 procent av försäljningen går till utrustning för den amerikanska militären. Tror inte att de har något samröre med bilbranschen alls.
#856689
Jag tycker det ser rätt ok ut på XC60 ändå.. V70 08-13 däremot, aj..

Det är nog en ganska enkel radarinstallation på en bil, den får ju inte kosta mycket och behöver inte vara superintelligent heller.

Jag kan ju tycka att den kunde suttit bakom kofångarplasten istället för att inte synas, men samtidigt är det ju bra att den syns så man enkelt vet var man skall göra rent från snömodd när det behövs.
#856697
Tror tyvärr att det är medvetet från Volvos sida. Det går ju att göra det snyggt, se Mercedes exempelvis.
Bild
(Hela stjärnan är radar för er som inte ser)
#856710
Tror tyvärr att det är medvetet från Volvos sida..
Antar att det ligger något i det, Volvo tror att folk vill se det de lagt dyra pengar på.
Likadant som med parkeringsensorerna, finns inte inte många bilar som gjort dem osynliga, hur svårt kan det vara att få dem att fungera bakom en tunn vägg av kofångarplast, istället för att blotta dem och dessutom kränga i både en och två monteringsringar runt?

Bild

BMW E36 är i mitt tycke en enda bil som har dem snyggt placerade, i bakre diffuserns plast;
Bild
#856719
Tycker iofs att V70II pdc sensorer är rätt diskreta
#856731
Jag tänkte om någon vet huruvida företaget Delphi är inblandat i tillverkningenav radarn.

Finns det att få tag på typ sprängskisser eller dyl så man kan se hur den är byggt inuti. Har lite funderingar på att laborera lite med radarn.
#856735
Delphi är med på ett hörn....
Volvo Launch 2013
Mobileye N.V. partners with Volvo Car Corporation and Delphi Corporation in the new 2014 Volvo Vehicles:
Beginning with the new 2012 Volvo V40, Mobileye debuts a first-ever combination of its advanced vehicle detection, lane detection, pedestrian detection, traffic sign recognition and HLB control technologies. Volvo announced that this system shall be enhanced by full automatic braking for Cyclist and enhanced non glare high beam features by model year 2014.
Mobileye’s sensing enables the following features of the new Volvo cars: Lane Keeping Aid – active help to stay on course, Road Sign Information – an extra “eye” on the traffic environment, Active High Beam – more relaxed driving in the dark, Adaptive Cruise Control & Distance Alert – keeping the distance, Pedestrian Detection – unique in this class, Collision Warning and auto brake – with full braking power, Driver Alert Control – detecting and warning tired drivers.
The new system utilize the improved camera performance to provide vision only FCW warnings for Pedestrians at all configurations, and supports vision only FCW in configurations without radar.

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]