Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av agusta44
Någon som vet hur man på ett smidigt sätt kan göra rent insidan på strålkastarna, syns att det är en "fet" hinna på insidan, speciellt nu när det är mörkt ute.
Finns det någon gas eller liknande man kan spruta in i lyset som "äter upp" smutsen utan skada något.

Plasten/ glaset går ej ta bort då det är limmat på strålkastarinsatsen, vill inte bryta upp dom och få problem med fukt. Och att försöka få en någon topps eller liknande är bara glöma.

Tacksam för tankar å idéer.
av rid54
Inte helt lätt, tror jag. Problemet fanns redan på den tiden man hade runda strålkastare... kom det in smuts/damm/fukt så var det inte lätt att få bort det. När man diskar laboratorieglas (som man inte kan komma in och torka i) så brukade man först diska, sedan skölja med destillerat vatten och sedan med aceton(!). Rekommenderar inte det sista om det finns plast i närheten, men på glas funkar det perfekt, ingenting blir kvar, som torkfläckar eller ränder. Jag har provat på gamla runda strålkastare med att skölja runt med lite diskmedelslösning, eller fönsterputs i vatten och sedan skölja med destillerat vatten ett par gånger. Funkar rätt OK, men man måste ju ta loss strålkastaren och den måste tåla vatten på insidan. Kanske finns någon magisk spray...
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]