Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

#782696
Allinug skrev:Ingen som har vatten eller proviant? Lite choklad, kanske?

Jag har reflexvästar, plåsterlåda, filt, rep, ficklampa, varningstriangel och ett nyligen upphittat verktyg som jag uppfattar vara till för att skära glasrutor med som någon glasmästare glömt kvar vid byte av framruta för många år sedan.
Jag brukar ha några tetrapack med Festis eller liknande i bilen. Bra att ha inte minst en varm dag efter jobbet. Fast varm Festis är ingen höjdare.
#782718
Allinug skrev:Ingen som har vatten eller proviant? Lite choklad, kanske?
Vatten finns alltid, ibland inte vintertid då det fryser över natten men kommer jag ihåg att köpa så finns Imsdal som har lägre fryspunkt. Har även fått använda detta för att blanda spolarvätska en gång på Autobahn när det andra blandningen bara ville frysa. (Dyr spolarvätska) :P

I chokladväg finns det oftast en påse M&M:s som är bra att ha, smälter inte när det är varmt i bilen. Problemet är bara att det kräver påfyllning då och då. :D
#783696
Det kanske inte är ett så stort problem att Festis och M&M går åt. Huvudsaken är att det gör resan säkrare. :D Tråkigare vore ju om man fick slänga det för att bästföredatum hade passerat för att det inte gått åt.
Innehållet i plåsterlådan har ju också bästföredatum, men om man får slänga det mesta där så kan man ju glädjas åt att det inte kom till användning. :D

Jag har verkligen funderat på att skaffa brandsläckare, men fastnat på att maxtempen (!) som de klarat varit för låg. En het sommardag kan det ju lätt passera maxtempen och jag känner inte direkt att jag skulle vilja gå runt och släpa omkring på släckningsutrustningen överallt när jag parkerat...
#783781
Beror på var du lägger släckaren.. Om du kan få plats med den under golvmattan i bagageutrymmet så ska nog temperaturen inte komma i närheten av riskområdet. Om du är orolig kan ju testa nån varm dag med bilen i solsken och lägga en sån där termometer som visar max o mini-temp och låta den ligga några timmar. :)
#784136
9070 skrev:Nu så har man även införskaffat däcklagningskittet från Biltema. Ligger bak i skuffen o väntar på sitt första jobb :)
Hoppas du slipper använda det nu då. =)
#794088
Bra och vettig tråd! Olika länder har lite olika regler om vad för "lös" säkerhetsutrustning som alltid ska finnas i bilen. I Sverige t.ex. ska vi alltid ha med varningstriangel, och det brukar ju kontrolleras vid besiktning. I andra länder är det lika självklart med reflexvästar (en per person i bilen) och man behöver inte åka långt (DK, NO, FI) för att upptäcka att de har lite andra krav.

Året runt har jag följande i bilen:

* Varningstriangel, 2st
* Reflexvästar, 4st (under respektive bakom framstolarna)
* Maglite ficklampa (LED), fast monterad i skuffen
* Brandsläckare, 1kg (pulver)
* Batteriladdare, C-TEK
* Startkablar
* Bogserlina
* Säkringar
* Domkraft
* Fälgkors
* 12V kompressor
* Yxa och kniv
* Arbetshandskar
* Motorolja, Castrol, 0W-30, 1l
* Första förband (det som är standard i XC70)
* Fleecefiltar, 2st (rullade och placerade mellan skyddsgallret och nackstöden bak)
* Godis

Vintertid (=den tid på året då bilen har vinterdäck) även:
* Rejäl spade (dvs inte ICA:s egna fällbara)
* Påse med grus (storlek motsvarande typ en Systemetpåse)
* Snökedjor
* Färdigblandad spolarvätska
* Isskrapa och snöborste

Verktyg till bilen känns meningslöst då det ju ändå inte går att göra något annat än att tanka och fylla på spolarvätska. Är förvånad att det ens går att öppna motorhuven utan någon form av specialverktyg... Vår senaste XC70, MY13, har inte ens oljesticka. Däremot har jag ingen reservdunk med bränsle (i mitt fall diesel) med i bilen. Borde kanske ha det, men jag är rädd att det ska läcka/lukta och har dessutom rätt bra koll på både trippmätare och bränslemätare. Men jag borde kanske tänka om där - fler och fler mackar ute i landet klappar ju igen. Efter att ha läst denna post flyttar jag nog kniven, en vanlig Morakniv, från skuffen till förardörren. Vill inte fastna i bältet vid en olycka och då hjälper det ju inte att kniven ligger i skuffen.

Det jag kan sakna i moderna bilar är ett riktigt reservhjul. Får gärna vara på plåtfälg men ska vara i samma dimension som de övriga däcken. Nödhjul, lagningsspray och Volvo Assistans i all ära (nåja), men ett riktigt reservhjul känns ändå rätt viktigt. På tal om Volvo Assistans: försäkringspapper (inkl. grönt kort), mobiltelefon med laddare och diverse uppdaterade telefonnummer är också alltid med i bilen.

Jag skulle även kunna tänka mig ett större batteri på bilen.

I min veteranbil, en Volvo Amazon, har jag krav från försäkringsbolaget att ha en brandsläckare. Det är en vanlig 1kg pulversläckare och de brukar klara ett ganska stort temperaturintervall. Jag har haft brandsläckare i Amazonen i mer än tio år och mellan uppskattningsvis -20C och +30C utan några som helst problem. Däremot ska man ju kontrollera dem regelbundet. I Amazonen är brandsläckaren fastspänd i ramen till förarstolen där man når den snabbt och enkelt:

Bild

Har någon här fått till en bra lösning för brandsläckare i kupén? Var brukar de sitta på moderna polisbilar, ambulanser, etc.?

Mvh,

Fredrik
#794099
Jag har min brandsläckare i bakluckan..
När det gäller bältet har jag en sån där glashammare med bältesavskärare liggande i övesta delen av mittkonsollen. Då kan man snabbt skära av bältet och krossa rutan om det skulle behövas... och behöver inte bli anklagad för vapeninnehav eller nått sånt om man träffar på nån sur polis. :)
#794212
Det kan ju finnas risker med att ha för mycket bra saker i bilen och att ha strukturerat upp placeringen alltför bra. Jag hade t ex inbrott i bilen i vintras (enligt grannar som hörde billarmet så skedde det vid ett klockslag sent på eftermiddagen på en vardag). Jag har ingen aning vad gm var ute efter i bilen, eftersom inget stals.

Men om man tänker efter vad man hade i bilen, så skulle gm kunnat hitta på både det ena och det andra genom att enbart använda sådant som fanns på plats i bilen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 16
Trängselskatt stockholm, fråga.

Tack för svar. Då fattar jag ännu […]

Är långt ifrån den på forum[…]

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]