baljbalj skrev:
CarMan: Jag tror mina vänner. Och eftersom jag vet hur det fungerar kan jag bedömma att det är möjligt.
Jag kan dra några få ditaljer i korthet, blir för långt att dra allt.
För att trigga en airbag, så måste minst 2 krocksensorer indigera krock.
Krocksensorerna är små acciloramertar, som genererar spänning vid störtar.
Styrenheten tolkar sen signalen från givarna, signalen ska motsvara den sgnal styrenheten är programerad med som motsvarar en krock för att styrenheten ska ge komando att utlösa en airbag.
En krock är en ihålande krock kraft. Du kan alltså slå med en slägga på en givare, detta blir bara en kort "spik" signal o tolkas inte som en krock.
Din kompis slog på ratt, eller i-bräda. detta blir alltså för kort signal. Sen så siter det inga givare där. du har en givare på varje sida fram, sen på b & c stolpar & en i styrenheten som sitter under mittkonsollen, nere på golvet.
När man väl krockar på riktigt, så gör styrenheten en beräkning ut ifrån all den data den fått in från alla givare. Är det bara et rådjur så, så händer inget.
Sen är det lite beroende på vilken krockvinkel styrenheten fått fram så händer olika saker (vi säger att vi front krockar)
det absolut första som hnder är att man utlöser bältessträckarna. (i en mindre krock räcker detta)
Sen utlöser man förar airbagen (beroende på kur stor kockkraften är så kan man välja at lösa steg 1 (30%) eller steg 2 (70%) alternativt båda stegen samtidigt)
Om det är en större krock så löser man sen lite senare pasagerar airbagen, även den kan lösas i 1,2 eller båda stegen.
Allting sker med olika tidsintervall, helt o hålet på vad styrenheten fått för data. (man smäller aldrig allt på en gång)