Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sprayblob
sweBERSERK skrev:Hej! skulle bara höra om någon vet om man kan ha framåtvänd barnstol i förarsätet med airbag?
Bakåtvänd vet jag att man inte får ha men hur är det med framåtvända :roll:

Tacksam för svar.
Asså....det är väl aldrig nånsin direkt lämpligt att ha en barnstol i FÖRARSÄTET som du skrev sweBERSERK.... hehehe... :D
Vem fan kör bilen isåfall!??! :shock:
av JDK82
Dicer skrev:En gammal tråd som jag ändå återgår till då jag har frågor....annars får väl moderatorn splitta till en ny tråd.

Volvo V70 -01
Det verkar inte sitta någon airbag på passagerarsidan då instrumentpanelen där ej är märkt med SRS eller har någon relief som tyder på någon slags lucka för den att komma ut. Därför tror vi att vi skulle kunna sätta en bakåtvänd barnstol i framsätet. Men kan vi vara säkra på att det inte finns en kudde där?

Man rekommenderar väl helst att sätta barnstolen bakåtvänd i baksätet, men hur blir det då om SIPS bagen utlöser på passagerarstolen, den är ju väldigt nära barnets huvud då barnstolen lutar bakåt mot passagerarsidans stol?

Och slutligen, hur fungerar krockgardinen (IC), är det att föredra att ha barnet i framsätet eller baksätet (bakåtvänd i båda fallen) pågrund av krockgardinen? löser den ut längs hela taksidan eller kommer hela gardinen ut ur stolpen som är märkt med IC? Eller spelar det ingen roll om barnet sitter fram eller bak om den löser ut?

Ja, jag undrar oxå hur det blir när det gäller SIPS (dock i baksätet)? Har suttit hela dan och sökt på nätet,hittar NADA!!
Användarvisningsbild
av CarMan
sips-bag eller IC-gasdin stör inte. dom är skyddande för alla.
Brainys V60

Du är långt ifrån den förste[…]

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]