Bra och vettig tråd! Olika länder har lite olika regler om vad för "lös" säkerhetsutrustning som alltid ska finnas i bilen. I Sverige t.ex. ska vi alltid ha med varningstriangel, och det brukar ju kontrolleras vid besiktning. I andra länder är det lika självklart med reflexvästar (en per person i bilen) och man behöver inte åka långt (DK, NO, FI) för att upptäcka att de har lite andra krav.
Året runt har jag följande i bilen:
* Varningstriangel, 2st
* Reflexvästar, 4st (under respektive bakom framstolarna)
* Maglite ficklampa (LED), fast monterad i skuffen
* Brandsläckare, 1kg (pulver)
* Batteriladdare, C-TEK
* Startkablar
* Bogserlina
* Säkringar
* Domkraft
* Fälgkors
* 12V kompressor
* Yxa och kniv
* Arbetshandskar
* Motorolja, Castrol, 0W-30, 1l
* Första förband (det som är standard i XC70)
* Fleecefiltar, 2st (rullade och placerade mellan skyddsgallret och nackstöden bak)
* Godis
Vintertid (=den tid på året då bilen har vinterdäck) även:
* Rejäl spade (dvs inte ICA:s egna fällbara)
* Påse med grus (storlek motsvarande typ en Systemetpåse)
* Snökedjor
* Färdigblandad spolarvätska
* Isskrapa och snöborste
Verktyg till bilen känns meningslöst då det ju ändå inte går att göra något annat än att tanka och fylla på spolarvätska. Är förvånad att det ens går att öppna motorhuven utan någon form av specialverktyg... Vår senaste XC70, MY13, har inte ens oljesticka. Däremot har jag ingen reservdunk med bränsle (i mitt fall diesel) med i bilen. Borde kanske ha det, men jag är rädd att det ska läcka/lukta och har dessutom rätt bra koll på både trippmätare och bränslemätare. Men jag borde kanske tänka om där - fler och fler mackar ute i landet klappar ju igen. Efter att ha läst denna post flyttar jag nog kniven, en vanlig Morakniv, från skuffen till förardörren. Vill inte fastna i bältet vid en olycka och då hjälper det ju inte att kniven ligger i skuffen.
Det jag kan sakna i moderna bilar är ett riktigt reservhjul. Får gärna vara på plåtfälg men ska vara i samma dimension som de övriga däcken. Nödhjul, lagningsspray och Volvo Assistans i all ära (nåja), men ett riktigt reservhjul känns ändå rätt viktigt. På tal om Volvo Assistans: försäkringspapper (inkl. grönt kort), mobiltelefon med laddare och diverse uppdaterade telefonnummer är också alltid med i bilen.
Jag skulle även kunna tänka mig ett större batteri på bilen.
I min veteranbil, en Volvo Amazon, har jag krav från försäkringsbolaget att ha en brandsläckare. Det är en vanlig 1kg pulversläckare och de brukar klara ett ganska stort temperaturintervall. Jag har haft brandsläckare i Amazonen i mer än tio år och mellan uppskattningsvis -20C och +30C utan några som helst problem. Däremot ska man ju kontrollera dem regelbundet. I Amazonen är brandsläckaren fastspänd i ramen till förarstolen där man når den snabbt och enkelt:
Har någon här fått till en bra lösning för brandsläckare i kupén? Var brukar de sitta på moderna polisbilar, ambulanser, etc.?
Mvh,
Fredrik