Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Dags att göra sig av med de sista två Conti Wintercontact som levererades med bilen 2008. Det är väl inte körda ned till laglig gräns riktigt än, men man vill inte chansa med ett par fem år gamla däck. De har suttit mesta tiden bak, därför har de hållit 6000 vintersäsongsmil.

Två nya Continental ContiWinterContact TS850 205/55R16 94V XL är beställda hos bythjul.com. Kanske lite överkurs med det höga belastnings- och hastighetsindexet, men skall det vara "autobahndäck" så... 8)

Anledningen till att köpa centraleuropeiska dubbfria - bortsett från att reta upp dubb-fanatikern Robert Collin - är att jag bor i Göteborg och kör på våt eller torr vägbana till 95% under hela vintern. Komforten är fenomenal, likaså bromsprestandan på det underlag jag kör på 95% av tiden. Så resonerar jag. Jag körde också med ContiWindercontact under de mycket snörika vintrarna 2010 och 2011 då de fick bekänna färg. Jag klarade mig utmärkt de båda säsongerna så därför fortsätter jag på samma typ av dubbfria.

Jag vet att även andra tillverkare börjar göra bättre kontinentala däck. Får väl se om någon kan konkurrera med de stabila topplaceringarna Conti's centraleuropeiska haft sedan gammalt.
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ställer du bilen de återstående 5% av tiden, alltså de 6 värsta dagarna på en vinter?
Användarvisningsbild
av joel80
Han behöver väl kanske inte ställa bilen, men man får ju köra efter förutsättningarna. Hålla avstånd och tänka på att man inte kör på dubb.
Och är det bara 5% som inte är våt eller torr är det säkert en del av dom 5% som är snöhalka och inte ishalka, och i dom fallen är inte dubbfria sämre.
Det är ju typ bara ishalkan (som jag absolut inte menar att bagatellisera) där dubbfria vinterdäck inte fungerar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag pendlar själv 12mil dagligen i göteborgsregionen och nog är det hala vägar större delen av vinterhalvåret (iallafall kvällar, nätter och tidiga mornar), så de fem procenten måste vara de dagarna då det är riktigt skitväglag, de dagar då jag tycker man skall ställa bilar med normala dubbbfria däck, kör man med kontinentaldäck bör man nog ställa dom ännu oftare.

I vi bilägares test av dubbfria däck i år fick det enda kontinentala dubbfria däcket betyg 1 på is. Det sämsta dubbfria för nordiskt klimat fick en trea. Vinnaren Nokia fick 5/5 på is och snö.

Jag kör som sagt i samma område, men jag måste köra dagligen så jag kör dubbade hakka resp x-ice på mina bilar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag kan bara gå på min egen erfarenhet. Jag har aldrig ställt bilen, någonsin. Jag har heller aldrig (peppar, peppar) fått någon allvarlig sladd eller haft någon annan väggrepp-relaterad incident. Till saken hör att jag bor inne i Göteborg och de vägar och gator jag/vi kör på har mycket trafik. Skulle jag bo på Tjörn eller på landsbygden någon annanstans - överallt där det är riktig vinterväg - skulle jag givetvis ha dubbdäck.
Användarvisningsbild
av MartinS
Självklart beror det mycket på körmönster, men E6:an in mot göteborg är ganska vältrafikerad på mornarna...
av pjo65
Jag kan bara hålla med StringerBell å joel80. har själv haft en 960 med dubbfritt och håller man avstånd samt har ett ägg under gas- samt broms-pedal går det utmäkt även de ca 8 timmar per år Collin kräver dubb.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast ibland passar det inte alls.. på en bil jag köpte för ett antal år sen fick jag med ett par dubbfria vinterdäck som hade bra mönster. Jag körde på dem en vinter men vill nog aldrig mer göra det. Det gick bra i stadstrafik och runtomkring Stockholm för det mesta.. hade inte svårare än nån annan att komma iväg från rödlysena. Men då jag redan då körde kanske 2 resor i månader mellan Stockholm - Gävle och även andra lite längre sträckor funkade det sämre. Motorvägar där det slipas av alla bilar och den ishalka som uppstår rätt ofta där uppåt var inte rolig med dubbfria. Plötsligt kände man att bilen inte svarade som den borde, och vid bromstest märkte man många gånger inte någon hastighetsminskning trots full broms.
Så valet av däck måste självklart vägas mot hur och var man kör...
av rid54
På sätt och vis vore det väl "sundare" om trafiken anpassades till att vissa kör med odubbade vinterdäck, snarare än, som idag, att man kör som fan oavsett väglag. Trafikmeddelandena i Radio Stockholm talar sitt tydliga språk... jag tror inte det är förare med odubbade däck som är de enda som orsakar missödena, precis... Jag har erarenhet av båda typer (och, som kuriosa, att köra vanliga däck vintertid när detta var lagligt...) och kan inte säga att det går att dissa odubbat alls. Det hänger på att planera, känna av och anpassa. hela tiden. Körning är inte en lek. De som tror det åker dit, till slut...
Användarvisningsbild
av MartinS
Fast att säga att det är bättre för trafiksäkerheten att ha däck med så dålig friktion som möjligt faller ju på sin egen orimlighet. Det bästa vore väl om alla körde med dubbade premiumdäck men som om de hade kinesiska sommardäck.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]