Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Swopop
När vinterdäcken åkte på i vintras så drog jag en djup suck. Plåt fälgar till en v50 my08 R-Design gör inte bilen rättvisa.
Så nu ska nya sommar fälgar införskaffas och dem nuvarande sommar fälgarna ska bli vinter fälgar :)

Jag står dock i valet och kvalet kring 4 olika fälgar jag fastnat för,

1. Volvos original fälg Spider 17"
Spoiler »
2. Ocean Storm 18" (Ixion kopia) -> dessa finns ju inte som original till v50
Spoiler »
3. Ocean Storm Antracit 18"
Spoiler »
4. Dotz Freeride (Alt. Freeride Peak) 18"
Spoiler »
Nu är bara frågan vad som passar till min bil/färg:
Spoiler »
Som jag fattar det så är ET 52,5 original på V50? Ocean storm fälgarna har ET 50. Dem andra vet jag ej..
Vad funkar?

Mvh
av Swopop
Googlat runt lite mer kring ET:t och kommit fram till dubbla bud..

Enligt dackgrossisten.se och dackhjalp.se så är det ET 46 och enligt specialfalgar.se är det 52,5

Är originl ET:t olika beroende på fälgens diameter?
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag har gjort ungefär som du, mina medföljande och enda hjul a 15" fick vid denna vinter skos om till dubbdäck och när det i år blir dags att byta till sommar så ska jag inhandla helt nya. Funderar själv på ocean storm, dock lutar det åt 19" då jag personligen tycker de är snyggast i stort utförande. Kan inte bestämma mig riktigt bara.. ocean storm eller dotz roadster i helsilver. Tycker dotzen är snäppet snyggare men ett helvete att tvätta och många v50 rullar redan med dessa.. svårt att välja minst sagt!
av Swopop
Oerhört svårt!

Har i alla fall fått rätsida på ET:t.. gick ju att kolla vad som var original för min bil hos transportstyrelsen :lol:
52,5 var det.

Angående storlek så är det komfort nojan som håller mig till 18", men det kanske inte är så stor skillnad mellan 18" och 19"
Användarvisningsbild
av Brainy
Swopop skrev:När vinterdäcken åkte på i vintras så drog jag en djup suck. Plåt fälgar till en v50 my08 R-Design gör inte bilen rättvisa.
Så nu ska nya sommar fälgar införskaffas och dem nuvarande sommar fälgarna ska bli vinter fälgar :)

2. Ocean Storm 18" (Ixion kopia) -> dessa finns ju inte som original till v50
Spoiler »
Webbis kör dessa på sin V50 http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 49#p705349
Användarvisningsbild
av grillchips
@Swopop: jag ska ändå sänka med H&R-fjädrar till våren också, så komforten går åt fanders för mig oavsett. :D Sen beror det väl lite på vilken sorts gummi man väljer också antar jag..

@Brainy: usch, tråkiga vinterfälgar. :o :lol:
av Swopop
Tack för tipset. Ruggigt fina fälgar! Passade bra ihop med titaniumgrå :)

Lutar åt dessa fälgar för mig. Måste bara kika i photoshop hur bra dessa passar till min färg
av Swopop
Ja, då var det väl detsamma grillchips :lol:

Kom att tänka på en fundering nu när du skrev om sänkning.
Läste i en annons på blocket om en c30 med R-design som var fabrikssänkt 20mm. Är alla R-design det?
Användarvisningsbild
av grillchips
Nej jag tror inte det. 99% säker på sänkningen är ett tillval, precis som r-design.

Edit: nu när jag kikar vidare lite på det så verkar en del bilannonser med V50 R-design skrivas ut med "10mm sänkning". Vad det innebär vet jag inte, för sportchassit sänker väl ändå 20mm från Volvo?
Byte krossad framruta 244 1975

Jag har bytt vindruta på 240 av ungefär[…]

Jag använde det inte faktiskt, gillar inte at[…]

Tack för tips Ska ta tag i det i helgen

B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]