Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Crille
Jag lider med dig :( . Läste om det i Jönköpingsposten idag på morgonen.
Där var det även en bild på en dörr som visade hur de borrat upp dörren.
De klipper inte upp ett hål som Xioz skrev, utan det ser ut som ett ca 5mm (svårt att se på bilden) borrhål mitt i mellan dörrlås och dörrlist.
Fungerar detta sätt även på bilar med Larm? någon volvo jobbare här som vet hur de sätter det ur spel.

Har även varit ett antal stölder av airbags i mitt område så man var ju tvungen at gå ut och kolla på bilen, men denna gången var den orörd
Får nog börja ställa bilen i garaget. problemet är bara att det redan står en bil där.
Användarvisningsbild
av Crille
Jaha då fick jag svar på min fråga om att det fungerar på bilar med larm.
Då ska min bil in i garaget och den andra åker ut.
Det är ju själva f-n att folk inte kan hålla reda på ditt och mitt....
Användarvisningsbild
av camaro69
Crille skrev:Jag lider med dig :( . Läste om det i Jönköpingsposten idag på morgonen.
Där var det även en bild på en dörr som visade hur de borrat upp dörren.
De klipper inte upp ett hål som Xioz skrev, utan det ser ut som ett ca 5mm (svårt att se på bilden) borrhål mitt i mellan dörrlås och dörrlist.
Fungerar detta sätt även på bilar med Larm? någon volvo jobbare här som vet hur de sätter det ur spel.

Har även varit ett antal stölder av airbags i mitt område så man var ju tvungen at gå ut och kolla på bilen, men denna gången var den orörd
Får nog börja ställa bilen i garaget. problemet är bara att det redan står en bil där.
Vill ni ha bilen uppborrad av halvkriminella ungdomar som läser på Forumet? Varför denna nyfikenhet om var exakt det skall borras och om hur man sätter larm ur funktion?

Vem vet att den som kanske döljer sig bakom nick "Nisse102" inte är en presumtiv tjuv som väntar på tips från "blåögd" bilägare.

Eller skall Forumet vara en skola, för bästa sätta att bryta sig in i en bil och sätta larmet ur funktion? Jag vill ha min bil ifred så ge f-n att lämna ut tips.

Det bästa måste väl vara att ställa krav på biltillverkaren att hitta motmedel på dessa tjyverier.

Polisen är väl upptagen med att rapportera någon grov hastighetsöverträdelse på 5 km/tim.
Att gripa tjuvar ger inga fina poäng i den interna statistiken. Hastighetspinnar och rattfylleblåsning är mätbart i statistik.
Användarvisningsbild
av Crille
Detta är knappast halvkriminella undomar som gör detta.
och de sitter nog inte och läser på detta forum heller.
De som vill letar upp infomationen ändå.
Anledningen till att jag ville veta om de kunde sätt larmet ur spel och i så fall hur, var för att se om man kunde göra något åt det.
Tydligen så låser de ävan bilen efter sig när de tagit airbagen så de kan inte föstöra någon elektronik i dörren, det fungerar att öppna dörren som vanligt.

Fanns ett liknande sätt på 740 där man via nyckellåset kunde ta sig in i bilen.
motmedlet mot detta var enkelt med hjälp av ett litet metalbleck.
det kan ju vara lika enkelt att lösa denna gång.

Det har ställts krav på biltillverkare om bättre lås i årtionden men det är inte så mycket som hänt där.
av Infide
Xioz skrev:
Claes75 skrev:Bilen stod parkerad på garageuppfarten till villan. Bor i Jönköpings län.
Att det bara skall så "lätt", att bara göra ett hål mitt på dörren och sedan öppna den.
Om jag säger så hära! De vet exakt vad de ska göra!

DE klipper upp ett hål i dörren snor airbagen :) DE kan även sätta larmet ur balans via nån slags imbolizer men då tror jag att de har vart i närheten och kunnat läsa av just din frekvenzy.. Så tror jag att det är! rätta mig gärna om jag har fel :)

Du har nog kollat lite för mycket på "Gone in 60 seconds" när de läser av frekvensen för att öppna garageporten när de snor en jeep ;) Haha, nej men du har säkert rätt. Nånting är det ju.
av Moody
camaro69 skrev:
Moody skrev:
Claes75 skrev:Bilen stod parkerad på garageuppfarten till villan. Bor i Jönköpings län.
Att det bara skall så "lätt", att bara göra ett hål mitt på dörren och sedan öppna den.
Märkligt...mitt på dörren? Du har inte en bild så man får se?
Behöver du en airbag? :wink:

Vore något oövertänkt att publicera bilder som kan ge uppslag till ännu outbildade. Verkar inte speciellt smart att Forumet blir en skola för presumtiva tjyvar.
:) Inte direkt

Ligan var tydligen väldigt aktiv i Växjö-trakten i fredags:
Bild

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]