Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
ja det är hastigheten som dörar, men det är ett dåligt argument !
varför ska alla andra bli invalida, bara för att en ska leva?

volvo för egenstatestik & har egen haveriutredning. enligt dom så är den vanligaste krocken i stadstrafik, mins inte vilken hastighet, men säg 39km/h
det som är svårt är att bygga en bil som är skonsam i låga hastigheter & ändå räddar liv i höga hastigheter, samt att den ska klara det i alla möjliga krockvinklar.

När jag prata med några av på konstruktionsavdelningen för några år sedan så sa dom att det vara "enkelt" att bygga en bil som var säker för en viss förutbestämd krock kraft & vinkel på en bestämd punkt på bilen, men det är svårt att bygga en bil som klarar (är skonsam mot pasagerarna) alla hastigheter & vinklar.

Rätta mig om jag hr fel nu, men volvo är väll dom enda som har en krock rigg som kan krocka bilar i valfri ninkel? (inte ens alla biltilverkare har egna krockriggar)
av Steff 99
Man blir lätt lurad av att en bil har 5 stjärnor i E-NCAP att den är säker att sitta i när det smäller.
Men vad som jämförs är bilar i samma storleksklass, mao. en bil i minsta klassen som krockar med en i största och båda har 5 stjänor.
Där har åkande i den mindre sämre chans att klara sig oskada allt enligt de fysiska lagarna.
Detta kommer sällan fram i diskussionen.
Fundera lite själva...en Yaris som frontar med en Mercedes S-klass båda med 5 stjänor....vilken vill ni sitta i när det smäller ?
Användarvisningsbild
av Brainy
Men hade det inte funnit så stora bilar som s-klassen då? En Yaris som frontar mot en Yaris, är det sämre än en s-klass som frontar mot en s-klass?

Ett riktmärke som brukar ges är att vid krock mellan 2 olika storleksklasser så får man dra bort en stjärna per storleksklass. En S40is 5 stjärnor är t.ex. bara värd 4 stjärnor vid en krock mot en V70.

/Andres
Användarvisningsbild
av CarMan
men det vi framförallt ska tänka på är at en 5 stjärnig bil, bara har 5 stjärnor om den krockas i exakt rätt vinkel, rät ofsett, rätt hatighet & mot sig själv. hur säker den är i andra sitruationer vet vi inte.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Toyotas nya modell Urban Cruiser fick enl rykten 3 stjärnor i NCAP. Toyota tänker på säkerheten, pytts :wink:
av hansjkpg
Brainy skrev:Det värsta är ju att toyota verkar skylla ifrån sig med att testet ändrats, hade det vanligt samma gamla vanliga så hade den fått 5 stjärnor. Vadå bygga för att den bara ska vara säker i några få situationer?
Detta spär ju verkligen på det som Carman sa.
det är välkänt att bilmärkena vet hur dom ska göra sina bilar bra till tester , sedan hur bilar ute på vägen beter sig är en annan sak ,lika dumt som testen att krocka mot en likadan bil ?!! hur många gånger krockar man med samma bilmärke , en femma på en liten bil blir bara värt en 2:a om du krockar med en stor bil , sedan är det ju dock ingen nackdel att ha krockkudde och sidokollisionsskydd, men i slutänden handlar det nog mycket om hur mycket plåt du kan ha mellan dig och den andra bilen
Användarvisningsbild
av Variosboy
V9097 skrev:Mycket bra poäng Brainy!

Sen finns det en sak till som ingen statistik i världen rår på. Detta är på lite mer spekulativ nivå, men jag tror att förare av vissa bilmärken gillar att köra bil, och tar lite större risker och kör (krockar) lite fortare. Jag tror tex att BMW och Alfa Romeo på så sätt missgynnas av statistiken, och att riktiga tråkbilar (enligt mig tex.Toyota, Renault och Opel) gynnas. Volvo och Saab hamnar någonstans i mitten på tråk/roligskalan

Därför att det viktigt att kombinera statistik från verkligeheten med krocktester. Detta har folksam gjort, men redovisar inte till fullo hur dom vägt ihop resultaten, och man har bara tittat på NCAP. Och NCAP tar som sagt inte hänsyn till tex rundslagningsolyckor.

Det resonemanget håller bara vid singelolyckor, för vid olyckor med flera bilar inblandade så är det ju faktiskt som så att de utsätts för samma krockvåld!
Jag menar, om två bilar, tex en BMW och en Renault krockar med varandra så kommer det ju inte spela någon roll vilken av bilarna som framförs fortare, för den totala ihopräknade hastigheten kommer fortfarande vara densamma.

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]