Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Ne, jag menar bara att dom där hylsorna spricker om skruven sitter normalt, dom e bara skräp. Sen är det precis som CarMan säger, att ytterringen på Volvos låsbultar (även dom gamla) är lös, så man får inte på hylsorna. Det finns vissa vägar runt de, men de säger jag inte så här öppet. :P
även de äldre volvo lås bultarna uten lös ring & dom är små så man faktiskt skulle få på en nån här, går inte att få bort, så dom är för härdare.

Jag har prövat en hel drös olika varianter, men inget som går att köpa biter på volvos låsbultar.

men som sagt så finns det andra, både enklare o snabbare metoder, som faktiskt funkar även på volvos lite säkrare låsbultar...
metalHJ skrev:Eccy, spänner du dina hjulbultar till 40 nm? :-O)

På en Merca E-klass jag hade, med 5 bult Alufälgar var det föreskrivet 12 nm för varje bult. Kan inte tänka mig att det skulle vara så mycket mer eller mindre på volvon... Så då klarar den satsen LÄTT en hjulbult om de är dragna med rätt moment. Men jodå, jag känner till svenssons och hjulbyten. De spänner åt bultarna för pung och fosterland, med betydligt mera kraft/våld än vad som någonsin är nödvändigt!

Hjulbultar ska vanligtvis dras med 120nm (12kg) drar du med 12nm så lossnar nog hjulen efter 200mter =)
hur hårt man ska dra, är olika på olika bilmodeller.
på en V70N så är det 140Nm

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]