Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bäckis
#448705
Har ett (tror jag) volvo guard 1 larm (har en dosa med två statusdioder, 3 indikerings dioder och en knapp, trekantig på vä stolpe) på en 945 -94a.
Problemet är att jag får ingen funktion på larmet.
Statusdioderna blinkar en serie som inte finns i instruktionsboken: 1 kort, 1 lång, 1 lång paus. upprepas.
Går inte att programera nycklarna eller få larmet att reagera på något sätt.
Någon som vet vad det betyder?
I övrigt funkar bilen, inget larm, ingen startspärr.
Är det garguard som tillverkat larmet? Vad heter det i.s.f. med deras beteckning?
Användarvisningsbild
av Bäckis
#453722
tydligen ingen som har en aning.
ny fråga. går det på något sätt att nolla larmet så det startar om från grunden?
alla värden ligger ju lagrade i 10år även utan ström, så på något sätt måste man ju kunna få den att starta om.
Användarvisningsbild
av Bäckis
#459207
Inte det heller. provar en annan sak.
Har någon ett kopplingsschema på detta larm?
Volvo har det inte....
av DDD
#463733
Troligen har du ett VGA I larm. Är det en grå dosa med en knapp och en röd diod på dosan som lyser när du trycker på knappen på dosan?

Om det är ett VGA I larm så kan det vara serviceläget som är aktiverat. Serviceläget aktiveras genom att man trycker på larmknappen på dosan en gång när tändningen är igång. Dioden på A-stolpen indikerar med blinkningar var tredje sekund, om jag minns rätt. Serviceläget håller sig i, i 10 år utan avaktivering, även om du skulle ta ur bilens batteri. Detta info enligt Volvo.

Avaktivering av serviceläget görs genom att man trycker på larmdosans knapp när tändningen är avslagen. Gärna då när man befinner sig utanför bilen. :)

Kan larmet ha satts i "serveceläge". Vad händer om du trycker till larmknappen när motorn är avstängd och du står utanför bilen?

MVH
Användarvisningsbild
av Bäckis
#464854
det är ett vg 1, med dosa på stolpen. Det kan vara så att det är i serviceläge. problemet är att ingen av fjärrarna får bilen att reagera. någon tidigare ägare måste ha haft problem med larmet för kablarna till huvkontakten var ihopkopplade, dessa särade jag på igår. provade även att kortsluta alla stift på larmenheten mot jord vilket ibland kan få programmeringen av vissa larm att släppa, funkade dock inte på detta. något konstigt hände däremot härom kvällen när jag gick förbi bilen så började larmdioden att lysa konstant i 30sek slockna i 10sek sen lysa 30igen vilket upprepades 3-4 gånger, sen började de blinka som vanligt igen. har inte blivit så någon mer gång...
av DDD
#464994
Kan vara fel i en larmslinga eventuellt?

Har du provat att programera om dosan/dosorna också?
Användarvisningsbild
av Bäckis
#465152
Ja men panelen på stolpen reagerar inte på att man sätter på tändningen. Det går inte att få de små indikeringslamporna att lysa när man slår på tändningen och trycker på knappen på panelen.
Vet du vilken kabel på larmet som går till vad?
Jag har provat och mätt lite i kontaktstyckena och det jag fått fram är de tjocka grön/svart i mitten av ena kontakten är startspärr, de i mitten av den andra är till blinkers. brun/vit = motorhuvskontakt.
Om man går efter märkningen på larmet så finns följande koder som är kopplade till följande:
R= blinkers höger
L= blinkers vänster
30K= + 12V
31= - 12V
H= tuta
AL2= ej ansluten
T= ??
FH= ?? (front hood?)

50E= startspärr
50F= startspärr
RH= ?? (rear hood?)
DI= ??
ATR= ??
15= ?? (har för mig att något stift i tändningslåset heter 15?)
30= ?? (30 brukar ju vara körläge via tändningslåset, samma här?)
av DDD
#465535
Jag är osäker på hur det kan se ut på din bil. Viktigt att detta kollas först.
Det är viktigt att alla dörrar m.m är stängda. Starta sedan bilen, håll sen ner funktionsknappen på larmdioden på a-stolpen i 3 sekunder tills statusdioden närmst taket (stora lampan på larmdioden) närmst vindrutan, lyser. Släpp knappen.
Sedan ska du med funktionsknappen kunna stega runt mellan de tre olika kodplatserna. Det ser du genom att de olika mindre dioderna (under statusdioden) lyser när du trycker på funtionsknappen. Välj en av dem och tryck på larmdosans knapp. Larmet ska då kvittera "godkännandet" med kod genom snabba blinkningar på larmdioden på a-stolpen.

Var det så du gick tillväga när du omprogramerade dosan?
Användarvisningsbild
av Bäckis
#466119
Jo. det var så jag försökte göra. Men jag får ingen indikering på larmdioderna överhuvudtaget. Jag stängde alla dörrar, slog på tändningen och höll inne knappen, provade flera gånger md att öppna dörren och stänga av motorn samt gjorde larmet strömlöst mellan proven. Men jag kommer aldrig in i det läget attt jag kan kolla vilka platser som det ligger koder på.
Om nu larmet ligger i serviceläge och det skulle vara så att larmknapparna har tappat sin kodning, går det att återställa larmet i driftläge på något sätt?
Enda sättet att programmera om knapparna måste ju vara när larmet är avaktiverat men inte i serviceläge?!
Användarvisningsbild
av Bäckis
#483679
Nu har larmet ändrat blinksekvens.
När det är under -10 ute så går larmet över i en lång blink (3sek) sen svart i 0,5 sek samtidigt som den övre av de tre små dioderna lyser.
Trycker jag då in knappen på larmdosan så övergår blinkningen till som den varit hela tiden och efter 15-20 sek går den tillbaka till ovanstående beskrivna.
Har provat att slå på tändningen och jucka på kabelanslutningar osv men får inte denna sekvens att slockna.
Någon som har fler idéer, mina börjar ta slut.....

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]