Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RMH
Köpte mig en uppsättning vinterhjul med gamla 240 GLE aluminiumfälgar. Två av de ser okej ut, medan två av de ser förjävliga ut så jag vill försöka snygga till de lite. Har börjat skrapa bort och slipa med sandpapper och tänkte spruta på någon färg som är hyfsat lik de övriga gråa. Såg att Biltems har nån "aluminiumfärg", är det något att ha? Eller är det bättre med typ hammarlack? Förväntar mig inget toppresultat utan vill bara ha något som håller någorlunda och ser skapligt bra ut. Har aldrig lackat fälgar förut, så jag tar tacksamt emot alla tips :)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag ska få tummen ur och "lacka" mina vinterfälgar med PlastiDip. Svart spray-plastfärg som blir som en hinna över alu-lacken... och går att slita bort om jag tröttnar på det.

Kollat på det här och ska försöka apa efter:

:)
av Rådlös
Jag har tidigare varit båtägare. Där är ju alla drevdelar, kåpor, propeller, växelhus etc. etc. av aluminium. I båtvärlden gäller att om man skall måla om någon aluminiumyta, stor eller liten, så måste man använda en etsande primer först.
Aluminium är kanske lätt att måla, men det är inte lätt att få färgen att sitta kvar. I alla fall om man inte gör ett riktigt förarbete.
Användarvisningsbild
av rikrd
Som joel80 skriver - Plasti Dip! Hur bra som helst. Dessutom behöver du ju inte maskera något(däcken)då det bara är att dra bort det överflödiga, om du sprayar ordentligt över fälgkanten vill säga. Sprayade mina förr-förra 18" i sommras och gick åt ca 3½ burk, så om man har mindre klarar man sig lätt med 3 burkar. :) Och, ja, det håller bra!
Användarvisningsbild
av rikrd
Som joel80 skriver - Plasti Dip! Hur bra som helst. Dessutom behöver du ju inte maskera något(däcken)då det bara är att dra bort det överflödiga, om du sprayar ordentligt över fälgkanten vill säga. Sprayade mina förr-förra 18" i sommras och gick åt ca 3½ burk, så om man har mindre klarar man sig lätt med 3 burkar. :) Och, ja, det håller bra!
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag är också sugen på att göra detta! joel80 kan du inte posta en bild på ditt resultat när du är klar? Vi har i princip likadana bilar så jag skulle tycka att det var kul att se resultatet=)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag la in ett helt gäng bilder på när jag gjorde det i min egen lilla tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 24#p793524

:)

Har ännu inte satt på vinterdäcken och kommer inte göra det närmsta veckan då det känns lite tidigt och ska bli varmare.. men när jag väl sätter på dem kommer det upp bilder där på hur de ser ut på bilen. :)
Användarvisningsbild
av bem
Kan det finnas nån risk att det blir för "tätt" där under Plasti Dip så att aluminiumfärgen därunder släpper p g av det efter en tid?

/Bo
Användarvisningsbild
av joel80
Det ska kunna sitta på flera år.. Har inte hört om att det ska vara ett problem. Får väl återkomma om det skulle hända nått sånt. :)
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]