Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#515718
Kan man inte utveckla ett nyckelavstängningsystem där tändhatten (eller någon annan utlösningkomponent) kan dras ut från bilen när man vridit om nyckeln? Precis som en insats. Då kan man ju stänga av krockkudden mekaniskt och det måste väl vara det absolut bästa.

Kanske finns ett sådant system redan?
Användarvisningsbild
av CarMan
#515736
Fisch skrev:Kan man inte utveckla ett nyckelavstängningsystem där tändhatten (eller någon annan utlösningkomponent) kan dras ut från bilen när man vridit om nyckeln? Precis som en insats. Då kan man ju stänga av krockkudden mekaniskt och det måste väl vara det absolut bästa.

Kanske finns ett sådant system redan?
Låter bra i teorin, men tror det i praktiken kan ställa till många problem o vara många gånger farligare.
Användarvisningsbild
av CarMan
#515743
baljbalj skrev: CarMan: Jag tror mina vänner. Och eftersom jag vet hur det fungerar kan jag bedömma att det är möjligt.
Jag kan dra några få ditaljer i korthet, blir för långt att dra allt.

För att trigga en airbag, så måste minst 2 krocksensorer indigera krock.
Krocksensorerna är små acciloramertar, som genererar spänning vid störtar.
Styrenheten tolkar sen signalen från givarna, signalen ska motsvara den sgnal styrenheten är programerad med som motsvarar en krock för att styrenheten ska ge komando att utlösa en airbag.
En krock är en ihålande krock kraft. Du kan alltså slå med en slägga på en givare, detta blir bara en kort "spik" signal o tolkas inte som en krock.

Din kompis slog på ratt, eller i-bräda. detta blir alltså för kort signal. Sen så siter det inga givare där. du har en givare på varje sida fram, sen på b & c stolpar & en i styrenheten som sitter under mittkonsollen, nere på golvet.

När man väl krockar på riktigt, så gör styrenheten en beräkning ut ifrån all den data den fått in från alla givare. Är det bara et rådjur så, så händer inget.
Sen är det lite beroende på vilken krockvinkel styrenheten fått fram så händer olika saker (vi säger att vi front krockar)
det absolut första som hnder är att man utlöser bältessträckarna. (i en mindre krock räcker detta)
Sen utlöser man förar airbagen (beroende på kur stor kockkraften är så kan man välja at lösa steg 1 (30%) eller steg 2 (70%) alternativt båda stegen samtidigt)
Om det är en större krock så löser man sen lite senare pasagerar airbagen, även den kan lösas i 1,2 eller båda stegen.

Allting sker med olika tidsintervall, helt o hålet på vad styrenheten fått för data. (man smäller aldrig allt på en gång)
av baljbalj
#515770
Inga accelerometrar triggade nog i nåt av fallen skulle jag tro.

När polare nr1 slog sönder ratten lyckades han troligtvis klämma kabeln till rattairbagen i någon släpkontaktring till tutan (eller är det kanske är någon fjäderrulle med kabel som gör att man kan svänga? kan inte rattkonstruktioner i detalj).

Eftersom det låg spänning över tutan gick den istället in i gasgeneratorns squib, och ont i hand och handled (dock ej bruten) fick han.

Det var förövrigt en peugeot eller Renault och var många år sen. Bilen löstes in och skickades till Frankrike för analys... Han vågade inte riktigt erkänna vad han gjort så dom lär ha blivit skakis där nere i Frankrike :).

Vad som hände med bältessträckarna i polare nr2's Fiat miniskåpbil (Scudo) vete tusan men båda small på Essingeleden och där satt han som i ett skruvstäd. Det var vatten på golvet men det hade han struntat i eftersom det var firmans bil. Vet inte hur bältessträckarna ser ut i den bilen men i dom flesta bilarna sitter dom i golvet ihop med bältesslåset, och vad vet jag kanske gick några andra kablar där till stolsvärme eller nåt och lite vatten i den kabelhärvan...

Tror bara finare bilar har bältessträckare som drar direkt i rullen.

Något system där tändanordningen dras ut hade varit bra, det luriga är nog att få det billigt nog. Och då det i många länder inte är tillåtet för barn att åka fram i bakåtvända stolar så lönar en sån lösning sig typ bara i Sverige (antar jag att dom resonerar). Men det finns många patent att ansöka om än! Fast nu har du ju berättat det i ett allmänt forum så nu är det allmänt känt (publicerat) och inte patenterbart längre ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
#515804
Jag pratar om hur volvo har i sina system. Jag kan inte svar för om andra tilverkare har samma säkerhet.
Men så vitt jag vet så har alla tillverkare helt avskilda system mellan tuta & airbag.
Tutan går via släpskor. medan airbagen går via en kabel som är ihopplindan, o kan lindaut sig när du svänger.
Ressa är monterade innan för rattkåporna, så även om du slaktar ratten helt så går ju inte dessa dörnder. men även om du skulle ta bort raten o slå sönder som så går ju inte en kabel sönder hur lätt som helst, desutom ska ju 2 kablar gå av & desutom ska kabelbrotten efter det lyckas komma åt varandre.


I mina ögon låter det som ett 80 tals system (har ju gått 30 år med utveckling sedan dess) då fans det franska bilar med nån form av internt system i ratten, där nån lampa i ratten blinka om nått batteri var slut.

Detta system har inget alls i likhet med dagens system som andvänds i volvo bilar. Så sluta att skräma upp folk i onödan.

-Jag har läst i riktigt gammla böcker att jorden är platt, så ta det lugnt i sommar när ni badar, så ni inte simmar överkanten...
av baljbalj
#516022
Klart det blir bättre och bättre, om 30 år till är det ännu säkrare.

Även om dom övergripande styrsystemen för all pyroteknik i bilen blir mer och mer sofistikerade har gasgeneratorn i airbagmodulen fortfarande samma design dvs två sladdar per squib och råkar man få en spänning över dom så smäller det, därför är det onödigt att ha barn där.
Användarvisningsbild
av CarMan
#516050
baljbalj skrev:Klart det blir bättre och bättre, om 30 år till är det ännu säkrare.

Även om dom övergripande styrsystemen för all pyroteknik i bilen blir mer och mer sofistikerade har gasgeneratorn i airbagmodulen fortfarande samma design dvs två sladdar per squib och råkar man få en spänning över dom så smäller det, därför är det onödigt att ha barn där.
Ja, utlösaren är hyfsat lik den det varit länge.
Men man har alltid en kortslutande kntakt, när man kopplar ur en kontakt. så i det läget kan du sätta på hur mycke ström du vill, det blir bara kortis.
sen ligger ju kablarna i bilen mycket skyddat, så det blir inte kortis utan vidare. på känsliga ställen ligger SRS systemet kablar helt avskilt från övriga kablar & har ett extra skyddande hölje.
av baljbalj
#516148
Det låter som om dom tänkt till. Jag skulle kanske bli lugn om jag visste hur det såg ut där inne och hur tankebanorna gått hos Volvo runt detta.

Bra svar förresten! Känns som om vi förstod varandra till slut. :-)-)
av Cunningham
#520877
Intressant och rolig debatt om olika teknikaliteters säkerhetsnivåer. Samt om vad som faktiskt kan, respektive inte kan, utlösa en krockkudde.

Men jag tror debatten spårat snett rent tekniskt, samt att man måste hålla den filosofiska delen åtskilld. (Den om generella risker, cykelhjälmar och vad som ny framförts i tråden... :-) )

Sanningen är ganska enkel och okomplicerad. En nyckelavstängning är förvisso mycket säker, men utgör ingen garanti för att krockkudden inte kan utlösas.

Med erfarenhet från en liknande bransch, nämligen den militära, så är det fullständigt självklart att en EED (Electro Explosive Device, eller "squibb") som fortfarande är i mekanisk kontakt med elsystem och nästa "steg" i detonationskedjan, inte är helt säker. Man pratar förvisso om mycket, mycket små sannolikheter till antänding, men de finns där. Bl a finns alltid en risk för anomalier eller instabiliteter i tändämnet man laddar EED med, samt allt annat som kan gå fel.

För att en ammunitionsprodukt skall betraktas som "säkrad", måste sprängkedjan ha brutits mekaniskt. Analogt med airbags och liknande så måste antingen EED avlägsnas, eller mekaniskt hindras från att tända "huvudladdningen", alltså krutladdningen.

Exakt vilken procentsats av osäkerhet är i sammanhanget ganska ointressant.

Resonemanget bör i stället utmynna i att man bör undvika de risker, oavsett storleken, som man enkelt kan undvika. Livet är så fullt av risker man INTE kan undvika.

Nej det kan inte byggas upp något under/&oum[…]

Motorhuv öppen?

Ett tips är ju att felanmäla via appens […]

C30 T5 turbo problem

Hej! Jag har felkoden 603D Turboreglering samt 280[…]

945-92 Försäkringskostnad?

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäkr[…]