Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av jimmi
Hej har en v70 2.4t 02a

Undrar om ni som har barnstol och har kopplat ur passagerar airbagen får nogon varnings lampa i displayen efter det.
Står inget SRS på instrumentbrädan på passagerar sidan på min bil ska det inte göra det om det finns en där?.

Jimmi
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Står det inte SRS på instrumentbrädan så har du inte airbag på passagerarsidan
av jimmi
Ok
Lite skumt har en lapp i dörrgången där det står att det är Airbag på båda sidorna.

Har även ett kvitto från 2004 när bilen är 2 år gammal att dom monterat ur krutladdningen på passagerar sidan.
Men borde ju fortfarande stå SRS på instrumentbrädan då tycker jag.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Du har sidoairbag på båda sidorna, sitter i stolens yttersida.

Hmm ja det tycker man borde stå fortfarande, om de inte har bytt ut instrumentbrädan men det kan jag inte tänka mig :shock:

/Kalle
Användarvisningsbild
av Phantom
Om det är som på äldre V70 kan du lyfta ur handskfacket och se om laddningen finns kvar där.
Vid urkoppling så lyfter de inte bort laddningen utan kopplar ur den med ett motstånd...om det inte görs på annat sätt på den modell du har. Men har du ett papper från Volvo på att den är urkopplad så är den det, men det verkar konstigt att du inte har markeringen för bagen på panelen.
Användarvisningsbild
av CarMan
be verkstan gå ut o titta på din bil för säkerhets skull
av qalat
tja! jag har en VOLVO S40N
min bil har inte SRS på instrumentbrädan heller men vet att den har sido. tyvärr så är bilen avställd så kan inte köra den till volvo o fråga!!!!!!
frågan är om den inte har passagerarairbag kan man då ha bilbarnstol fram?
Användarvisningsbild
av CarMan
Sopsbag, den som sitter i sidan på stolen. den är standard på alla volvo bilar & kan/ska vara aktiv även när du har barnstol & eller barnkudde.

sen så står det alltid SRS i instrument bräden på bilar med pasagerar airbag.

men är ni det minsta tveksamma så ska ni låtan nån kunnig avgöra.

oom du har din bil avställd så ska du inte köra med den o behöver så inte ha barnstolen i bilen.
av qalat
CarMan skrev:Sopsbag, den som sitter i sidan på stolen. den är standard på alla volvo bilar & kan/ska vara aktiv även när du har barnstol & eller barnkudde.

sen så står det alltid SRS i instrument bräden på bilar med pasagerar airbag.

men är ni det minsta tveksamma så ska ni låtan nån kunnig avgöra.

oom du har din bil avställd så ska du inte köra med den o behöver så inte ha barnstolen i bilen.
jag kör en annan bil med avtängt airbag fram... det är klart att jag inte kör den ??:-/ men eftersom ja inte kan köra den till volvo därför frågade jag här så tänkte få nåt svar innan sommaren... :D

Hej! Ett problem som jag egentligen fick för[…]

En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen