Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Hej

Som rubriken antyder... Hur tvättar ni era bilar under vintern? Speciellt när det är kallt med ett gäng minusgrader.
Hur undviker ni att det fryser på vid dörrar och skarvar?
Biltvätt 1 gång/vecka. Sprayar på avfettning och fälgrengöring innan.

Resultatet denna vinter - lås som fryser.....

Kör med kupéfläkt varje morgon men har inte lyckats undvika problem med frysta lås och dörrar. Får använda lås/låsupp-knappen i dörren ett par gånger då och då så släpper det. Lite märkligt då jag inte haft problem med den MY08 eller den MY10 jag hade tidigare trots att jag tvättade dem på samma sätt. Och det var ändå under de två vargavintrarna för några år sedan.

Skall be dem åtgärda detta på nästa service.
Var tvättar ni då?
Biltvätt skriver du.. du menar inte i maskin va? tvättar väl inte en MY12 i automattvätt?
Automattvätt på OKQ8, mjukborstar är inga problem för lacken. Jag har testkört min föredetta caspian blå V70 flera gånger utan repor :) stora cirkelformade å långa längsrepor e lättare att få med tvättsvamp.
Varannan helg, använder avfettning och fälgrengöring innan vid varje tvätt.
Brukar torka noggrant överallt med sämsskinn och även blåsa med lufttryck överallt där jag inte kommer åt..
Visst man får rycka lite extra i dörrarna dagen efter om det legat vid -10 under natten men inga problem med det.
Vågar man verkligen det? Automattvätt alltså.. Kollade precis på OkQ8s reklamfilm där de säger att det är en seglivad myt. Man kan ju säga att dom inte precis är opartiska.. :) Men har hört fler o fler som säger det nu.. Samtidigt som andra totalvarnar... och folk fortfarande säljer bilar med tillägget "aldrig automattvättad".

Jag kan också tänka mig att det är läggare att få repor med tvättsvamp.. speciellt om man missat eller varit slarvig när man sköljt av bilen innan..
Användarvisningsbild
av Jefe
Ok Andersberg gds så ofta som möjligt med både avfettning schampo och tork med sämskinn. Maskintvätt i värsta fall men inte ofta.
GDS-hallen på OkQ8 vid Valbo köpis är så liten så man knappt kan gå förbi bilen på sidorna när man kört in en stor Volvo...
Det var trångt med vår lilla Hyundai i30..

Dom har alltså en hall för en enda bil.. men jag kanske ska våga mig på en automattvätt. :)
Kör du automattvätt med bosrstar så granulerar jag dig en rätt härlig samling repor. Tror knappast en maskintvätt spolar rent bilen mer noggrant innan borstarna än gemene Svensson innan han går lös med tvättsvampen.

Maskintvätt e döden för en ny bil.

Men som svar på frågan, avfettning på torr bil, ca 15 min högtryck, minst två ordentliga varv runt bilen o sen svampar jag den, 1 el 2 ggr. Skölj noga o skinna den. Kör även med silikonskrapa för att få bort de mesta. Tyvärr blir det Max 1,2 ggr mån.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]

Chippning av 940ltt 1996

Är chipp från dann westfelt. Tänk[…]

Försöket hitta bränslepumprelä[…]