Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av euroman
Hej

Är ute och kollar efter stötdämpare eller stötdämpar kit till min v50 t5.

Jag är ute efter något som är ungefär som orginal fast kanske lite lägre. Tror inte jag har något sportchassi då det inte är något fjäderbensstag i den.

Har kollat runt lite och hittar antingen vanliga dämpare eller riktigt dyra typ koni eller bilstein. Eller så hittar man billiga coilovers.

Vill inte ha coilovers utan är ute och letar efter något bra alternativ, Visst går säkert bara sätta dit 20mm orginala sportchassi fjädrar men känns fel eftersom bilen gått ca13000 mil så då känns det bra och byta allt.

Var först även inne på bara byta till koni eller bilstein runt om och strunta i fjädrar men då skulle den ju bli som ett höghus eftersom dämparna skulle bli hårdare.

Finns det några bra allternatvi till dessa bilar? hur kör ni därute som har s40n eller v50?

Mvh
Martin
av agusta44
Hej,

Jag har kollat lite på dessa dämpare från Koni-FSD
http://www.bilmodecenter.se/koni--fsd-s ... -1630.aspx
Åker H&R sänkfjädrar på original dämpare men skulle också vilja uppgradera dom.
Vill dock inte ha för hårt och stötigt, därför tror jag dessa från Koni kan vara schysta.

Tips är att kolla priserna i uttlandet, såg att det skiljer flera tusen i pris.
4792:- i USA plus frakt och tull. Och ca 8100:- plus frakt i sverige. :shock:

//MVH
av euroman
oj ja det var verkligen skillnad , såg dock att autotech hade rabatt på koni till v50 för runt ca2000kr paret bak och sedan ca3800kr paret fram som jag kollat lite på.

Dock så hade det vart snyggt med säkning med men det drar iväg väldigt i pris dock :P

hur är det med ebay i tyskland billigare än här?
Användarvisningsbild
av grillchips
Jag lånar tråden lite och ställer frågor;
Jag tänker skaffa sänkning nästa säsong, det lutar åt ett par fjädrar från H&R alternativt ett helt kit med dämpare+fjädrar.
Nu under sommaren/hösten/vintern har jag varit i full färd med R-designa min annars originala V50 1.8F och inser nu att bilen blir ju nån centimeter lägre även med R-design bodyn. När då sänkningen drar ner den ytterligare ~3cm till, hur blir det till vintern då? Jag är inte alls sugen på att agera plog och med tanke på hur vintern varit hittills i år så blir jag lite orolig. Vill ju heller inte behöva lacka om fronten vart eviga år heller.

Ska man skaffa ställbara dämpare då och inför varje byte av säsongdäck höja kontra sänka kärran eller hur funkar det? Är markfrigången ganska hög ändå med allt därtill?
Användarvisningsbild
av ThomasT
grillchips skrev:Jag lånar tråden lite och ställer frågor;
Jag tänker skaffa sänkning nästa säsong, det lutar åt ett par fjädrar från H&R alternativt ett helt kit med dämpare+fjädrar.
Nu under sommaren/hösten/vintern har jag varit i full färd med R-designa min annars originala V50 1.8F och inser nu att bilen blir ju nån centimeter lägre även med R-design bodyn. När då sänkningen drar ner den ytterligare ~3cm till, hur blir det till vintern då? Jag är inte alls sugen på att agera plog och med tanke på hur vintern varit hittills i år så blir jag lite orolig. Vill ju heller inte behöva lacka om fronten vart eviga år heller.

Ska man skaffa ställbara dämpare då och inför varje byte av säsongdäck höja kontra sänka kärran eller hur funkar det? Är markfrigången ganska hög ändå med allt därtill?
Du kan inte höja/sänka utan justera hjulvinklarna efteråt. Sedan brukar coiloverkitten vara ganska låga även i sitt högsta läge.

.
Användarvisningsbild
av grillchips
Jaha ok. Jag förstod det som att man kunde justera lite hur man ville. Men jag lämnar ändå in bilen för byte av däck varje år och tar en hjulinställning på det, är det då ett alternativ? Eftersom du nämnde hjulvinkel menar jag.
Användarvisningsbild
av ThomasT
grillchips skrev:Jaha ok. Jag förstod det som att man kunde justera lite hur man ville. Men jag lämnar ändå in bilen för byte av däck varje år och tar en hjulinställning på det, är det då ett alternativ? Eftersom du nämnde hjulvinkel menar jag.
Ja, visst kan du göra det... men det är ju inte helt gratis att göra två hjulinställningar per år. Och de brukar inte vara jätte höga i sitt högsta läge.

.
Användarvisningsbild
av grillchips
Nä det förstås. Men ok, då är jag med iallafall.
Då spelar det ingen större roll hur jag gör ang fjädrar eller komplett kit med andra ord.
Tack för info! :)

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]