Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av S60AWD2.5T
E-NCAP tar jui nte hänsyn till bilens vikt om två femstjärninga biolar frontar och en väger 1100 och den andre 1800 kan man ju räkna ut vad som händer.
Tung bil med många stjärnor är säkrast, ja för dem i den bilen då ;-)
av Cunningham
Jag har själv varit med om både kollisioner sittande i Volvo, och sett vraken efter ett antal allvarligt kolliderade bilar. Volvo likväl som andra märken.

Vad jag sett och själv varit med om är en av orsakerna att jag alltid åker Volvo, oavsett Euro-NCAP. Euro-NCAP har förvisso gjort mycket för att öka säkerheten, men uppenbarligen suboptimerar tillverkarna sina bilar för att få sina fem stjärnor.
Man skall också beakta den större påfrestningen som bl a barn utsätts för i baksätet när karossen görs styvare.

Fysikens lagar kan inte trollas bort, även om man kan göra åtskilligt med en sund konstruktion. Vad det i grunden alltid handlar om är deformationszoner, accelerationskrafter och inträngning i kupen. Små bilar med speciell förstärkning i form av en del höghållfasta stålbalkar för att parera NCAP, gör inte att man får fullgott skydd för andra typer av kollisioner.

Tacka vet jag Volvo när det verkligen gäller!

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]