Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Det räcker inte med koden, om du till äventyrs skulle få till det rätt.
Du måste också ha rätt nyckel inprogrammerad i bilen, eller programmera om bilen att strunta i Immo eller accceptera en ny nyckel. Inget omöjligt på något sätt, men knappast något som är brukligt att tjuvar investerar i för att exportera en 7 år gammal V50.

/Thomas
av ErikWestin
Brukligt eller ej, jag kan konstatera att min V50 försvann på mindre än en kvart och det inte har slagits sönder någon ruta (såvida de inte städade upp efter sig). Jag tror mig kunna utesluta också användandet av en tredje nyckel eftersom jag känner väl personen jag köpte bilen av och bortbogserande är för långsökt.
Antingen har jag råkat ut för sofistikerade tjuvar som av någon anledning denna gång ville ta en V50 eller så är det inte så sofistikerad/dyr apparatur som behövs längre.
av ErikWestin
Så fort jag får någon respons av försäkringsbolaget och det är av intresse, kan jag posta det här. Det har inte gått tillräckligt med tid än.
Men verkstadskillen jag anlitar såväl som Volovåterförsäljaren jag kontaktat tycker det är konstigt.
av blådåren
andreas_lofgren skrev:Plastbiten är samma på alla V50

Det går utmärkt att bygga egna sändare som skickar egen rullande kod. Finns till och med filmer på Youtube som visar hur det går till. Bilarna exporteras sedan. Framförallt är detta ett problem på dyrare tyska lyxbilar som är populära i öst. http://www.bytbil.com/nyheter/nvp6dkyg Ovanligt med en V50 i det sammanhanget dock. http://www.larmtjanst.se/efterlysta-objekt/

Att bygga en sändare för rullande kod är inte det stora problemet.
Det är att få bilen att acceptera att den koden kommer från en nyckel som inte finns lagrad i minnet.
Att koppla in sej i bilen och stänga av immo och lägga in egna nycklar görs av specialicerade ligor som tar premium-bilar för omedelbar export.
Att det skulle finnas en så stort "sug" i öst efter 6-7 år gamla V50 är väl inte så sannolikt :???:

Har sett filmerna på "tuben" men är inte helt övertygad om äktheten i dessa .
Har hyfsat svårt att tro att proffs på avancerade bilstölder lägger upp en "what to do" på tuben faktiskt...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur avskräckande tror ni det där med etsa rutor med reg-nummer är?
Användarvisningsbild
av Vojje
StringerBell skrev:Hur avskräckande tror ni det där med etsa rutor med reg-nummer är?
:lol:
Användarvisningsbild
av Vojje
blådåren skrev: Att det skulle finnas en så stort "sug" i öst efter 6-7 år gamla V50 är väl inte så sannolikt :???:
De kanske bara tränade. Om man inte kan sno en "gammal" V50 går det klart inte med en ny premiumbil heller.
Träning ger färdighet.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Vojje skrev:
StringerBell skrev:Hur avskräckande tror ni det där med etsa rutor med reg-nummer är?
:lol:
Att märka bilrutorna med bilens registreringsnummer är en effektiv stöldförebyggande åtgärd. För att byta identitet på bilen, måste alla rutor bytas. Detta är både dyrt och komplicerat, vilket gör att en stöldskyddsmärkt bil är mindre attraktiv att stjäla.
De flesta svenska försäkringsbolag rekommenderar bilrutemärkning. Ett flertal av försäkringsbolagen kräver dessutom märkning av privatimporterade bilar samt att bilen är märkt vid resa till vissa länder.

http://www.bytbil.com/nyheter/nvp6dkyg

??:-/
Användarvisningsbild
av MartinS
När man läser lite på larmtjänst sida slås man av hur pass många relativt gamla bilar som ändå försvinner. Varför snor man en 6-7år gammal X5:a när man lika väl kan sno en "ny"?

/Martin
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]